Při nákupu u obchodníka, kterého neznáte se nenechte vystresovat a raději si nechte zboží nejdříve poslat na dobírku. Ilustrační snímek

Při nákupu u obchodníka, kterého neznáte se nenechte vystresovat a raději si nechte zboží nejdříve poslat na dobírku. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Internetoví podvodníci chtějí mít bohaté Vánoce, varují odborníci

  • 16
V předvánočním období se tradičně zvyšuje zájem lidí o levný a pohodlný nákup přes internet. Ale také upadá běžná pozornost a toho využívají podvodníci. Spotřebitelské poradny zaznamenávají nárůst stížností lidí, kteří sedli na lep nějakému podvodnému obchodu.

Podle právního poradce Jana Votočky se dá letos takových případů očekávat rekordní množství. Zatímco v e-shopech bude v listopadu a prosinci dominovat prodej tabletů, chytrých telefonů a kuchyňských spotřebičů, na slevových serverech to budou především služby. Největší zájem budou mít lidé o víkendové zájezdy na hory a wellness pobyty.

Podezřele nízká cena značí pozdější problémy

Občanské sdružení pravidelně v průběhu roku varuje před podvodnými či přinejmenším pochybnými internetovými obchody. Aktuálně se právníci dTestu zabývají e-shopem Cesketelefony.cz, který po nějakou dobu prodával mobilní telefony z šedého dovozu.

Spotřebitelská bezplatná poradna:
tel.: 299 149 009

Když zákazníci přišli na původ telefonů a zaslali do 14 dnů mobil zpátky, vrácení peněz se nedočkali. Stejným způsobem obchod "vyřizuje" i reklamace, kdy zákazník zašle mobilní telefon obchodníkovi na opravu. A už nikdy neuvidí ani mobil ani peníze. "Tento obchod však není klasickým případem podvodu na internetu, jde tu spíše o pokus vydělat na prodeji telefonů z šedého dovozu, který se svým majitelům vymkl z kontroly," říká Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest (jak nenaletět na "šedivky" čtěte zde).

Internetové nakupy

  • klasické e-shopy generují před Vánoci více než třetinu svých obratů, tedy přibližně 14 miliard korun z celkové očekávané částky 37 miliard korun
  • tržby slevových portálů rostou v předvánočním období o 20 procent
  • v e-shopech
    nakupuje 95 procent tuzemských uživatelů internetu
  • na slevových portálech nakupuje přibližně polovina české populace
  • zhruba 40 procent internetových zákazníků neváhá v průběhu roku za nákupy utratit 10 tisíc korun
  • přibližně 11 procent Čechů vydá za zboží více než 30 tisíc korun

Zdroj: APEK, Mediaresearch

Na nepoctivé e-shopy se zaměřuje také sdružení Spotřebitel net. "Nejvíce stížností jsme zaznamenali na Rajnakupu.eu. Díky množství podnětů jsme na obchod podali trestní oznámení pro podezření z trestného činu podvodu," uvádí Ondřej Daněk z právního oddělení Sdružení. Stížnosti na další e-shopy najdete zde.

U neprověřených neplaťte předem

Klasický podvodem je to, že obchodníkovi zaplatíte předem, peníze skončí na nějakém účtu v zahraničí a zboží se nikdy nedočkáte. Takových případů se každoročně objevuje nejvíce právě v období předvánočního nakupování.

Souvisí to určitě jak s vysokou poptávkou, tak časovým tlakem, který na zákazníky působí. Štědrý den se blíží, vy se snažíte žádaný produkt sehnat kdekoliv a za jakýchkoliv podmínek, třeba i s platbou za zboží předem. 

"Zákazníci by se měli mít na pozoru, zvláště když neznámý internetový obchod nabízí jinde již zcela vyprodané zboží skladem a ještě ve vysokém počtu. Nepovedená grafika webových stránek a nápadně nízká cena již není hlavním znamením, podvodní prodejci již postupují velice sofistikovaně. Jejich stránky vypadají důvěryhodně a jsou schopni si zařídit pozitivní recenze na internetových diskuzích," upozorňuje Jan Votočka.

Význam mají i recenze na srovnávačích

Stížnosti nakupujících zaznamenává také Internetový srovnávač Heureka.cz. "Poměrně překvapivé jsou negativní recenze na e-shop Elektro-partner.cz, který patří k větším internetovým obchodům a který měl v minulosti velmi dobrou pověst," říká Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz. Kupující si nejčastěji stěžují na nedoručení zboží ve slibovaných lhůtách a na to, že e-shop nereaguje na jejich dotazy.

Nespokojené zákazníky má také internetový obchod Superpiercing.cz, který nabízí piercing, šperky a hodinky. Většina z nich na zboží čeká již déle než měsíc a e-shop na jejich e-mailové či telefonické dotazy a urgence nereaguje. "Ozývají se nakupující, kteří zaplatili předem, i ti, kteří si zboží nechali zaslat na dobírku a nevědomky tak převzali jiné zboží," uvádí Kamil Demuth. Podobné výtky mají nakupující také v recenzích e-shopu Cheapturbo.cz.

"Ať už nakupujete na slevových portálech nebo klasických e-shopech, měli byste utrácet především u prověřených prodejců, pro které je férové jednání se zákazníkem samozřejmostí," doplňuje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Seriózní e-shopy a slevové portály poznáte například podle loga APEK, na webu portálu najdete také kategorizovaný seznam prodejců, kteří jsou držiteli certifikátu .

Jesti se bojíte nakupovat na internetu a přesto chcete ušetřit, máte ještě jednu možnost. Například na slevový portálu Vouchery.cz najdete bohatou nabídku slevových kuponů. Nic neplatíte předem, jen si příslušný kupon vytisknete a procentní slevu pak uplatníte v konkrétním obchodě. Řadu slev můžete najít také na novém webu TOPvýhody.cz.