Robin Vrbata chtěl opravit fasádu svého rodinného domu v Březové. Ve značce materiálu měl jasno a dvě stě deset kilo omítky zakoupil v nejbližší prodejně. Zaplatil šestnáct tisíc a najal si odborníka, který omítku na zdi domu aplikoval. Z hotového díla se ale dlouho neradoval. Jen do prvních dešťů.
"Omítka začala měnit barvu, a to z původní tmavě hnědé na fialovou," popsal pan Vrbata. "Navíc nátěr změknul a na některých místech dokonce omítka úplně stékala a zůstaly jen bílé kamínky," doplnil majitel domu.
Podle soudního znalce je škoda přes šedesát tisíc
Pan Vrbata omítku reklamoval. Nejprve u zedníka, který omítku na domě natahoval. Ten si byl ale jist, že dílo provedl řádně, přesně dle pokynů výrobce, a doporučil obrátit se na prodejce. A prodejce odkázal na výrobce. Výrobce sice komunikoval, přijel i na místo odebrat vzorky a podle slov pana Vrbaty prý dokonce uznal vadu materiálu, tím ale vše skončilo.
Vrbatovi se s danou situací nehodlali smířit a pozvali si soudního znalce. Ten potvrdil, že dílo bylo provedeno řádně dle doporučení výrobce a problém je v materiálu. Náklady na odstranění vad vyčíslil znalec na 60 356 korun.
Situaci ale poněkud komplikuje fakt, že pan Vrbata omítku nekupoval osobně. Tedy, v prodejně byl osobně a vybíral si ji, jenže daňový doklad byl vystaven na zedníka, který omítku na fasádu aplikoval.
Reklamovat je třeba u zhotovitele díla
"Pan Vrbata musí reklamaci uplatnit u zhotovitele díla, tedy u zedníka," vysvětlil advokát Pavel Nastis. Reklamovat u prodejce nebo u výrobce je zbytečné, nejsou vůbec povinni reklamaci přijmout, protože ani jeden z nich nemá s panem Vrbatou žádný smluvní vztah.
Kde poradí zdarma: Spotřebitelská poradna |
"V reklamaci by měl zákazník přesně popsat, jaká vada se vyskytla, a napsat, co požaduje, tedy například bezplatné odstranění vady, a v jaké lhůtě," doplnil advokát.
Pokud se i vy ocitnete v podobné situaci, reklamovat vady díla můžete dokonce i v případě, že nemáte žádnou písemnou smlouvu, jen jste se s řemeslníkem ústně domluvili. Reklamační lhůta v případě stavebních prací činí 18 měsíců.
Na vyřízení reklamace, včetně případných oprav, má zhotovitel podle zákona třicet dní. Máte také právo požadovat náklady, které vám vznikly s vyřizováním reklamace.
Na nákup materiálu je záruční doba delší
Pokud byste si omítku v prodejně kupovali sami, je dobré vědět, že jste v takovém případě uzavřeli spotřebitelskou kupní smlouvu, pro kterou platí záruka dvacet čtyři měsíců.
Není však problém, aby i dodavatel, tedy samotný zedník, na faktuře uvedl dvě položky - jednu na materiál, kde je právě tato dvouletá záruka, a druhou na stavební práce samotné se zárukou rok a půl. Pokud však zedník uvede pouze položku "omítnutí domu" bez další specifikace, záruka je pak na vše z titulu smlouvy o dílo pouze osmnáct měsíců.
"V případě, že chce zákazník využít delší záruky, doporučuji jednoznačně jednotlivé položky si nechat rozepsat a určit si, v jakém režimu se daná položka bude nacházet," doporučuje právník Sdružení spotřebitelů dTest Jan Votočka. Navíc i podle jeho zkušeností v tomto oboru podnikání celá řada společností nabízí zákazníkům delší smluvní záruky než povinné zákonné, a to v délce dvou až sedmi let jak na materiál, tak i práci.
Stojí proto za úvahu, zda si své dodavatele raději nevybírat i podle tohoto kritéria. Písemná smlouva sice není nutností a k prokázání smluvního vztahu postačí faktura, ale co je psáno, to je prostě dáno.