Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

Pozor na internetové ceny. Nakonec můžete zaplatit i desetkrát víc

  • 83
Cena, která se na internetu jeví jako výhodná, může být pro kupujícího velkým zklamáním. Pokud totiž obchod nepotvrdí vaší objednávku, může vám naúčtovat cenu mnohem vyšší. To se také stalo čtenáři iDNES.cz, který si dělal zálusk na superlevnou televizi.

Čtenář Martin si chtěl koupit televizi přes internet. Při prohledávání obchodů našel úžasnou nabídku. Televize o úhlopříčce 66 cm stála místo 10 tisíc jen 1 090 korun. Martin si objednal hned tři a poslal závaznou objednávku.

Internetový obchod Tivis mu písemně potvrdil přijetí provedené objednávky: "Vaše objednávka Vám bude potvrzena naším operátorem telefonicky či emailem (obvykle do 24 hodin), který se s Vámi domluví na termínu a způsobu dodání zboží."

Dalšího potvrzení se už Martin nedočkal. Šéf e-shopu se mu písemně omluvil s tím, že jeho objednávku nemohou potvrdit a vyřídit. V ceně se prý stala chyba.

Ceny na internetu jsou jen návrhem kupní ceny. Pokud odešlete objednávku, musí ji obchodník potvrdit. Nedojde-li k potvrzení objednávky, je kupní smlouva neplatná.

Jiná situace nastane, když vám obchod objednávku závazně potvrdí. V takovém případě vám zboží musí za výhodnou cenu prodat a to i v případě, že došlo k překlepu. Právě tak nedávno několik lidí přišlo k levným telefonům (čtěte Chybné ceny Vodafonu: iPhone 3GS za tisícovku, Nokia N97 za osm tisíc).

Pokud se vám něco podobného stane, můžete dát celou věc k soudu, ale nečekejte zázraky. "Některé případy jsou poměrně sporné a záleží na soudu, který by věc řešil," upozorňuje mluvčí Sdružení na ochranu spotřebitelů Jan Votočka. Například když cena zboží je několikanásobně nižší, je patrné, že nejde o výhodnou nabídku, ale o chybu v ceně. "V takové situaci by pak soud nejspíše zákazníkovi nepřiznal nárok na dodání televizorů pro rozpor s dobrými mravy," dodává Votočka.

na co si dát pozor

Výhodná cena internetového zboží nemusí být správná.
Chyby v cenách se vyskytují celkem často.
Když vám obchod závazně částku potvrdí, měl by vám za uvedenou cenu produkt prodat.
• V neověřených obchodech neplaťte za zboží předem.
Další možností, jak případný spor vyřešit, je soud.

Pozor na některé e-shopy

Problémy s uvedenými cenami na internetu jsou podle SOS poměrně časté. SOS však varuje před jinými obchody. E-shopy, jako jsou www.tech-schop.cz a www.elektro-galerie.cz používají podle sdružení podvodné praktiky.

Na těchto stránkách najdete velmi levné zboží, ale platbu požadují předem. Objednané produkty se k vám ovšem nemusejí nikdy dostat. "Pokud nejde o prověřený obchod, měl by si zákazník nechat zaslat zboží na dobírku a před zaplacením důkladně zkontrolovat," doporučuje sdružení.

Zmíněné obchody dokonce zneužily loga SOS a SAOP (Spotřebitelský audit obchodních podmínek). Kdo je oprávněným uživatelem takového loga, najdete na stránkách www.spotrebitele.info.