Aby banky získaly klienty pro přímé bankovnictví nabízí minimálně jeden jeho kanál dle výběru klienta v základním balíčku služeb. Nejvíce je tato skutečnost asi zdůrazněna u Komerční banky. U jejího Ideal konta si buď klient zřídí jeden kanál přímého bankovnictví (Expresní linka 55 Kč, internetbanking 44 Kč měsíčně) a za konto zaplatí 19 Kč nebo tak neučiní a Ideal konto jej vyjde na 39 Kč. KB tím opravdu příliš výběr neulehčuje.
O něco lépe podobnou podmínku koncipovala Česká spořitelna, ale s cenami o polovinu nižšími. V jejím případě si buď zařídíte sporožirový účet za 20 Kč měsíčně, nebo si k němu pořídíte přímé bankovnictví Servis 24 (telebanking a internetbanking) za celkových 25 Kč měsíčně. U ostatních bank služby přímého bankovnictví pořídíte za cenu v rozmezí 30 – 50 Kč.
Co umí telefon?
Funkčnost telefonního bankovnictví se nachází mezi internetbankingem a GSM bankingem. Internet nabízí více funkcí a mobil je zase omezen složitostí transakce, která má být vložena do mobilu. Nejčastějšími operacemi prováděnými přes telefon je však zjišťování zůstatku a provádění jednorázových platebních příkazů. Narůstá ale počet zákazníků, kteří se zajímají o další služby.
Pro přehlednost jsme služby poskytované přes telefon rozdělili do dvou skupin –
Ovládáte banku přes telefon? Otestujte své znalosti ZDE |
Mezi standardně poskytované služby patří zjišťování zůstatku na účtu (popř. jeho historie), podání jednorázového příkazu k úhradě v rámci ČR i do zahraničí, správa trvalých příkazů, inkas a plateb SIPO. Bankami, které všechny tyto služby po telefonu nenabízí, jsou Komerční banka a GE Money Bank. Klienti KB po telefonu nezadají příkaz k úhradě do zahraničí, v GE Money Bank automat navíc nenabízí možnost správy trvalých příkazů, inkas a plateb SIPO.
Standardem se již staly i operace s termínovanými vklady přes telefon – ty kromě IVR GE Money Bank nenaleznete ani ve službách ČSOB. Dále se nabídka jednotlivých bankovních ústavů různí. Nejčastěji banky dále nabízejí investice do fondů či správu ostatních finančních produktů, obvykle v rámci skupiny (pojištění, stavební spoření, penzijní připojištění). Přes telefon lze v některých bankách i dobít kredit do mobilního telefonu, dále nastavovat parametry telefonního bankovnictví (změna hesla, ovládání počtu spravovaných účtů apod.) či žádat o různé produkty banky (zejm. karty, úvěry).
Tabulka nabízí základní přehled nejdůležitějších nabízených služeb. Stejně jako loni vede jednoznačně eBanka následovaná Českou spořitelnou. Pokud srovnáme situaci s loňským rokem, musíme konstatovat, že na poli funkčnosti telebankingu se mnoho neděje. V České spořitelně lze již zadat přes telefon zahraniční platby, což loni ještě možné nebylo. Funkce telefonního bankovnictví ostatních bank doznaly případně jen drobných úprav.
Banka | Chybí ze standardních operací* | Další možnosti |
Citibank | 0 | pojištění ke kreditní kartě, operace s termínovaným vkladem, odprodej investic, podání žádosti o úvěr |
ČSOB | 0 | výpověď spořícího vkladu |
Česká spořitelna | 0 | operace s termínovanými vklady, investice do fondů, správa produktů ČS pojišťovny, stavebníspořitelny a penzijního fondu |
eBanka | 0 | operace s termínovanými vklady, investice do fondů, žádost o platební kartu, správa produktů stavební spořitelny, penzijního fondu, pojišťovny ČP, podání žádosti o úvěr |
GE Money Bank | zahraniční platby, TP, SIPO | infolimit - zjištění nároku na úvěr a jeho výše |
HVB Bank | 0 | operace s termínovanými vklady |
Komerční banka | zahraniční platby | zřízení termínovaného vkladu, sjednání pojištění (vybrané produkty), žádost o platební kartu, zjištění nároku na úvěr, investice do fondů |
Raiffeisenbank | 0 | operace s termínovanými vklady, investice do fondů, dobíjení kreditu karet Go |
Živnostenská banka | 0 | operace s termínovanými vklady, investice do fondů, sjednání cestovní pojištění k platební kartě, dobíjení kreditu u mobilních telefonů |
Pozn.: *) zůstatek na účtu, jednorázový příkaz k úhradě (v ČR i do zahraničí), trvalý příkaz k úhradě, inkaso, SIPO,
Zdroj.: : banky