Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Práce na projektech děti obohatí

aktualizováno 
-
Ve zhruba osmdesáti procentech českých škol se podle mezinárodního výzkumu učí tradičním způsobem, zaměřeným na předávání znalostí. To je bezesporu základním úkolem školství, žákům však nestačí k tomu, co od nich požadují jejich pozdější zaměstnavatelé. To je především schopnost samostatně vyhodnocovat informace, diskutovat, ale i umět pracovat v týmu. Jak lze vychovávat všestranně vzdělané osobnosti?

Pro 5.-8. ročník Základní školy v Obříství na Mělnicku připravila učitelka Marie Toncrová v roce 1993 projekt, který se osvědčil, a proto ho každoročně opakuje. Děti v něm zpracovávávají trasu fiktivního zájezdu cestovní kanceláře. "K tomu je třeba využít poznatky z dějepisu, zeměpisu, cizích jazyků a informatiky. Žáci se musí orientovat i v odborné literatuře i v mapách, seznámit se s prací profesionálů ve skutečné cestovní kanceláři. Nejprve si ve skupině nad glóbusem povídají, kam by rádi cestovali. Pak utvoří týmy, zřídí cestovní kancelář, stanoví zásady a podle nich uspořádají konkurs na průvodce. Pracují se slepou mapou, začínají se orientovat i v mezinárodních symbolech a označení vozů, v cizích měnách a jejich kursech, v jízdních řádech. Vybudují plně vybavené třídní informační centrum a pronikají hluboko do historie. Každá skupina pak vypracovává svůj námět na cestu, kterou co do správnosti údajů, finanční náročnosti, atraktivity i realizovatelnosti zhodnotí profesionální průvodkyně. V diskusním kroužku se pak společně k celé akci vyjádřují."

Více samostatnosti

Děti při těchto metodách více komunikují, argumentují, přesněji formulují myšlenky. Přitom se však nepřipravují o zdravou soupeřivost. Navzájem se lépe poznávají. Spolupracují se členy obecního zastupitelstva, s pamětníky, kronikářem, rodiči a dalšími obyvateli kraje. Získávají praktické zkušenosti, které jim v tradičním vyučování chybějí. A učitel zažívá se svými žáky stále něco nového. Nezáleží na tom, zda jde o školu obecnou, walfdorskou, církevní či jinou. Samostatné, přirozeně zvídavé a spokojené děti lze nalézt tam, kde se uplatňují moderní způsoby vyučování, jako jsou projektové a prožitkové metody. Nejpřirozenějším způsobem vtahují děti do problému a nenásilně je vzdělávají v několika předmětech najednou. Žáci nejen aktivně pracují v týmech, ale společně nacházejí řešení zadaného úkolu. Je to něco jiného, než když žák sedí a opisuje z tabule nebo každý jednotlivě vypracovává úkol. Učitel společně s žáky stanovuje konkrétní cíl a postup činnosti. Ať už jde o projekty celoškolní či ročníkové, na pár vyučovacích hodin nebo na několik měsíců, práce ve skupině respektuje osobnost každého dítěte. "Projektové vyučování je jako celotáborová hra, tu také hraje každý z účastníků," říká Jitka Kašová, ředitelka Fakultní základní školy v Obříství a průkopnice projektového vyučování. "Každý, s kým se setkám, mě v něčem předčí. Tak se od něj učím a vedu k tomu i své děti." Témata vybírá podle toho, jak jsou pro děti zajímavá, užitečná či významná. "Děti musí vědět, proč ten který úkol dělají, jinak si stěžují, že jim učitelé sdělují pouhá fakta. Ty nadané se podílejí už na přípravě projektu, učí se formulovat myšlenky, aby jim ostatní rozuměli. Na děti pomaleji chápající má pak učitel víc času." Děti jsou samostatné, spolupracují a zároveň se učí soběstačnosti. Nikdo není stresovaný a vyučující má více času na pedagogickou práci. Jitka Kašová považuje za důležité uzavírat projekty hodnocením, při kterém děti otevřeně vyjadřují své názory, ale také emoce a prožitky.

Učit se hrou

"Poprvé jsme zapojili všechny děti druhého stupně do dvoudenního celoškolního projektu. Zabývaly se Zemí z hlediska jejích globálních problémů, uvádí učitelka Základní školy v Horním Maršově Kateřina Klimešová. "Mnohé děti měly pocit, že se vlastně ani neučily, přitom samy získávaly informace a dokázaly formulovat své názory na danou problematiku. Vyučování jen nevypadalo tak, jako obyčejně. Pedagogům vyhovovalo propojení mezi jednotlivými předměty. Například to, co se žáci dozvěděli v zeměpise či přírodopise, zpracovali v českém jazyce do slohového cvičení. Ukázalo se sice, že některé děti nejsou zvyklé pracovat na tématech společně, ve skupinkách, ale přesto nebo právě proto si myslím, že práce na projektech je velmi potřebná a děti obohacuje."

Rady na cestu projektem:

1. To, co nevíš, ví možná tvůj spolužák - poraď se!
2. Nemusíš vždy všechno znát, ale měl bys vědět, kde hledat - pátrej!
3. Prohrává jen ten, kdo vzdává - vytrvej!
4. Pamatuj, že cesta není závod. Není důležité, abys byl v cíli jako první, ale aby do cíle došla celá tvá skupina - pomáhej ostatním!

Příklady projektů

Evropská konference Věková skupina: 7.-9. třída

Vyučovací předměty: občanská a rodinná výchova, zeměpis, dějepis Výchovně vzdělávací cíle:

1. pochopit historii i současnost evropských integračních aktivit
2. zjistit úlohu České republiky v rámci sjednocené Evropy
3. poznat země Evropské unie
4. vyvodit kvality evropanství a přijmout vlastní plán přípravy na život ve sjednocené Evropě

Rudolf II. a jeho doba Věková skupina: 6.-9. ročník

Vyučovací předměty: dějepis, zeměpis, informatika, český jazyk, chemie Úkol pro žáky: sestavení kroniky doby vlády Rudolfa II. Způsob dokumentace: listy, foto, kronika Výchovně - vzdělávací cíle:

1. pochopení doby
2. využití znalostí a vědomostí vyučovacích předmětů
3. rozvoj kooperace (skupinové vyučování)
4. práce s informacemi (odborná literatura)
5. komunikace a organizační schopnosti
6. rozvoj fantazie

Odpady - problém každého jednotlivce Věková skupina: 6.-9. ročník

Vyučovací předměty: matematika, fyzika, ekologie, občanská výchova, zeměpis, český jazyk Úkol pro žáky: samostatně zkoumat, jak se nakládá s odpady v rodině, v obci, v okrese, navrhnout možnosti jejich znovupoužití a recyklace, vyhotovení grafů, písemných návrhů a kreseb Způsob dokumentace: pracovní listy, fotografie, tabulky Výchovně vzdělávací cíle:

1. rozpoznat vliv svého chování na životní prostředí
2. získávat žáky pro ekologické myšlení
3. učit žáky shromažďovat a získávat údaje pomocí dotazníků a matematicky je zpracovat
4. učit žáky řešit "problém", vyzdvihnout smysluplnost konání, použitelnost vlastních nápadů
5. učit žáky diskutovat s odborníky, se zástupci obce
Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Simone Giovannozzi
Netradiční zaměstnání: Se psy hledá lanýže a slušně vydělává

Říkají mu Simone Tartufi, tedy Simone Lanýž. To proto, že se živí prodejem aromatických hub. Dodává lanýže do špičkových italských, francouzských, německých...  celý článek

Vojtěch Lanna mladší
Syn pracovitého pantáty, který peníze z rodinných firem dával do umění

Vojtěch Lanna mladší byl synem takzvaného vltavského admirála. A byť byl jeho otec mimořádně schopný podnikatel, rozhodně nestál v jeho stínu. Rodinné firmy...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Trhy jsou na prahu obratu dolů, shodují se BoA, Citi, SocGen i Morgan Stanley
Trhy jsou na prahu obratu dolů, shodují se BoA, Citi, SocGen i Morgan Stanley

Globální finanční trhy jsou v poslední fázi své rally před obratem v cyklu. Shodují se na tom stratégové bank na Wall S... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.