Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pracovníci telefonních center by měli mít příjemný hlas a vstřícný postoj

  10:38
- V evidencích úřadů práce se objevuje čím dál víc absolventů gymnázií i lidí se středoškolským vzděláním zejména ekonomického směru. Právě ti, zvlášť pokud mají příjemný hlas, jsou komunikativní a nevadí jim jednání s lidmi, mají možnost se uplatnit v nové profesi - operátorů telefonních center. Ač to tak na první pohled vypadá, nemá toto povolání mnoho společného s telefonní spojovatelkou na ústředně z dřívějších dob. S rozvojem technologií stále přibývá oblastí a firem, které buď alternativně poskytují své služby po telefonu, nebo je na něm jejich podnikání přímo založeno.
 Jde například o podniky, které provozují takzvané zelené linky, banky nebo velké provozovatele telekomunikačních služeb, teleshoppingy nebo různé agentury. Tam všude potřebují telefonní operátory. V jejich profesi se skrývají často dvě dovednosti.

Zatímco úkolem operátorů na informačních linkách je především předání věcných a zcela srozumitelných informací zákazníkovi, u telemarketingu je důležité umět prodat určitou službu nebo výrobek. Telefonní centra neboli callcentra často vznikají mimo velká města a dávají pracovní příležitost nezaměstnaným ze širšího okolí.

»V call-centru, které v listopadu v Lounech otevřeme, zaměstnáme postupně tři sta pracovníků z míst s vysokým procentem nezaměstnaných,« říká Tereza Kakosová z Paegasu. Kdo má šanci najít zaměstnání v call-centru, co bude dělat a s jakým výdělkem může počítat?

Příjemný hlas není jediným předpokladem

Operátoři call-center nikdy nevidí své protějšky na druhém konci drátu. O to více se musí snažit, aby jejich hlas zněl stále příjemně, musí se dobře orientovat v poskytovaných službách či nabízených produktech a umět reagovat na neočekávané situace.

»Od uchazečů na pozice operátorů vyžadujeme jednak středoškolské vzdělání, ale především komunikativní schopnosti a základní počítačovou gramotnost,« říká Aleš Hýbner, marketingový manažer Lion Teleservices CZ - společnosti, která provozuje již několik let externí call-centrum poblíž Pardubic například pro Autodesk, Contactel nebo Opel či Raiffeisenbank.

»Zájemci podstupují náročný čtyřhodinový test, který je zaměřen na jejich komunikační schopnosti - především na specifika komunikace prostřednictvím telefonu, schopnost snášet stres a znění jejich hlasu ve sluchátku.

Telemarketingový pracovník musí být schopen zaujmout druhou stranu už během prvních vteřin hovoru,« upřesňuje Aleš Hýbner. Je zajímavé, že zejména u krátkodobých projektů mají v Lionu velmi dobré zkušenosti s vysokoškolskými studenty především z vysokých škol v Pardubicích a v Hradci Králové.

A výdělek? »Pohybuje se mezi 8000 až 14 000 hrubého podle praxe a náročnosti místa, které pracovník zastává,« říká Aleš Hýbner. Nároční jsou také v bankách při výběru telefonních bankéřů. »Vyžadujeme, aby uměli jednat s lidmi po telefonu a současně se dobře orientovali v bankovním systému.

V tom je částečně podporuje technická aplikace, a musí tedy být schopni zacházet s počítačem, stejně však potřebují všeobecné znalosti. Telefonní bankéř »v první linii« by měl obsloužit asi osmdesát procent všech žádostí klientů,« říká ředitel libereckého telefonního centra KB Mojmír Prokop.

»Hrubý plat telefonního bankéře se pohybuje mezi 9000 až 12 000 korunami - vedle jeho osobních kvalit záleží na tom, kolik nočních a víkendových služeb v měsíci odslouží,« dodává Mojmír Prokop.

V call-centrech převažují ženy

Telefonní operátoři a operátorky musí počítat s tím, že jejich pracovní vytížení bude vysoké a často ve vícesměnném režimu. Zákazníka nezajímá, že operátorku bolí zuby nebo má nemocné dítě. Po celou dobu by měla být v dobré náladě a dobře odolávat stresu.

Práce v callcentru nemusí být doménou jen mladých lidí. »Pracují u nás ženy, kterým nevadí vícesměnný provoz - většinou ty, které ještě nemají děti nebo naopak už odrostlé, ale věkový průměr je nízký, málo přes dvacet let,« uvádí Mojmír Prokop.

Operátoři se školí v komunikačních dovednostech i znalosti produktů. Učí se, kolikrát oslovit klienta i jaký volit slovní projev. Vedle pravidelného školení jsou průběžně »odposloucháváni« svým vedoucím týmu.

Co se očekává od operátora call-centra

* dokončené středoškolské vzdělání
* komunikační schopnosti
* odolnost vůči stresu
* příjemný hlas
* schopnost pracovat s počítačem

Kde se uplatní operátor call-centra

* v bankách
* v telekomunikačních společnostech
* na zelených linkách velkých podniků
* v telemarketingu
* specializovaných call-centrech
Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...