Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poradna: Na co máte nárok, když se z dovolené stane noční můra

aktualizováno 
Odjedete na dovolenou s cestovní kanceláří, ale řada věcí nedopadne tak, jak bylo domluveno a zaplaceno. Jaké nároky za zkažený zájezd lze uplatnit a kdy už je stížnost přes čáru, vysvětluje advokát Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pan Antonín má náročnou a stresující práci. Rozhodl se letos odjet na trochu exotickou dovolenou do Maroka, aby byl mimo signál a „vyčistil si hlavu“. Země to byla podle jeho slov krásná, ale cestovní kancelář úplně selhala.

Kvalitní cestovní pojištění

Před cestou využijte přehledného srovnání cestovního pojištění.

Jaké byly problémy? Cestovka nezajistila dopravu z letiště, kterou si Antonín nakonec musel obstarat a uhradit sám. Dále změnila na poslední chvíli hotel, který vůbec neodpovídal původní nabídce, a nezajistila ani další doplňkové služby. „Při porušení své povinnosti musí cestovní kancelář zákazníkovi nahradit nejen škody na majetku, ale také újmu za narušení dovolené, zejména pokud byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen,“ říká advokát.

„Za ubytování dál, než bylo slíbeno, určuje soud až čtvrtinovou slevu, za chybějící výhled až 10 procent. Za nedostatky na pokoji může zákazník podle závažnosti problémů chtít až 50 % slevu,“ říká advokát Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz

právník Ondřej Preuss

Pokud je na webové prezentaci či v katalogu uvedeno, že hotel je 50 metrů od moře s výhledem na staré město a disponuje krásným bazénem a ve skutečnosti se jedná o napůl opuštěný dům duchů bez funkčního bazénu s výhledem na továrnu, 15 minut pěšky od pláže, náhrada újmy je na místě. „Obecně půjde o újmu vždy, pokud dojde k podstatnému nesplnění povinností ze smlouvy o zájezdu,“ upozorňuje advokát Preuss.

Výše slevy: 10 i 50 procent

Klient má v prvé řadě nárok na zjednání nápravy, tedy například přeměny nabízené polopenze na řádně objednanou plnou penzi. Pokud by k tomu nedošlo, má zákazník právo požadovat náhradu účelně vynaložených nákladů. To platí i v případě dopravy z letiště, kterou i přes sliby, kancelář nezajistila.

„Pokud jde jako v případě pana Antonína ještě o podstatnější vady, o služby nižší kvality, je zde samozřejmě nárok na snížení ceny. Obecně je však nárok na slevu z ceny zájezdu podmíněn tím, že zákazník vytkne vadu bez zbytečného odkladu. Většinou soudy požadují výtku nejpozději do měsíce po skončení zájezdu,“ doplňuje Preuss a doporučuje nespokojeným cestovatelům chyby a nedostatky zdokumentovat.

Vodítko pro určení slevy, respektive odpovědnosti cestovních kanceláří, hledají české soudy v Německu. Tam již od 80. let judikatura užívá takzvanou frankfurtskou tabulku slev. Za ubytování dál, než bylo slíbeno, určuje například až čtvrtinovou slevu, za chybějící výhled až 10 procent. Za nedostatky na pokoji, jako je plíseň nebo hmyz, pak může zákazník podle závažnosti problémů chtít až 50% slevu. Tabulka však není pro české soudy závazná, jen podpůrná a samozřejmě záleží na okolnostech konkrétního zájezdu.

„Vliv na slevu tedy může mít i to, zda se jedná o výlet otrlých kamarádů zejména po místních pivnicích, kdy hotel slouží vyloženě jen na přespání, nebo o romantickou dovolenou třeba na oslavu diamantové svatby,“ dodává Ondřej Preuss.

Autor:

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.