Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při pracovním pohovoru se musíte umět prodat

aktualizováno 
Důsledná příprava na osobní pohovor obsahuje samozřejmě i rozbor vaší osobnosti. Partner vás chce poznat co možná nejobsáhleji jako osobu a osobnost. Úměrně tomu musíte počítat s jeho kritickými otázkami, na které se však můžete připravit.

Při pohovoru musíte přesvědčit
Dále doporučujeme provést analýzu vašich osobních silných a slabých stránek. Jen díky dobré přípravě se vyhnete situaci – a nevmanévrujete se do ní sami – kdy znervózníte nebo se dostanete do rozpaků. Přijímací pohovor je vždy také rozhovorem, ve kterém prodáváte svou kvalifikaci a svůj výkonnostní potenciál, rozuměj: své schopnosti. Rozhodující při tom je, jak dobře umíte o svých schopnostech přesvědčit partnera, a nikoli to, jak jste vy sami přesvědčeni o svých dosavadních výkonech a své výkonnosti.

Připravte se na pohovor tak, abyste mohli v pozitivním světle přesvědčivě prodat svůj cíl, sebe sama, svůj dosavadní život i kariéru, ale i drobné slabosti a mezery. Když se personalistů zeptáte, na co kladou při výběru budoucích zaměstnanců zvláště důraz, narazíte často na výrok: „Důležitější než dobré známky pro nás je, aby byl uchazeč schopen autenticky dokázat, že se svou osobností hodí k naší fi rmě.“

Dalším důležitým bodem je, aby se vám podařilo přesvědčit partnera o užitku a výhodách, které firma získá tím, že vás zaměstná. Otázkami na vaše silné a slabé stránky, hodnoty, cíle a motivaci se vám vaši partneři chtějí dostat pod kůži, rozpoznat možná slabá místa a odhadnout jejich účinek na vaši výkonnost při práci.

Kde jsou vaše silné stránky?
Žijeme sice sami se sebou dennodenně, ale když se nás někdo cíleně zeptá, co umíme dobře, co máme na sobě rádi a jaké jsou naše silné stránky, sáhodlouze dumáme a cosi koktáme. Často je pro nás jednodušší říct, co na sobě rádi nemáme, co neumíme a jaká máme slabá místa. Při přijímacím pohovoru byste však měli prodat své silné stránky a výhody, takže byste je měli znát. K vyváženému sebehodnocení dojdete v několika krocích, ve kterých budete sbírat stále více informací o sobě a o svých silných stránkách.

  1. Shromažďujte všechno, co vás průběžně o vás samotných napadne. Kromě jiného jste si právě kvůli tomu zakládali své desky.
  2. Udělejte si čas na osobní brainstorming. To znamená, že napíšete všechno, co vás o vaší osobě napadá, aniž byste to v prvním kroku jakkoli hodnotili.
  3. Poté, co jste si poznamenali všechno, co vás napadlo, přejděte v dalším kroku k hodnocení jednotlivých bodů. Hodnocení znamená ptát se například: Skutečně to umím? Je tomu opravdu tak? Jak dobře to umím (hodnocení např. na stupnici jedna až sedm)?
  4. Promluvte si se svými přáteli a známými. Zeptejte se jich na hodnocení vaší osobnosti, výkonnosti a vašich silných stránek. Pro sebe si ověřte, do jaké míry se vaše sebehodnocení shoduje s hodnocením ostatních. Najdete zde mnoho podnětů. Klidně se zeptejte, jak vaši přátelé k tomuto hodnocení došli a v jakých situacích u vás toto chování zažili.
  5. Poté, co jste sesbírali a zhodnotili všechny body, vyberte ty, které jsou důležité pro váš profesní život. Ty vytvoří vodítko pro vaši prezentaci při přijímacím pohovoru.


Proč byste měli znát své silné stránky?
Příprava zabývající se vašimi vlastními schopnostmi vám umožní vystupovat při přijímacím pohovoru promyšleně a suverénně a mluvit o sobě autenticky. Velkou výhodou tohoto postupu je, že budete umět zdůvodnit, proč si myslíte, že jste kreativní, máte strukturní myšlení, jste týmoví hráči apod. Můžete uvést, na základě jakých skutečností a zkušeností jste k tomuto sebehodnocení došli a při čem jste mohli tyto schopnosti a vlohy prokázat. Není nic horšího při přijímacím pohovoru než neumět do větru řečené výroky dokázat.

Příklad
„Co myslíte, kde jsou vaše silné stránky?“
„No, mám velké týmové schopnosti.“
„To jsem rád, v naší firmě hodně pracujeme v týmech a projektových skupinách.
Na základě jakých zkušeností jste k tomuto sebehodnocení došel?“
„No, tak, pracuju rád společně s ostatními, že ano.“
„Můžete to třeba ještě trochu konkretizovat? Co je pro vás při spolupráci s
ostatními obzvlášť důležité?“

Tento malý úsek pohovoru ukazuje, jak málo přesvědčivé je, když mluvíte o svých silných stránkách a schopnostech nebo o dalších osobních vlastnostech, aniž byste je uměli prokázat. Další výhodu máte v tom, že víte, do jaké míry se vaše schopnosti kryjí s požadavky fi rmy a dotyčné pozice. Jste schopni vyložit, v jakých oblastech a pro jaké úkoly můžete svými schopnostmi fi rmě užitečně a úspěšně přispět.

Otázky pro váš osobní brainstorming (silné stránky)

  • Co umím dobře?
  • Jaké úkoly zvláště rád/a přijímám? Proč tyto úkoly rád/a plním?
  • Jaké jsou mé profesní úspěchy?
  • Čeho si na mě cení mí kolegové / spolupracovníci / nadřízení?
  • Jakou zpětnou vazbu jsem doposud dostával/a?
  • Jaké jsou mé silné stránky?
  • Jaká je má odborná kvalifi kace?
  • Jakými zvláštními schopnostmi a vlohami při jednání disponuji?
  • Čeho si na mě cení mí přátelé?
  • Z jakých situací znám toto chování?

Poté, co si vypracujete seznam svých silných stránek, je smysluplné seřadit
je tak, abyste si mohli před pohovorem udělat rychle ještě jednou přehled.

REKLAMA


Úryvek je z knihy
"Jak uspět u přijímacího pohovoru"
vydané nakladatelstvím
Grada Publishing,
více informací naleznete na
www.grada.cz 


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

David Špunar
Vyvíjí mobilní aplikace a má úspěch. Problém je, že je moc mladý

Podnikat můžete až od osmnácti let. Ale co když přijdete s dobrým nápadem dřív? Jak náročné je dosáhnout zplnoletnění, svéprávnosti, čtěte v příběhu...  celý článek

Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory
Dlouhý: Minimální mzda je v rozporu se zájmy těch, kterým je zvyšována

Podle vládních plánů má v příštím roce vzrůst minimální mzda ze současných 11 tisíc na 12 200 korun. Zaměstnavatelům se to však nelíbí, protože tím vzrostou...  celý článek

Tomáš Ervín Dombrovský
Změnit práci je jako se rozvést. Řada lidí to nezvládne, říká odborník

Na českém trhu práce to teď skřípe. Máme spoustu volných pracovních míst, ovšem minimum nezaměstnaných. Firmy lamentují, že nemají lidi. Ale je tu početná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.