Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při pracovním pohovoru buďte sami sebou. Naučené fráze vám nepomohou

aktualizováno 
Lidé hledající práci se často tak úporně snaží uspět, až si škodí. Třeba tím, že hovoří jen ve frázích. Ale u pohovoru se spíše cení smysl pro vtip a originalitu. U konkurzu s naučeným chováním leckdy neuspějete.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Jsem proaktivní, rád pracuji v mladém kolektivu, chci na sobě nadále pracovat a rozvíjet se, jsem profesionální," takových klišé se vyvarujte. Pracovní místo tím nezískáte. Může vám to naopak ublížit.

Rozhoduje osobnost uchazeče

Jak tvrdí headhunteři a recruiteři, tedy lidé zabývající se náborem nových zaměstnanců, je mnohem lepší ukázat svou osobnost. O vaší výhře může rozhodnout třeba i vtipná odpověď na konverzační otázku.

"S klišé nebo s různými pózami se setkáváme nejen u kandidátů momentálně bez práce, ale i u lidí, kteří si práci právě nehledají. Někdy to může být pouze zástěrka nervozity ve snaze nic nezkazit. Příčinou může být stres a obavy z předem prohraného výběrového řízení. Lidé, kteří si práci hledají dlouho, což v dnešní době není nic ojedinělého, upadají do skepse a obav. Začínají přemýšlet, co dělají špatně, kde mají nedostatky, a hledají cesty, jak zaujmout a být žádaným. Někdy to má ovšem opačný efekt," říká ředitelka personální firmy Recruit Markéta Švédová.

Podle Švédové takové chování působí velmi "okatě" a při důkladném interview se stejně díry ve faktech prozradí.

Snažte se zaujmout a překvapit

V době, kdy na každé volné místo útočí osmnáct lidí bez práce, ocení personalisté, když je někdo jiný a dokáže překvapit.

"Utkvěl mi v paměti kandidát na pozici ředitele výroby v průmyslovém podniku. Na otázku, proč ve svých šedesáti letech usiluje o náročné a stresující zaměstnání, odpověděl, že jeho mamince je devadesát let a nedokáže si představit, že by dalších třicet let odpočíval. Tento kandidát se dostal do nejužšího výběru," říká headhunter Ján Dolejš z personální agentury PP Partners Prague.

Když chcete uspět, nestačí jen nastudovat informace o firmě, kam se hlásíte na internetu. "Pokud o místo skutečně stojíte, zajděte se do firmy podívat a na recepci třeba chvíli pozorujte cvrkot. Během pohovoru pak můžete ve vhodný okamžik sdělit své dojmy, klidně i v mírně kritickém duchu," radí Ján Dolejš.

To potvrzuje také Miroslava Nigrinová, vedoucí péče o lidské zdroje Škody Auto. "Při pohovoru hodnotíme kladně, pokud si uchazeč získá různými cestami další informace o místě a společnosti kromě těch, které jsme mu oficiální cestou poskytli. Ukazuje to na jeho motivaci a úsilí uspět."

Najděte si práci na JobDNES.cz

Důležitá je i motivace

Většina firem si pro získávání nových lidí platí odborníky. Jako uchazeč o volné místo je musíte nějak zaujmout. Nejenom schopnostmi a délkou praxe, ale i motivací a zájmem o konkrétní pozici.

"Žádala jsem o práci grafičky v ženském časopise. Konkurz byl třífázový, na první schůzce nás bylo asi třicet, měly jsme graficky upravit jednu stránku, na druhém setkání jsme už dělaly náročnější práci a třetí schůzka měla podobu pohovoru s ředitelkou a její zástupkyní. To místo jsem dostala a myslím, že o výhře rozhodl fakt, že jsem dokázala o časopisu, který léta čtu, mluvit, diskutovat a navrhnout i nějaké změny," říká Eva Goldbachová.

Potvrzuje tak slova odborníků, že při pohovoru nerozhoduje jen dovednost ukázat se v nejlepším světle, ale hlavně motivace, zájem v dané firmě pracovat.

Usmívejte se přirozeně

Na obsazení volného specializovaného pracovního místa mají tři uchazeči obdobný profesní profil a o jejich umístění rozhoduje z více než 60 procent právě osobnost. "To znamená, že budoucí kolegové zvažují, s kým budou sdílet pracovní porady, řešení, pracovní život," doplňuje Alice Hamidová, ředitelka společnosti Mercury Group.

Uchazečům radí: jednejte vychovaně – zdravte nahlas a všude, zvládejte přirozeně se usmívat, mějte vždy upravený zevnějšek a příjemné, hlavně neagresivní a nearogantní vystupování. Mluvte se sebejistotou o svých profesních dovednostech a vyvarujte se klišé.

Líbivý životopis nestačí

Spousta uchazečů má hodně načteno o tom, jak sepsat líbivý životopis a jak oslnit na pohovoru. Je toho plný internet.

"O obsazení volné pozice ale rozhodují schopnosti danou práci vykonávat a hlavně osobnost člověka, která se při pohovorech dostatečně ukáže. Nenabíráme životopisy, ale lidi. Životopis je jen vstupenkou do procesu obsazení volné pozice," říká senior recruiter Vojtěch Zuzaňák z plzeňského Prazdroje, který se snaží při pohovorech o neformální dialog. Díky tomu tak kandidáti zpravidla odpovídají na otázky uvolněně a lépe se projeví.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek - nemocenská
Poradna: Víte, kdo a kdy vás může kontrolovat na nemocenské?

Být doma a dodržovat povolené vycházky. Tak by se daly zjednodušeně popsat povinnosti zaměstnance na nemocenské. Z toho, proč máte na sobě montérky nebo si...  celý článek

Ilustrační snímek
Dlouhé obědy s Italy, rozcvičky s Asijci. Jak se pracuje s cizinci

Různé kultury se vyznačují různými firemními filozofiemi. Jak se pracuje v kanceláři či v dílně s dánskými, španělskými nebo britskými kolegy?  celý článek

Ilustrační snímek
Koláče bez práce: jak to bylo a je s pracovní dobou a zkrátí se někdy?

Pondělní ráno. Ten bezútěšný pohled na konec pracovního týdne. Úterý, částečné smíření. Středa, utrpení vrcholí. Čtvrtek, malá naděje. Pátek jupííí! Budeme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.