Pozor na svatá autorská práva, nebo zaplatíte dvojnásobek ceny i více

Za fotky, hudbu či například reklamní slogan se vyplatí zaplatit specializovaným firmám. Jejich kopírováním totiž můžete narazit na značném problémy se zákonem. Co vás čeká za porušení autorských práv či plagiátorství a kde je třeba být ve střehu?
Majetková práva zanikají zpravidla až 70 let po smrti autora, tím se dílo stává tzv. volným.

Majetková práva zanikají zpravidla až 70 let po smrti autora, tím se dílo stává tzv. volným.

Do reklamního letáku potřebujete fotku motýla, a protože rozpočet už je seškrcený na minimum a navíc není ani čas něco sáhodlouze řešit – zase je všechno na poslední chvíli – zabrousíte na Google, jestli v obrázcích nenajdete nějakého motýla v tiskové kvalitě? Lámete si hlavu s formulací textu do propagační brožury a najednou vám padne oko na text, který obsahem i délkou přesně sedne? Než uděláte dnes stále oblíbenější tah copy & paste, měli byste vědět, co riskujete.
 
V dávných dobách si s autorskými právy nikdo hlavu nelámal a "opisování“ bylo běžnou praxí naopak pozitivně kvitovanou. Dnešní doba je však jiná. Kdo vytvoří dílo, má k němu zákonem daná práva. A pokud někdo chce cizího díla využít, musí mít souhlas autora – a připravit se na to, že ho nezíská zadarmo, obzvlášť hodlá-li ho využít k potřebám své vlastní komerční propagace. Na nevědomost se pak vymlouvat nelze.

"Odpovědnost za porušení autorských práv i osobnostních práv je objektivní, nezáleží tedy na tom, zda k porušení dochází vědomě či nevědomě,“ potvrzuje advokátka Veronika Křesťanová spolupracující s Advokátní kanceláří Kříž a Bělina, která patří k našim předním odbornicím na autorské právo. V případě úmyslného zavinění může být porušení autorských práv kvalifikováno dokonce i jako trestný čin.
 
Autor vrací úder
Autor má podle zákona v případě neoprávněného využití svého díla nárok na dvojnásobek obvyklé odměny. Může dosáhnout i předběžného opatření v podobě zákazu užití dané reklamy, kde bylo jeho dílo zneužito – v takovém případě však riskuje nutnost náhrady škody, pokud by soud nakonec neuznal oprávněnost jeho nároků. Navíc je zde nutné skládat pro autora někdy poměrně vysokou kauci.

Spoluautor serveru Fotobanka.cz Tomáš Macek radí na svém blogu fotografům, jejichž dílo bylo bez jejich vědomí použito, zajistit důkazy a následně zaslat dotčené firmě výzvu k zaplacení autorského honoráře. "Firmu z ničeho neobviňujeme, nevyhrožujeme. Formulujeme to rovnou způsobem, kdy jim vyúčtováváme autorský honorář za užití fotografie XY, užité tam a tam, v ceně... Cenu, díky neoprávněnému užití fotografie, předepisujeme ve výši dvojnásobku ceny obvyklé, takto stanovená cena je obhajitelná i u případného soudu,“ píše Macek.

Až v případě, kdy se firma "cuká“, je dobré začít uvažovat o soudu. Podle Macka však zatím všechny firmy, kterým přišlo od Fotobanky podobné upozornění, nakonec zaplatily. Nároky na finanční plnění jsou však časově omezeny. "Pro případné promlčení je rozhodující jednak to, kdy se autor o porušení a odpovědné osobě dozvěděl, od toho okamžiku pak běží dvouletá, subjektivní promlčecí lhůta, a kdy k porušení došlo, od toho se odvíjí tzv. objektivní promlčecí lhůta, která trvá tři roky a při úmyslném porušení deset let,“ objasňuje advokátka Veronika Křesťanová.
 
Co oči nevidí, srdce nebolí?
Spoléhat se na to, že se o neoprávněném užití fotografie stejně nikdo nedozví, by bylo krátkozraké – dokonce i v takovém případě, kdy je například stažena ze zahraničního serveru. "Samozřejmě riziko, že se zahraniční autor o drobném užití pouze v České republice dozví, je menší než u děl českých autorů, ale rozhodně se na to vzhledem k informačnímu propojení dnešní společnosti nelze spoléhat,“ varuje advokátka Veronika Křesťanová. "Ony ty zásadní věci většinou vyplavou na povrch, protože svět je zkrátka malý,“ potvrzuje známý fotograf Tono Stano.

Nelze spoléhat ani na to, že od vytvoření díla už třeba utekl dlouhý čas a sám autor je již několik desetiletí po smrti. Osobnostní práva sice zanikají smrtí autora, ale majetková práva zpravidla až 70 let po jeho smrti, tím se dílo stává tzv. volným, ale i pak platí pro užití určitá pravidla. Pokud je tedy už dílo z hlediska majetkových práv "volné“, není třeba řešit při užití díla získání licence (a platit za ní), na autora je však třeba stále brát ohled.

"I tzv. volné dílo může být při zařazení do reklamy užito protiprávně, pokud takové užití bude užití způsobem snižujícím hodnotu díla. Zda o takový případ jde, či nejde, by v konečné fázi rozhodoval soud,“ upozorňuje Křesťanová. A pokud je dílo poprvé uveřejněno až v době, kdy už je tzv. "volné“, má ten, kdo ho zveřejnil, na dalších 25 let k dílu práva, jejichž obsah je totožný s obsahem majetkových práv autorských. "Pokud je tedy zveřejňováno staré dílo, je třeba pro bezpečné nakládání zjistit nejen to, kdy autor zemřel, ale i to, kdy bylo zveřejněno,“ upozorňuje Veronika Křesťanová.
 
Nezapomněli jsme na někoho?
Někdy se ale člověk může dostat do křížku s autory i v důsledku nedostatečné znalosti autorského zákona – nekrade fotky, nekopíruje cizí texty, jen se zkrátka řádně nevypořádá se všemi, kdo mají z hlediska autorského práva na vypořádání nárok. Třeba když si firma nechá vyrobit propagační spot s tím, že zaplatí smluvenou částku výrobci, považuje autorská práva za vyřešená. Souhlas k užití díla sice může udělit výrobce záznamu, ten ale musí mít souhlas od všech účinkujících i autorů.

"U hudby je též třeba dávat pozor na nakladatelská práva,“ upozorňuje Veronika Křesťanová. U umělců lze někdy souhlas k zařazení díla do reklamy a jeho následné užití získat prostřednictvím tzv. kolektivních správců, nicméně ani ti nemusí být vždy oprávněni udělovat za autory souhlas k zařazení díla do reklamy – přestože je pak z hlediska dalšího užití díla v reklamě zastupují.
 
Nápad nad zlato
Pokud firma vezme cizí hotové autorské dílo (například fotografii) a bez souhlasu autora ho využije ve svých propagačních materiálech, je porušení autorských práv celkem jasné a snadno prokazatelné. "Vykrádat“ nehmotné duševní statky však lze i mnohem méně okatě. Dost často se například objevují reklamy, které jsou sice každá o něčem jiném, ale stojí na velmi podobném nápadu. Reklamní agentury se pak hájí, že od nikoho neopisovaly, prostě reklam je tolik, že už bylo všechno vymyšleno, takže se nápady nevědomky opakují.

"Slogan o tom, že v reklamě nelze už nic nového vymyslet, je dílem lidí bez fantazie,“ vrtí hlavou Martin Donát z kreativní agentury DFG. Podle něj od sebe reklamní agentury opisují neustále. Pokud ale máte pocit, že se někdo snaží přiživit na vašem nápadu, budete to muset dokázat.

"Vždy záleží na konkrétním případě,“ říká advokátka Veronika Křesťanová. "Samozřejmě se může stát, že mladší, opsaná reklama, parazituje na pověsti jiné reklamy, pak může jít o nekalou soutěž. V krajním případě, pokud není použit jen nápad, ale i konkrétní umělecké zpracování, by bylo možno hovořit i o plagiátu, pak by se jednalo i o porušení autorských práv,“ dodává.

Možnosti ochrany jsou omezené, zejména ve chvíli, kdy už je reklama "na světě“. Soudit se není vždy ideální obranou. "Na loga lze použít ochrannou známku. Tak je pak možno hledat pomoc u soudní stolice. Ostatní je marnost nad marnost,“ krčí skepticky rameny Martin Donát z agentury DFG.

Podle advokátky Veroniky Křesťanové může být soudní spor žalobcem někdy vnímán jen jako ztráta času a peněz, byť by nakonec žalobce zvítězil. "Týká se to především sporů vedených tzv. z principu,“ říká. "Pokud se žalující straně podaří vymoct si prostřednictvím soudu zákazové předběžné opatření, také zde riskuje, že pokud nakonec soud neuzná, že napadená reklama je v rozporu s právem, bude muset nakonec žalované straně napravit škodu způsobenou předběžným opatřením,“ potvrzuje Veronika Křesťanová.

Autor:
  • Nejčtenější

Podnikání střídaly chyby i ztráty. V Babicích dnes mají úspěšné České tropy

23. března 2024

Podnikatelský příběh Pavlíny Molkové začal před více než třicet lety ve Švýcarsku. „Všimli jsme si...

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se mění. K lepšímu, či horšímu?

22. března 2024

Stěhování, rozvod, vážná nemoc nebo jen možnost ušetřit na splátkách, to jsou důvody, proč se...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Auto nabourané na parkovišti. Kdo uhradí škodu?

29. března 2024

Poškozená vozidla na parkovištích v sídlištích, u obchodních domů, sportovních center či v...

Nákup stavebního pozemku na úvěr a bez zástavy? Pomůže stavební spořitelna

28. března 2024

Pořízení stavebního pozemku je dobrá investice. Ať už jako startovací pozice pro děti, pro uchování...

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...