Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Připravte si jízdenky, prosím

aktualizováno 
Možná jste vzorní a bez zakoupeného lístku nejezdíte. Obvykle. Ale asi každý zažil nepříjemný pocit, když si až za jízdy uvědomil, že si po návratu z dovolené nekoupil tramvajenku nebo zapomněl na lístek. Jsou však lidé, kteří v hromadné dopravě jezdí načerno programově. A i když sem tam zaplatí pokutu, vyplatí se jim to.
Pražské metro

Pražské metro - Ilustrační foto. | foto: Martin Štěrba

Pražský Dopravní podnik si účtuje za jednotlivou jízdu nejvýše 20 korun, za měsíční předplatní kupon 460 korun. Pokuta je přitom 500 korun, když je člověk přistižen při černé jízdě a zaplatí hned. Pravděpodobnost, že se tak stane každý měsíc, je však mizivá. „Za poslední rok mě kontrolovali dvakrát. Jezdím každý den tramvají, nevyhýbám se ani metru,“ svěřuje MF DNES pětatřicetiletá Lucie z Prahy. K její „úspěšnosti“ nahrává i to, že jako matka dvou dospívajících dětí prostě na černého pasažéra nevypadá.

Mladí lidé jsou oproti ní víc „na ráně“. Revizoři častěji loví v jejich řadách, zkušenost je naučila, že tam spíše uspějí. Snad proto si mládež dává pozor. „Nejezdím načerno. Během školního roku mám studentskou lítačku a o prázdninách si těch pár jízdenek koupím. Nestojí mi to za ostudu, a navíc – kontrolují mě každou chvíli. Jsem prostě takový typ,“ říká dvacetiletý Filip z Brna.

Pokuty i jízdné se liší

NENECHTE SI UJÍT
karty
Znáte dobře platební karty?
Ačkoli je velmi často používáme, mnohdy o nich moc nevíme. Znáte historii platebních karet?
kuře
Chci věci vytvářet a ovliňovat
Hans - Jürgen Wohlrabe je předsedou představenstva stavební spořitelny Wüstenrot.
Školní tašky: ne vždy bezpečné
Pěkná aktovka je snem každého prvňáčka. Měla by dítěti dobře sedět a nekazit mu záda.

Ceny jízdenek se pohybují mezi osmi a dvaceti korunami, o lístku za „pětikačku“ se může dospělým jen zdát, na ten mají nárok pouze děti. Těm, kdo jezdí pravidelně, vyjdou výhodněji časové jízdenky či používání elektronické peněženky. Třeba v Teplicích je jízda placená v hotovosti za 12 korun, ti, kdo platí z předem nabité elektronické peněženky, vydají o 1,70 Kč méně.

Pokuta vyjde asi dvacetkrát dráž než jízdenka. Kdo ji zaplatí brzy, „ušetří“. Po termínu stanoveném dopravní společností se může částka vyšplhat až k tisícikoruně. A není dobré výzvu k platbě hodit do koše – když do hry vstoupí soud a exekutor, nemusí na původně malou pokutu stačit ani celá měsíční výplata.

Nejvyšší procento odhalených černých jízd hlásí z Ústí nad Labem: dvanáct. Statistiky říkají, že v Praze a Brně se bez jízdenky přepravuje asi pět procent cestujících. Jen ojedinělé případy podvodů zaznamenávají v místech, kde se nastupuje dveřmi u řidiče – třeba v Děčíně či Mladé Boleslavi. Bez lístku tam nejede nikdo, někteří však zkoušejí zneužít studentskou slevu.

Ceny asi porostou

Ceny dopravních služeb jsou ostře sledovanou záležitostí a cestujícím jízdenky nikdy nepřipadají levné. Většina dopravních podniků přesto tvrdí, že jezdí za méně než za polovinu skutečné ceny jízdenky. Ve Zlíně mají rozdíl spočtený přesně – za každý kilometr na jejich linkách by si měl pasažér k jízdence přičíst 17 korun a 35 haléřů. Rozdíl hradí dopravní podniky ze státních a městských dotací. Logika věci tedy říká, že zdražovat se bude.

Nebo možná ne. Zajímavý pro cestující je zatím ojedinělý systém veřejné dopravy zdarma. Model funguje v jihočeské lázeňské Třeboni, jde o autobusovou linku s 18 zastávkami. „Lidé u nás jezdí zdarma už od února 2002. A funguje to. Navíc se můžeme pochlubit, že máme v ulicích méně automobilů, naopak ani jednoho černého pasažéra,“ vysvětluje tisková mluvčí města Jana Vodolánová. Model malého města však nebude fungovat všude. Třeba v Praze by musel dopravní podnik získat o tři miliardy vyšší dotaci, což není jen tak.

Jak narůstá pokuta
zaplaceno na místě 200 až 500 korun
zaplaceno v termínu 200 až 600 korun
zaplaceno po termínu 500 až 1000 korun
po předání soudu 1100 až 1600 korun
při vymáhání exekutorem až desítky tisíc korun

Zdroj: Dopravní podniky

Jezdíte po městě hromadnou dopravou? Měsíčně byste se měli vejít do pětistovky za předplatní jízdenku. Pokud nejezdíte načerno. Čtěte v aktuálním tématu ZDE.

 

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Proč platit za něco, co je absurdní. Boj s poplatky v Česku pokračuje

Na poplatcích vydělávají banky nemalé peníze, ty největší miliardy korun ročně. Již řadu let ale dávají Češi najevo, že některé poplatky jsou absurdní a je...  celý článek

Ilustrační snímek
Nejlepší finanční produkty roku: nejvíc boduje Equa bank a Air Bank

V soutěži o nejlepší finanční produkty roku zvítězila mezi bankami v kategorii běžných účtů Equa bank. Nejlepší spořicí účet má Sberbank a nejlépe hodnocený...  celý článek

Bezkontaktní karta odmítla třikrát poslušnost. Transakce proběhla až po vložení...
Sonda: proč vám bezkontaktní karta odmítne při placení poslušnost

Bezkontaktní karty už prakticky převálcovaly ty klasické. Používá je v Česku přes 84 procent lidí. Placení je s nimi opravdu svižné. Zvlášť u plateb do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.