Pracovní pozice v administrativě

Office manager
Odpovídá za bezproblémový chod celé kanceláře, organizuje práci administrativních zaměstnanců (recepční, asistentky) a dalších zaměstnanců sekretariátu (např. řidiče) tak, aby byla zajištěna efektivní kancelářská podpora. Většinou se jedná o tým nepřesahující deset osob.
Připravuje rozvrhy práce pro tyto zaměstnance a dohlíží na plnění úkolů. 
Zajišťuje a koordinuje další činnosti jako přijímání návštěv na recepci, vyřizování telefonátů, přípravu a distribuci pošty, psaní dokumentů, archivaci a bezproblémovou komunikaci mezi kanceláří a ostatními odděleními firmy.
Komunikuje s externími dodavateli.
Spravuje rozpočet určený pro kancelářské potřeby a má na starosti jejich zásoby, zajišťuje nákup a distribuci kancelářských potřeb v rámci společnosti.
Je odpovědná přímému nadřízenému, kterým je většinou ředitel společnosti.

Asistentka týmu
Vykonává administrativní a podpůrné činnosti pro členy svého pracovního týmu.
Vyřizuje veškerou běžnou korespondenci.
Vyhledává pro pracovníky oddělení potřebné informace z uložených dokumentů, z tisku nebo je zajišťuje u jiných útvarů.
Připravuje statistické přehledy a dokumenty potřebné pro jednání a prezentace.
Jako podpora týmu může jednat s klienty, dodavateli i dalšími spolupracujícími týmy.
Svolává porady a zajišťuje potřebné dokumenty a materiály pro tato jednání.
Provádí zápisy z jednání oddělení nebo celé společnosti a z jiných pravidelných porad.

Asistentka vedoucího oddělení
Odpovídá za chod kanceláře vedoucího oddělení.
Vytváří, organizuje a udržuje systém základních dokumentů nadřízeného.
Přijímá a třídí korespondenci pro manažera, samostatně vyřizuje běžnou korespondenci, předává korespondenci nadřízenému spolu s dalšími potřebnými dokumenty a informacemi.
Podle pokynů připravuje návrhy složitějších dopisů.
Vede diář nadřízeného, osobně organizuje jednání, zve a informuje účastníky.
Zajišťuje pro manažera služební cesty a další akce včetně všech souvisejících činností (zajištění ubytování, rezervace letenky, zajištění řidičů a vozů), má na starosti zároveň i finanční záležitosti, které se týkají těchto akcí.
Přijímá a přepojuje telefonáty.
Přijímá a uvádí návštěvy.
Podává potřebné informace a předává dál pouze specifické požadavky.
Domlouvá termíny jednání či odkazuje na příslušnou osobu či nadřízeného.
Často se setkává s klienty a dodavateli.
Zpracovává zápisy z jednání.

Asistentka generálního ředitele
Odpovídá za chod kanceláře generálního ředitele.
Vykonává činnosti, které vyžadují dobrou znalost zázemí a politiky společnosti.
Připravuje a vyřizuje korespondenci pro generálního ředitele, může mít přístup k důvěrným informacím o plánech, výsledcích a obratech společnosti, smlouvách, personálních plánech.
Vytváří, organizuje a udržuje systém všech dokumentů pro ředitele či společnost.
Vyhledává pro vrcholové vedení potřebné informace a podklady pro jednání.
Připravuje statistické přehledy a dokumenty, které mohou vyžadovat analytické i syntetické schopnosti.
Vede diář ředitele, domlouvá schůzky, pracovní cesty včetně jejich organizace.
Předává potřebné informace vedoucím jednotlivých oddělení či jejich asistentkám.

Účetní
Odpovídá za komplexní vedení účetní problematiky v rámci společnosti. Její činnost zahrnuje většinou vedení účetních knih, přípravu deníkových záznamů, účetnictví investičního majetku a zásob, přípravu předrozvah nebo finančních výkazů, provozní účetnictví, kontrolu bankovních účtů a veškerou fakturaci související s chodem a činností společnosti.
Připravuje návrhy výkazů a sestav.
Aplikuje účetní techniky a standardní praxi na klasifikaci a zaznamenávání finančních případů.
Plní úkoly zahrnující analýzu finančních dat střední úrovně náročnosti.
Často spolupracuje s týmem junior účetních či fakturantek, které pro ni připravují potřebné podklady.
Současně metodicky vede tyto pracovníky – školí je, kontroluje odvedenou práci.
Je odpovědná přímému nadřízenému, kterým bývá hlavní účetní nebo finanční ředitel.

Recepční
Představuje klíčovou osobu, s níž se setkává každý, kdo vstupuje do společnosti.
Přijímá, vítá, zapisuje návštěvníky, ohlašuje je či odkazuje na odpovídající pracovníky.
Odpovídá za příjem pošty, její zápis, třídění a odevzdání příslušným osobám či oddělením.
Nese zodpovědnost za záznamy, které mohou zahrnovat interní a externí adresáře.
Vede evidenci rezervací zasedacích místností.
Podává základní informace volajícím, přepojuje příchozí hovory, radí volajícím v rámci svých kompetencí, třeba pokud si nejsou jistí, na koho se obrátit.
Přebírá a vyřizuje vzkazy.
Udržuje pořádek v recepci a v zasedacích místnostech.
Uvádí návštěvníky do zasedacích místností.
Stará se o občerstvení při jednáních v zasedacích místnostech, případně když návštěvník čeká na pracovníka firmy na recepci.

Administrativní pracovník
Spolupracuje s týmem dalších zaměstnanců, většinou v oddělení administrativy, obchodu či účetnictví.
Vykonává kancelářské práce, jako například zpracování dokumentů, vedení záznamů a sestavování zpráv, které vyžadují jednoduchou analýzu, jednoduchý vlastní úsudek a pracovní znalost základních postupů.
Pracuje pod dohledem zkušenějšího kolegy, většinou jako podpora jiných pracovníků.
Plní jednorázové úkoly převážně z oblasti administrativy, jako je korespondence, zakládání dokumentů do archivu, příprava seznamů, vyhledávání informací v médiích či archivu, kopírování písemností.

Telefonní operátor
Odpovídá za přepojování veškerých příchozích hovorů.
Přijímá a rozděluje telefonáty podle požadavků volajících a na základě znalosti společnosti i příslušnosti konkrétních pracovníků k jednotlivým oddělením.
Odpovídá volajícím na základní otázky o produktu či službách firmy.
Spolupracuje se sekretariátem, který jej informuje o důležitých změnách ve firmě – o nových zaměstnancích, nových produktech, změně sídla pobočky a podobně.

Koordinátor – administrátor zakázek
Je součástí týmu, který zajišťuje provedení zakázek, a spolupracuje s kolegy na různých konkrétních projektech.
Odpovídá za včasné provedení zadaných úkolů, které jsou potřebné pro úspěšné zvládnutí celé zakázky.
Komunikuje s ostatními odděleními či s dalšími kolegy tak, aby bylo zajištěno dodání materiálů, informací a dat.
Zpracovává údaje o průběhu projektů.
Mnohdy dohlíží na čerpání rozpočtu pro danou zakázku.
Analyzuje výsledky a připravuje zprávy pro vedení společnosti.

Zdroj: OPENN, Human Resources Management