Přímé bankovnictví roku 2003

Přímé bankovnictví je oblastí, které je věnována značná pozornost. Banky se snaží v rámci snížení nákladů „vyhnat“ klienty z poboček a vytvořit jim podmínky pro ovládání účtu na dálku. Motivace k využívání kanálů přímého bankovnictví se pohybuje v rovině osobních preferencí (pohodlí, úspora času) i v rovině finanční – operace prováděné mimo pobočku mohou být až třikrát levnější.

Přímé bankovnictví zažívá dynamický rozvoj -  současné služby jsou rozšiřovány či doplňovány novými. Rozšiřován je zejména počet operací, které lze kanály přímého bankovnictví provádět. Nyní můžete přes internet například i nakoupit podílové listy či sjednat úvěr. Novinkou v této oblasti je PDA banking – obsluha účtu pomocí kapesního počítače, jež je na internet připojen pomocí osobního počítače či mobilního telefonu.

Jaká je současná úroveň penetrace přímého bankovnictví? Odpověď je jednoduchá – záleží vždy na konkrétní bance. U některých se tato míra pohybuje kolem pěti procent, jinde dosahuje téměř sta. Přesto je jasný trend do budoucna – počty zákazníků využívajících kanálů přímého bankovnictví i objemy transakcí realizovaných na dálku neustále porostou.


Vítězem v kategorii přímého bankovnictví se stala poněkud překvapivě GE Capital Bank. Tato banka svým retailovým klientům nabízí internetové, telefonní a GSM bankovnictví. Na trh také uvedla služby, kterými se vymyká běžnému servisu poskytovanému klientům – například službu infolimit informující klienta na internetu i přes mobil o aktuálně dostupném úvěru či možnost vyřízení žádosti o spotřebitelský úvěr přes internet i pro neklienty banky.

Loňský vítěz kategorie – eBanka – se letos umístil na druhém místě. Banka nabízí nejvíce komunikačních kanálů přímého bankovnictví; v tomto roce jako první přišla se službou PDA banking, tedy ovládáním účtu pomocí kapesního počítače. eBanka svou strategii postavila na kvalitách i komplexnosti přímého bankovnictví. Uživatelé jistě ocení přehlednost a jednoduchost jednotlivých služeb. Penetrace služeb přímého bankovnictví je u eBanky ze všech bank nejvyšší.   

Třetí nejlepší bankou v kategorii přímého bankovnictví se stala Česká spořitelna. Nabízí svým klientům internetové, telefonní a GSM bankovnictví za příznivou cenu. Internetové a telefonní bankovnictví (službu Servis 24) lze pořídit rovněž jako součást všech nabízených balíčků. Nabídka operací, které lze na dálku provádět, je široká -  od běžných transakcí přes zjišťování informací o úvěrových, hypotéčních a majetkových účtech až po nákup či prodej podílových listů. Klientů využívajících Servis 24 je cca 630 tisíc (stav ke konci října).

Zpět na akuální téma: Banka roku 2003 - ZDE.