Každý zaměstnavatel, byť má jediného zaměstnance, musí mít uzavřenou písemnou smlouvu s poskytovatelem pracovnělékařských služeb.

Každý zaměstnavatel, byť má jediného zaměstnance, musí mít uzavřenou písemnou smlouvu s poskytovatelem pracovnělékařských služeb. | foto: Profimedia.cz

Poradna: Musím na lékařskou prohlídku nařízenou zaměstnavatelem?

  • 64
Od dubna platí nová vyhláška, která se týká povinných lékařských prohlídek v práci. Na dotazy čtenáře, kdo musí k lékaři a proč, odpovídá Jan Procházka, advokát kanceláře Ambruz & Dark/Deloitte Legal.

Je pravda, že od začátku dubna musí zaměstnanci chodit na prohlídky před uzavřením pracovní smlouvy? 
Ano, je to pravda, již 1. dubna 2012 nabyl účinnosti zákon o specifických zdravotních službách, který přinesl významné změny v oblasti pracovnělékařských služeb. Zaměstnavatelé se musejí novým zákonem řídit v plném rozsahu od letošního 1. dubna, a to podle prováděcí vyhlášky týkající se pracovnělékařských prohlídek. Ta stanovuje řadu nových klíčových parametrů. Znění vyhlášky najdete ZDE.

Může se hodit

Potřebujete poradit? Vstupte do stálé poradny jobDNES.cz o trhu práce a hledání zaměstnání.

Povinnost absolvovat prohlídky včetně té vstupní před uzavřením pracovní smlouvy se skutečně týká všech zaměstnanců, respektive uchazečů o práci. Výjimkou jsou uchazeči o práci vykonávanou na základě dohod o provedení práce, dohoda o pracovní činnosti, kteří se musejí prohlídce podrobit jen v zákonem zvláště stanovených případech. 

A co stávající zaměstnanci, ti musí také k lékaři? 
Stávající zaměstnanci musejí v pravidelných intervalech absolvovat periodické prohlídky, u administrativních prací je interval stanoven na 6 let, u zaměstnanců starších padesáti let pak na 4 roky.

A platím si prohlídku sám nebo ji má uhradit zaměstnavatel? 
Vstupní lékařskou prohlídku hradí sám uchazeč. Uzavře-li s ním však zaměstnavatel pracovní smlouvu nebo některou z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, uhradí ji za uchazeče. V obou případech se však může uchazeč o zaměstnání se zaměstnavatelem dohodnout jinak. 

Týká se to i zaměstnanců v kanceláři? 
Zaměstnanci, kteří vykonávají práci zařazenou do kategorie první podle kategorizace prací ve smyslu zákona o ochraně veřejného zdraví, kam spadají například běžné administrativní činnosti, mohou absolvovat lékařské prohlídky u svých praktických lékařů. Tito zaměstnanci nemusejí až na výjimky absolvovat výstupní prohlídku.

Plynou z toho pro zaměstnavatele ještě nějaké další povinnosti?
Zásadní povinností je, že každý zaměstnavatel, byť má jediného zaměstnance, musí mít uzavřenou písemnou smlouvu s poskytovatelem pracovnělékařských služeb a tato smlouva musí pokrývat celý rozsah těchto služeb. Ten je tvořen nejen pracovnělékařskými prohlídkami, ale i poradenstvím včetně školení první pomoci a dohledem nad pracovišti zaměstnavatele. 

Proto i když bude zaměstnavatel posílat zaměstnance na prohlídky k jejich praktickému lékaři, musí mít tuto písemnou smlouvu uzavřenu na zbývající služby, tedy na poradenství a dohled. 

Minimální rozsah pracovnělékařských služeb je rovněž vymezen zákonem a prováděcí vyhláškou, ať už jde o frekvenci periodických prohlídek či o minimální časovou dotaci poradenství a dohledu, která je závislá na rizikovosti vykonávané práce. Veškeré poskytnuté služby by měly být dokumentovány příslušnými písemnými doklady, které je třeba mít k dispozici pro případnou kontrolu.

Náklady související s pracovnělékařskými službami hradí pro své zaměstnance zaměstnavatel, včetně pravidelných prohlídek, speciálních vyšetření či potřebného výpisu ze zdravotnické dokumentace.