Přímé bankovnictví aneb jak si vybrat běžný účet na míru

  • 6
Homebanking? Internet banking? GSM banking? Už žádné nejasnosti. Přímé bankovnictví dorazilo naplno i do Čech.
Stejně jako se v důsledku rozvoje moderních technologií mění celý svět, mění se i způsob poskytování bankovních služeb. Lidé už nemusí vypisovat nekonečné množství formulářů, aby vyřídili své finanční potřeby, nemusí trávit cenný čas ve frontách před přepážkami bank a nemusí dokonce ani banku navštěvovat. Vše je dnes možné vyřídit na dálku pomocí počítače nebo třeba mobilního telefonu při cestě tramvají. Prostředky, kterými se klient s bankou spojuje, nazýváme komunikační kanály. Těmi mohou být především telefonní linka, mobilní telefon nebo internetová síť.

V následujícím textu naleznete stručnou charakteristiku základních produktů přímého bankovnictví a návod, jak vybrat ten nejvhodnější běžný účet vyhovující právě Vašim potřebám.

Phonebanking (telebanking)

Přístup k účtu pomocí telefonu je nejrozšířenější formu přímého komunikačního kanálu a vyskytuje se ve dvou základních modifikacích:

  • v prvním případě je Vaším partnerem na druhém konci telefonní linky automatický hlasový systém (počítač). Jeho možnosti se u různých bank liší, přičemž u nejjednodušších verzí lze zjišťovat pouze zůstatek a u složitějších lze zadávat i příkazy k úhradě.
  • ve druhém případě se ve sluchátku ozve telefonní bankéř, který Vám poskytne plnohodnotné služby jako pracovník na přepážce – od poskytnutí nejrůznějších informací až po příkazy k úhradě nebo založení termínovaného vkladu.
GSM banking

Rovněž GSM banking, tedy přístup do banky pomocí mobilního telefonu, je poskytován ve dvou formách.

  • První z nich je tzv. Paegas GSM Banking. Přehledné menu integrované v mobilním telefonu umožňuje realizaci základních bankovních služeb, jakými jsou zjišťování zůstatku na účtu, přehled historie pohybů na účtu za určité období, tuzemské platební příkazy nebo přehled aktuálních měnových kurzů.
  • Druhou možností vstupu do banky prostřednictvím mobilního telefonu je komunikace prostřednictvím šifrovaných SMS zpráv. Při obdobných možnostech jako u první možnosti je hlavní nevýhodou složitější zadávání příkazů pomocí SMS zprávy, jejíž struktura je přesně definována bankou.
WAP banking

WAP banking je nejnovějším komunikačním kanálem, který využívá rovněž mobilního telefonu. Poskytuje stejnou šíři služeb jako GSM banking. Veliký potenciál této technologie spočívá především v širokém objemu informací, které může banka klientovy přes mobilní telefon poskytnout – od aktuálních úrokových sazeb až po otevírací dobu Vaší pobočky. V současné době u nás podporuje WAP pouze eBanka.

Homebanking

Homebanking umožňuje obsluhu běžného účtu z domova prostřednictvím počítače. Na ten je nutno nainstalovat speciální software poskytnutý bankou. Jeho prostřednictvím je kromě běžných bankovních operací možné provádět i převody do zahraničí, připravovat příkazy k úhradě a ukládat je k pozdějšímu odeslání, nastavovat uživatelská práva pro různé uživatele a propojit bankovní software s účetními programy.

Internet banking

Internet banking znamená spojení s bankou v prostředí internetu, ke kterému postačí běžný internetový prohlížeč. Ke svému účtu se tak dostanete kdykoli a odkudkoli na světě. Internet banking poskytuje stejné spektrum služeb jako homebanking, banky navíc rozšiřují své aplikace o možnost sjednání penzijního připojištění, nákupu podílových fondů apod.

Jak si vybrat běžný účet „na míru“?

Pryč jsou časy, kdy hrála hlavní roli při výběru „té správné banky“ především dostupnost jejích poboček a počet čekajících ve frontě před přepážkou. Spolu s proměnou bankovních produktů v poslední době by měl každý zvážit i to, jestli není na čase změnit způsob, jakým banku vnímá a jakým si pro sebe vybírá nejrůznější bankovní služby. A jak tedy vybírat?

Fincentrum pro Vás připravilo unikátní aplikaci nazvanou Interaktivní výběr běžného účtu, který tento proces maximálně urychlí, zjednoduší a poskytne Vám dokonalý přehled nabídky bankovních služeb v České republice.

Vše začíná u výběru komunikačních kanálů, kterými chcete obsluhovat svůj účet. Nemusíte se přitom omezovat pouze na jeden přístup – interaktivní výběr Vám nalezne účty, které podporují veškeré přístupy, které si zvolíte.

Nemalou roli hrají jistě i měsíční náklady. Proto Vám interaktivní výběr umožní zadat počet běžných operací uskutečněných během jednoho měsíce, a počet méně častých operací uskutečněných během jednoho roku. K těmto operacím můžete samozřejmě zvolit i komunikační kanál, kterým jsou prováděny. Výsledné měsíční náklady potom zahrnují kromě cen navolených transakcí také poplatky za vedení účtu, za vedení zvolených komunikačních kanálů, za měsíční výpis zaslaný poštou i adekvátní část poplatku za zřízení účtu, který je rozpočítán na 24 měsíců.

Interaktivní výběr umožní také vytvořit přehled účtů podle několika dílčích kritérií, jakými jsou například poplatek za zřízení účtu, úroková sazba, poplatek za příkaz k úhradě, za převod do zahraničí, podle možnosti navázat spotřební úvěr a mnoha dalších.

Vyzkoušeli jste nový interaktivní výběr běžného účtu? Zjistili jste, že své finanční potřeby můžete uspokojovat levněji než doposud? Přiměl Vás k zamyšlení o změně běžného účtu?