Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Rodina, dům, peníze | foto: Profimedia.cz

Přílišné zadlužení hrozí hned dvakrát

  • 21
České domácnosti se zadlužují stále větším tempem. Získat dnes úvěr na ledničku či dovolenou není žádný problém. Klientovi postačí doklad totožnosti a potvrzení o příjmu a během několika minut podepisuje smlouvu o úvěru, aby si vzápětí odvezl zboží, po kterém toužil. Jak společnosti předcházejí tomu, aby nepůjčili notorickému neplatiči? Chrání sebe nebo dlužníka?

Stále více Čechů si nejen půjčuje peníze, ale také řeší své problémy s nesplacenými půjčkami. Navíc je tato skupina lidí většinou přesvědčena, že prostředky z nové půjčky využije ke splacení předešlého úvěru, na který nemá aktuálně dostatek financí. Tito klienti očekávají, že se jejich situace zlepší. Bohužel se však dostávají spíše do větších potíží. Tyto skutečnosti vyplývají ze statistiky registru SOLUS, kterou sdružení nyní zveřejnilo.

Sdružení SOLUS se právě problémům s předlužováním věnuje prostřednictvím své databáze klientů-dlužníků. Samozřejmě pomocí ní chrání nejen své členy, ale v konečném důsledku i samotné klienty před předlužováním. Členy sdružení jsou nejen splátkové společnosti, ale i banky a jiné finanční instituce.

 

 Přehled členů SOLUS

Beneficial Finance, CCB Finance, CCS Česká společnost pro platební karty, CETELEM ČR, Český Triangl, COFIDIS, ESSOX, Home Credit Finance, HVB Bank Czech Republic, Profireal, Raiffeisenbank, VB Leasing CZ.

Pokud klienti mají problémy se splácením stávajícího dluhu, žádají o další nový úvěr u jiné společnosti, a to i několikrát po sobě. Tento trend se v ČR objevuje stále častěji, tvrdí členové sdružení a dodávají, že rekordmanem je neplatič, který o nový úvěr žádal 11krát po sobě. Tento žadatel, stejně jako většina ostatních, kteří mají problémy se splácením půjčky u některého ze členů sdružení s největší pravděpodobností se svojí žádostí neuspěje. Dotaz do registru SOLUS je totiž jedním z pravidel při vyhodnocování žádosti  o úvěr (tzv. scoringu) členy sdružení SOLUS. Ověřují tak žadatelovu důvěryhodnost a platební morálku.

Moře (c) profimedia.cz/corbis

K moři levněji než po Česku. Víte kolik ušetříte? Více ZDE.

„Primárním cílem registru fyzických osob sdružení SOLUS je prevence rizikového úvěrování. V první polovině tohoto roku jsme zaznamenali 45141 dotazů, kdy byla odpověď: „Ano, klient nalezen“. Z nich 21039 dotazů se vztahovalo k opakovaným žádostem o úvěr. Je to 3,75 % z celkového počtu dotazů, které členské společnosti sdružení SOLUS vznesly za prvních šest měsíců roku 2005“, uvedl výkonný ředitel Společnosti pro informační databáze Jan Stopka.

Podle dalších zveřejněných ukazatelů je možné sledovat vzrůstající počet nejen dotazů členských společností, ale i počet žadatelů, kteří jdou o půjčku žádat několikrát (v průměru 2,6krát).Zároveň registr zaznamenává meziroční nárůst počtu dotazů o 95 %, což svědčí o jeho důležité roli poskytovatele negativních informací.

 

Statistika registru SOLUS 1.1. – 30.6.04 1.7. – 30.12.04 1.1. – 30.6.05
v ks v % v ks v % v ks v %
Celkový počet dotazů 286 696 552 655 560 087
Počet pozitivních odpovědí* 11 157 3,89% 26 548 4,80% 45 141 8,06%
Celkový počet žadatelů** 7 906 19 048 32 202
Žadatelé s jednou žádostí 5 987 75,73% 14 038 73,70% 24 102 74,85%
Počet "obíhajících" žadatelů 1 919 24,27% 5 010 26,30% 8 100 25,15%
Celkový počet žádostí*** 11 157 26 548 45 141
Jedna žádost 5 987 53,66% 14 038 52,88% 24 102 53,39%
 Opakovaných žádostí 5 170 46,34% 12 510 47,12% 21 039 46,61%

Pozn.:
* odpovědi „ANO“, klient má nebo měl problémy se splácením svých závazků
** žadatelů se záznamem v registru FO
*** ze strany žadatelů se záznamem v registru FO

Zdroj: SOLUS

V registru SOLUS je k poslednímu červnu letošního roku celkem 238875 záznamů o porušení úvěrového závazku. V databázi jsou prozatím jak klienti, kteří měli nebo stále ještě mají problém se splácením svých dluhů, vzhledem k tomu, že registr funguje pouze dva roky. Pokud však dlužník svůj závazek uhradí, bude po uplynutí 36 měsíců jeho záznam z registru vymazán.

Registr SOLUS zaznamenává pouze dlužníky tzv. „po splatnosti“, ale evidence dlužníků se jeví i dalším finančním institucím jako užitečná..Kromě registru dlužníků bank, kam jsou zaznamenáváni všichni klienti bank, kteří mají od banky jakýkoli úvěr, provozují ještě některé leasingové a splátkové společnosti nebankovní registr, který přináší kompletní informace o dlužníkovi (jeho platební morálku, či výši úvěru, atd.) stejně jako v případě registru bankovního.

Největším přínosem všech těchto registrů je pro klienta, žádajícího o úvěr a řádně splácejícího své závazky, snazší přístup k úvěru. Naopak, pro neplatiče by měly znamenat ztížení či úplné zamezení přístupu k úvěrům a zamezit tak jejich předlužování. Rozhodně ale odpovědnost za předlužování padá na hlavu žadateli o úvěr. Je na něm, aby dostatečně zvážil své možnosti a zbytečně se dále nezadlužoval.

Myslíte, že je databáze dlužníků užitečná a pomůže při prevenci předlužování českých domácností? Napište nám své názory.