Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Zloděj, krádež | foto: Profimedia.cz

Při ztrátě občanky budete moci snížit riziko jejího zneužití

  • 8
Ztratíte občanský průkaz a za pár týdnů zjistíte, že kdesi dlužíte na půjčce či běžném účtu? To se bezesporu dá označit za noční můru. Sami tomu asi těžko zabráníte, takže je jistě dobrou zprávou, že se iniciativy chopily úvěrové registry. Bohužel ne dokonale.

Dnes funkci "sběratele“ informací o odcizených/ztracených průkazech totožnosti plní pouze databáze Ministerstva vnitra ČR, z níž většinou banky při ověřování svých klientů také čerpají. Obvykle ověřují předložené doklady totožnosti vždy v okamžiku podání žádosti klienta o jakýkoliv nový produkt. Potvrzenou výjimkou je v tomto případě pouze Komerční banka, jejíž pracovníci ověřují pravost a platnost klientem předloženého dokladu totožnosti na webových stránkách MV ČR pouze v případě pochybností.

Případy zneužití občanských průkazů
Počet šetřených trestných činů
(tj. případů, kdy škoda převyšuje částku 5 tisíc korun)

1. pololetí 2007: 1 047
2. pololetí 2007: 986

Zdroj: Prezidium Policie ČR

 "Ačkoliv jsou v dnešní době ztracené a odcizené doklady totožnosti evidovány v databázi MV ČR, existuje určitá doba prodlení mezi nahlášením ztráty dokladu a okamžikem, kdy se daný doklad v databázi objeví, a tomu chceme naším řešením zamezit. Naším cílem je ochránit občany před zneužitím jejich totožnosti při podvodném uzavírání smluv,“ uvedl pro iDNES.cz Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.

 "Z praxe víme, že aktualizace databáze vedené na Ministerstvu vnitra trvá do jednoho týdne,“ potvrdila Gabriela Pithartová ze společnosti Cetelem.

Proto veřejnosti představilo svou novou on-line databázi ztracených a odcizených občanských průkazů sdružení SOLUS, v únoru zase svůj produkt k ověřování totožnosti a odhalování případných podvodníků, tzv. Fraud Analyse, předvedla společnost CCB (vede v Česku úvěrové registry BRKI a NRKI). Oba nástroje mají zamezit zneužívání dokladů totožnosti.

Zatímco produkt společnosti CCB funguje na bázi ověřovacích dotazů od rozdílných zdrojů důvěryhodných informací (např. databáze MV ČR, telefonní seznam, databáze adresních bodů apod.), produkt sdružení SOLUS "spoléhá“ kromě databáze MV ČR zejména na databázi svou. Jejím úkolem je především překrýt dobu, než bude neplatný průkaz totožnosti zaznamenán v databázi MV ČR (tj. cca 3−5 dnů).

Bohužel však banky mimo SOLUS informace o neplatných průkazech nesdílejí a pravděpodobně prozatím ani sdílet nebudou. Ani včasné oznámení ztraceného občanského průkazu ve vaší bance vám proto nezaručí, že nebude v bance jiné (není-li členem sdružení SOLUS) či u jiného poskytovatele finančních služeb zneužit. 

Sdružení SOLUS má aktuálně 25 členů – 7 bankovních institucí, 13 nebankovních finančních institucí, 3 mobilní operátory, 1 distributora elektrické energie a 1 poskytovatele kabelové televize.

Problémem, kromě nedostatečné aktuálnosti údajů v databázi MV ČR, je rovněž skutečnost, že se občanský průkaz nedá jednoduše zablokovat, jako například platební karta. Sdružení SOLUS však i tuto možnost svým členům a především jejich klientům nabídne. Banky tak budou moci provést společně s blokací platební karty i blokaci občanského průkazu, vše naráz. Zatím vše funguje ve fázi testování, ostrý provoz chce SOLUS spustit v průběhu prvního pololetí. Jednotlivé členské banky sdružení se budou připojovat průběžně podle připravenosti službu nabídnout (v SOLUSu je sdruženo 7 bankovních institucí).

Jak postupovat při ztrátě/zničení/odcizení občanského průkazu:

 1. Držitel OP je povinen ohlásit událost (ztráta, poškození, zničení) osobně bez prodlení, a to kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo matričnímu úřadu;

 2. V případě odcizení je třeba ohlásit skutečnost Policii ČR;

 3. Co nejdříve totéž ohlásit své bance;

 4. Úřad či policie vydá občanovi potvrzení o občanském průkazu s platností 2 měsíce;

 5. Do 15 dnů od oznámení ztráty, odcizení, poškození nebo zničení dokladu totožnosti je povinnost požádat o nový občanský průkaz. 

Správní poplatek při podání žádosti o nový občanský průkaz činí 100 korun, v případě opakované ztráty hrozí pokuta až 10 tisíc korun.

Jak se zachová banka v případě, že se prokáže zneužití vašeho již neplatného průkazu totožnosti?
Řešení případu zneužití dokladů totožnosti je zpravidla individuální a banka obvykle úzce spolupracuje s policií. Pokud je potvrzeno, že skutečně došlo ke zneužití neplatného občanského průkazu, banka svou pohledávku na poškozeném nevymáhá.
Nicméně banky vždy apelují na své klienty, aby ztrátu či odcizení osobních dokladů svému finančnímu domu ohlásili co nejdříve.