Přímé bankovnictví: Kdo umí víc?

  • 3
To, že dnes můžete běžně přes internet nebo po telefonu ovládat svůj běžný účet, již není žádnou novinkou. Jak by se vám ale líbilo, kdybyste mohli díky některému z kanálů přímého bankovnictví třeba investovat do podílových fondů nebo sledovat kolik vám zbývá ještě splatit hypotéky? Pár bank to umí.

Banky se v současné době předhánějí v nabídkách takových produktů, které klientovi nabízí co možná nejjednodušší obsluhu v co možná nejkratším čase. A tak se nyní vedle balíčků služeb, které slibují za jediný poplatek celou škálu produktů, z tohoto pohledu setkáváme také s rozšiřováním možností služeb přímého bankovnictví.

Nikdo se již dnes nepodiví tomu, že je možné prostřednictvím telefonu nebo internetu (kanály, které se dnes pro ovládání běžných účtů na dálku používají nejvíce) zřizovat jednorázové či trvalé příkazy, zjišťovat zůstatky na účtu nebo třeba převádět peníze na spořící účet. Mnohem zajímavějšími se ovšem jeví takové možnosti přímého bankovnictví, které slučují obyčejný běžný účet s produkty jiných finančních skupin. S opravdu zajímavou nabídkou se v tomto ohledu můžeme setkat pouze v případě dvou tuzemských bank.

Mnoho zajímavých informací o internetovém bankovnictví naleznete ve specializované sekci Fincentra ZDE.

První z nich je eBanka, pro kterou je takovýto otevřený přístup typický. Vždyť právě tato banka zakládá svou strategii na kvalitách přímého bankovnictví. Její internetbanking a telebanking jsou propojeny hned s několika produkty, které je možné sledovat z jednoho jediného místa.

Prvním z nich je bezesporu stavební spoření. Klient má možnost zažádat o jeho sjednání jak prostřednictvím telebankingu tak internetbaningu. Stejnými kanály pak můžete také provést navýšení cílové částky nebo třeba sledovat jeho stav (například výši naspořené částky). Neméně zajímavá je i možnost využít stejným způsobem propojení s penzijním připojištěním. Opět máte možnost si jej sjednat a dále pak sledovat jeho stav.

Poslední zajímavou výhodou je využití obou zmíněných kanálů přímého bankovnictví pro investování do podílových fondů. Klient, který se rozhodne využít této služby, může jednoduše nakupovat a prodávat podílové listy nebo sledovat jejich stav. Krom vyzdvižených pozitiv je nutné poznamenat, že zmíněnými kanály je možné také sledovat stav hypotéky. Bohužel však není možné s ním žádným nástrojem přímého bankovnictví operovat. Vysloveně pozadu zůstalo v případě eBanky životní pojištění. V jejím internetbankingu sice naleznete položku, která vás odkáže na životní pojištění, ale nezískáte zde nic víc než kontakt na ty, kdo jej s vámi mohou sjednat.

Pokud hledáte další informace o běžných účtech, naleznete je ZDE.

Druhou bankou, která přisoudila svému telebankingu a internetbankingu jakousi multifunkčnost, je Česká spořitelna. Ta oproti eBance očividně zvýhodnila klienty, kteří jsou zvyklí tyto produkty sledovat či obsluhovat po telefonu. Služba, díky které je možné dosáhnout na několik produktů finanční skupiny České spořitelny, se jmenuje Servis 24. Díky této telefonické službě si můžete uzavřít penzijní připojištění, provádět na něm změny a sledovat jeho stav. Dále máte možnost operovat (nakupovat, prodávat a sledovat stav) s podílovými fondy a sledovat stav či provádět změny se stavebním spořením. Další produkty, které jsou se službou Servis 24 spojené, jsou již pouze pasivní. Jedná se o hypotéku a životní pojištění. V jejich případě můžete pouze sledovat jejich dispozice (zůstatek apod.).

Pokud byste tyto výhody raději uvítali v internetbankingu Spořitelny, jediné co vás může zatím potěšit, je pouze stavební spoření a podílové fondy. Musíte se však smířit s tím, že v případě internetbankingu je možné pouze sledovat stav, případně historii těchto produktů. 

Nicméně, podle informací České spořitelny je možné se v tomto směru těšit na další výhody, které by na sebe neměli nechat dlouho čekat. A tak již v listopadu můžeme údajně očekávat určité pozitivní změny, které mají vyplynout právě z propojení běžných účtů s dalšími produkty finanční skupiny České spořitelny.

A jak jsou na tom ostatní banky? Ačkoli rovněž slibují brzké změny k lepšímu, situace je dosud následující:

Banka Nabídka netradičních služeb ve spojení s běž. účtem prostřed. přímého bankovnictví
Komerční banka možnost investování do podílových fondů a sled. stavu hypotéky (internetbank., telebank.)
HVB Bank jen hypotéka (telefon - MAJORDOMUS)
GE Capital Bank jen sledování hypotéky (internetbank.)
Raiffeisenbank jen sledování hypotéky (internetbank., telebank.)
Citibank žádné
Živnostenská banka žádné
Union banka žádné
ČSOB žádné

Zdroj: banky 

Jak je vidět, drtivá většina bank má ještě co dohánět, protože jejich handicap je z pohledu na pohodlí klienta, který by rád vše sledoval a ovládal z jednoho místa, opravdu značný. Ale ani eBanka s Českou spořitelnou by neměly usnout na vavřínech. K úplné spokojenosti celého okruhu klientů mají obě banky ještě co pilovat. eBanka, zaměřená na elektronické finanční služby, by například mohla začít nabízet vedle fondů ING a Pioneer také fondy ČP Invest (eBanka je dceřinnou společností České Pojišťovny). Česká spořitelna by se měla zase více zaměřit na ten typ klientů, kteří ovládají své finance on-line.

Jak byste uvítali, kdybyste i u vaší banky měli možnost ovládat také produkty jiných finančních skupin z jediného místa? Nebo snad patříte mezi klient oněch dvou bank, které takovými možnostmi disponují? Jak jste s jejich rozšířenými službami přímého bankovnictví spokojeni? Těšíme se na vaše názory.

Zpět na aktuální téma: Velký test internetového bankovnictví