Pokud své stávající bance oznámíte, že chcete zrušit účet, připravte se zároveň na rušení trvaných příkazů,
inkas, platby SIPO, odevzdání platební karty, ale i dorovnání kontokorentu, pokud ho běžně čerpáte. Díky bankovní kartě se může doba ukončení účtu protáhnout na dalších 30 dní, protože přesně to je lhůta, kterou má obchodník na zúčtování plateb.
Návštěva pobočky je při rušení účtu poměrně nezbytnou záležitostí. Některé banky sice nabízejí klientovi zrušení účtu korespondenčně, ale to pak musíte žádost o zrušení účtu podepsat dle podpisového vzoru a některé banky budou požadovat i úřední ověření podpisu. Lepší je však kontaktovat pracovníka na pobočce a zjistit, co všechno pro zrušení účtu musíte dodat. Existují totiž i různé přístupy poboček. Může se stát, že na jedné pobočce budou chtít jednu věc a na další jinou. Byť vám na informační lince sdělí obecný postup, rozdíly v přístupu nastat mohou.
Banka
Poplatek
BAWAG Bank
ne
Citibank
ne
Česká spořitelna
300 Kč/ ne od 1/8/05
ČSOB
200*, 250 - 400 Kč**
eBanka
200 Kč
GE Money Bank
200 Kč
HVB Bank
ne
Komerční banka
ne
Poštovní spořitelna
200 Kč
Raiffeisenbank
300 Kč
Volksbank
250 Kč
WSPK
50 Kč
Živnobanka
ne
Pozn.: *běžný účet, **dle typu balíčku
Zdroj: banky
Na otázku, jak se banka zachová, když k ní přijde nový klient založit účel, se většina dotazovaných bank shodla na tom, že příchozímu pomohou zadat trvalé příkazy, inkasa a SIPO, pokud jim klient dodá výpis z předchozí banky. V některých případech mu tyto příkazy předvyplní a oznámí pak na příslušná místa (mobilnímu operátorovi, plynárnám, atd.) změnu čísla účtu.
Ovšem tato skutečnost neplatí zdaleka u všech bank. Čekejte ji spíše u těch, které se snaží získat co nejvíce nových klientů pomocí osobního přístupu a nabízejí klientovi navíc i výhody v podobě poplatkových prázdnin či finanční odměny. Např. při přechodu k Citibank klient získá od této banky tisíc korun jako depozitní vklad, pokud zůstane jejím klientem déle než 6 měsíců.
Přestup s ano, ale ...
V případě, že čekáte vyřízení všech náležitostí spojených s přechodem do nové banky, budete rychle vyvedeni z omylu. „Přestupový servis“ je pro banky poměrně náročný. Zejména zajištění úředně ověřené plné moci od klienta ohledně nakládání se starým. Banky se také shodují na tom, že pro klienty, kteří se rozhodli uzavřít účet, je tato záležitost příliš osobní, a proto si ji chtějí vyřešit sami.
Test směnáren: neplaťte zbytečně více. Kde je nejlevněji? Více ZDE
Ostatně tyto zkušenosti může jen potvrdit Živnostenská banka, která vloni vedla reklamní kampaň týkající se jejích balíčků služeb Osobní menu spojenou s nabídkou vyřízení administrativy spojené s přestupem. Banka díky svým produktům a vyhlášeným poplatkovým prázdninám sice získala více klientů, ale využití administrativní pomoci využilo poměrně málo klientů.
Až se tedy rozhodnete změnit banku, počítejte s tím, že vás to bude stát čas a v případech uvedených v tabulce i peníze. Zároveň také myslete na to, že banka vám např. platební kartu nevystaví ze dne na den, ale spíše během týdne i delšího časového úseku. Vy se svými úsporami budete moci nakládat pouze výběrem a vkladem na přepážce banky nebo bezhotovostně zadáváním platebních příkazů.
Podobná situace nastává i u povolení inkasa (SIPO). Zavést je lze ihned, ale otázkou je, kdy bude akceptováno příslušnou institucí. Prodleva zde může být i jeden měsíc. A proto, než platby zrušíte, zjistěte, jak je budete platit v přechodném období z banky do banky nebo zda bude možné jejich provedení možné ihned návazně z nového účtu. Případě si také můžete ponechat běžet starý a nový účet jeden měsíc současně, což vám zajistí maximální bezstarostnost.