Přes telefon lze provést všechny základní operace – jednorázové, trvalé příkazy i souhlasy k inkasu. Omezen je ale v České spořitelně a Komerční bance rozsah – i přes operátora lze zadat pouze tuzemské platby. Dále může telebanking nabízet množství jiných operací, ať již pasivních či aktivních. Přehled lze získat nejen o stavu běžného účtu, ale i účtů majetkových či úvěrových. Užitečnou službou je sledování „stavu“ účtu ke kreditní kartě – dokdy musíte zaplatit, jaký je zůstatek apod. Službou, kterou mnozí klienti ocení, je rovněž sledování stavu splácení hypotéky.
Nabídka produktů přes elektronické bankovnictví nikdy nemůže být absolutní – omezení existují na straně složitých produktů (hypotéky, produkty vyžadující poradenství…) a tam, kde je třeba podpis klienta (na různých smlouvách). V takových případech může klient přes telefon někde o produkt alespoň zažádat.
Některé banky umožní zažádat přes telefon o debetní, případně i kreditní kartu. Umožněno může být i sjednání pojištění ke kartám prostřednictvím telebankingu. Téměř standardem se stala možnost na základě uzavřené smlouvy investovat do podílových fondů.
Nejvíce funkcí telefonního bankovnictví má eBanka – po telefonu lze u ní zažádat o sjednání stavebního spoření, penzijního připojištění či životního pojištění, případně podat žádost o spotřebitelský úvěr. Následuje ji Česká spořitelna, která přes telefon nabízí prodej cestovního pojištění, stavebního spoření či penzijního připojištění.
Toto propojení s produkty skupiny využije zřejmě menšina klientů, ti je však ocení zvlášť.
Nejméně funkcí nabízí naopak GE Capital Bank, neboť komunikovat mohou klienti pouze s automatem. Překvapivě malou funkčnost nad „základ“ nabízí rovněž telebanking ČSOB.
Banka | Zůstatek na účtu | Jednorázový příkaz k úhradě - domácí | Zahraniční platební styk | Trvalý příkaz k úhradě, SIPO | Žádost o debetní kartu |
Citibank | ano | ano | ano | ano | * |
Česká spořitelna | ano | ano | ne | ano | ano |
ČSOB | ano | ano | ano | ano | ne |
eBanka | ano | ano | ano | ano | ano |
GE Capital Bank | ano | ano | ne | ne | ne |
HVB Bank | ano | ano | ano | ano | ne |
Komerční banka | ano | ano | ne | ano | ano |
Poštovní spořitelna | ano | ne | ne | ne | ne |
Raiffeisenbank | ano | ano | ano | ano | ne |
Živnostenská banka | ano | ano | ano | ano | ne |
Banka | Termínovaný vklad (založ., změna, zruš.) | Investování do podílových fondů | Ostatní produkty či služby |
Citibank | ano | ne | aktivace pojištění spojeného s kreditní kartou, odprodej akcií; telefon lze využít při žádosti o kreditní kartu či spotřebitelský úvěr |
Česká spořitelna | ano | ano | ***nepřímý prodej cestovního pojištění, stavebního spoření, penzijního připojištění |
ČSOB | ne | ne | |
eBanka | ano | ano | žádost o sjednání stavebního spoření, pojištění ke kartám, penzijního připojištění a životního pojištění; žádost o spotřebitelský úvěr |
GE Capital Bank | ne | ne | infolimit |
HVB Bank | ano | ne** | |
Komerční banka | zřízení | ano | žádost o vydání kreditní karty; sjednání vybraných pojistných produktů |
Poštovní spořitelna | ne | ne | |
Raiffeisenbank | ano | ano | dobíjení Go |
Živnostenská banka | ano | ano | sjednání cestovního pojištění k platební kartě; dobíjení mobilních telefonů |
Pozn.: *) vydána automatiky k účtu, není třeba žádat ; **) není to standardní, banka nedoporučuje; ***) vyplnění po telefonu, zaslání k podpisu; vybraným klientům rovněž Spořitelna nabízí možnost sjednání úvěru po telefonu
Zdroj: banky
Kromě rozšiřování funkcí lze pozorovat rostoucí váhu doplňkových služeb – typickým příkladem jsou e-messages, tedy zasílání informací o určitých událostech na účtu. Může fungovat na bázi automatických či vyžádaných zpráv. Možnost automatického zasílání nabízí alespoň v určité podobě sedm českých bank.
V tabulce přinášíme přehled možností testovaných bank – zda, jakým způsobem a za kolik jsou ochotny vám určitou transakci na požádání potvrdit (tabulka se tedy nevztahuje ke službě automatického zasílání zpráv o zvolených událostech na vašem účtu, nýbrž na jednotlivé potvrzení dané transakce). Tabulka obsahuje pouze elektronickou formu potvrzení, poštou ji lze ovšem zaslat také.
Povrzení transakce na požádání (nezahrnuje automatické zasílání) - platební příkaz: | sms zpráva | fax | |
Citibank | - | - | 90 Kč |
ČS | zdarma | - | 10 Kč |
ČSOB | zdarma | zdarma | zdarma |
eBanka | 3,9* Kč | 3,9* Kč | 23,9* Kč |
GE CB | - | - | - |
HVB Bank | - | - | 5 Kč |
KB |
zdarma |
- |
zdarma |
RB | 1Kč | 3 Kč | 50 Kč |
ŽIBA | - | - | 5 Kč-IVR |
Pozn.: *) program Základ; ostatní - 2,90 Kč
Zdroj: banky