Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: shutterstock.com

Práci na internetu vám pomůže najít hlídací pes

  • 8
Nabídek práce je na internetu moc. Pokud chcete, abyste dostávali jen ty, které se pro vás hodí, využijte služeb hlídacího psa. Vybere vám nabídky podle nastavených kritérií.

Víte, jaký máte udělat první krok, abyste byli úspěšní při hledání místa? "Je potřeba dobře promyslet, jakou práci dělat či hledat. Co je nejblíže vašim představám a co jsou ještě pro vás přijatelné varianty," radí Daniela Čajánková ze společnosti Stimul.

Pokud máte jasno, pak se nemusíte brodit mraky nabídek na webových portálech. I když mají nabídky rozdělené podle oborů i regionů a zadat můžete i klíčové slovo, přesto je ještě rychlejší, když angažujete službu pojmenovanou například na jobDNES.cz hlídací pes.

"Hlídací psi" za vás prohledávají nabídky pracovních pozic podle vašeho zadání. Každou novou nabídku vám pak odešlou na zadaný e-mail.

Jak si ochočit hlídacího psa?

Hlídacího psa neboli agenta si nejprve pojmenujte třeba Bafík a pak nastavte kritéria, podle kterých vám nový kamarád bude zasílat pracovní nabídky. Určit si můžete nejen vícero oborů, ale i specializací.

Může se hodit

Pokud vás například zajímá práce u policie, zadáte ji jako obor, a pokud budete chtít, můžete ji ještě podrobněji vyspecifikovat jako zájem o konkrétní profesi balisty, detektiva, pyrotechnika atd. Tím však můžete udělat selekci příliš striktní, a proto vám budou chodit nabídky jen občas. Váš agent Bafík vám bude posílat na udaný mail nabídky (a bude jich víc) i v případě, že vyplníte jen obor.

V kritériích pro hlídacího psa není nejlepší zadávat konkrétní výši platu, protože se k vám nemusí dostat tip na práci, o kterou byste hodně stáli. Bafík by vám navíc ani nedoručil nabídku, u které potenciální zaměstnavatel výši předpokládané mzdy neuvedl.

Pověste na web svůj životopis

Aby se o vás budoucí zaměstnavatelé dozvěděli, pověste si na internet svůj životopis. Ne, není to ten, který máte v tištěné podobě a posíláte ho jako reakci na nabídku práce, která vás zaujme v novinách. Vytvořte si verzi, která je vhodná pro internet – měla by být stručnější, ale poutavější než ta, kterou se prezentujete při osobním pracovním pohovoru. Rozhodně v něm neuvádějte všechny údaje.

Vynechat můžete například celé datum narození, rodné číslo, fotografii a rodinný stav. Změřte se hlavně na vzdělání, praxi a kurzy. Ale ani s těmito informacemi to nepřehánějte. Personalistu nezajímá, že jste před deseti lety dělali vedoucího na dětském táboře, i když tím chcete říct, že zvládnete vést problémový kolektiv. Takové údaje vám v životopise mohou i uškodit. Raději popište svá relevantní minulá zaměstnání i s tím, jakými zajímavými úkoly jste byli pověřeni. U některých webů se za vyvěšení platí.

Pokud personalistu váš životopis zaujme, ozve se vám na zadaný kontakt. Neznamená to, že máte vyhráno. Jde jen o první krok. Čeká vás ještě několikakolový pohovor, nebo výběrové řízení pomocí assessment centra, kde se prověřují vaše schopnosti a dovednosti.

Ani práce není bez práce

I hledání práce na internetu se musíte aktivně věnovat. V dnešní době nestačí jen vyvěsit životopis a čekat, až se někdo ozve. Musíte pečlivě procházet nabídky a v případě nejasností se na podmínky daného zaměstnání zeptat třeba e-mailem. Pokud odpovíte na několik inzerátů a nikdo se vám neozve, nezoufejte. Leckdy firmy přijmou jiného kandidáta, aniž by těm ostatním odpověděly, že místo je obsazené.

Potřebujete-li zaměstnání ihned, rozhodně se nespoléhejte jen na vyvěšený životopis nebo na hlídacího psa. "Hlídací pes vám sice nabídky vyhledá, je však otázka, zda se pro vás budou vůbec hodit. Stále mějte na paměti, že partnerem v tomto případě je stroj – počítač, který ani při nejlepší vůli všech programátorů nedokáže optimálně přiřadit k vašim požadavkům odpovídající nabídky," upozorňuje Daniela Čajánková z personální agentury Stimul.

U nabízených pracovních pozic je obvykle kontakt na odpovědnou osobu. Když se vám nějaká nabídka na pracovním portále zalíbí, klikněte na tlačítko Odpovědět. Máte větší jistotu, že se váš e-mail dostane včas do správných rukou.