Příznivé podmínky leasingu z pohledu nájemce přetrvávají

  • 1
Dnes vám přinášíme rozhovor s výkonným ředitelem společnosti ŠkoFIN Richardem Dvořákem. Hovořit budeme samozřejmě o leasingu, potřebách nájemců a perspektivách českého leasingového trhu.
Dnes vám přinášíme rozhovor s výkonným ředitelem společnosti ŠkoFIN Richardem Dvořákem. Hovořit budeme samozřejmě o leasingu, potřebách nájemců a perspektivách českého leasingového trhu.

Myslíte, že popularita leasingového financování bude nadále pokračovat nebo je už trh osobních automobilů z podstatné části nasycen?
Domnívám se, že celkový trh osobních automobilů dosáhl své standardní úrovně, která v sobě zahrnuje opakované nákupy vozů a jen z velmi malé části je ještě prostor pro dodatečný boom způsobený určitou vyhladovělostí našeho automobilového trhu před rokem 1989. Lze tedy říci, že přírůstky českého automobilového trhu budou standardní a vývoj trhu bude z velké části ovlivňovat celková recese či konjunktura v automobilovém průmyslu. Z hlediska leasingu osobních vozů bude určitě nadále velmi populární finanční leasing.

Prodej automobilů na splátky. Myslím si, že v této oblasti je velká konkurence ze strany bank, které nabízejí svým klientům spotřebitelské úvěry na automobily. Jaký je váš názor na perspektivu tohoto produktu?
Prodej aut na splátky je jednou z forem financování, která se v současné době svým způsobem začíná probouzet. Nicméně vzhledem k určité právní nestabilitě postavení věřitele, se domnívám, že ze strany financující společnosti bude i nadále dávána přednost finančnímu leasingu, kde vlastníkem automobilu zůstává leasingová společnost. V současné době má finanční leasing v oblasti osobních automobilů příznivý daňový režim, který zdůvodňuje atraktivnost tohoto způsobu financování.

Velmi často se v současnosti hovoří o velmi výhodných podmínkách leasingu z pohledu nájemce. Může se podle vašeho názoru stát leasing pro nájemce ještě výhodnějším než doposud nebo již prostor pro zlevňování leasingu není.
Z hlediska vývoje cen leasingu se domnívám, že leasing dosáhl úrovně, která se v prvních měsících letošního roku standardizovala. Z pohledu leasingových společností samozřejmě na nižší úrovni, než bychom si přáli, z pohledu zákazníka, tedy nájemce, naopak na velmi příznivé úrovni.
Domnívám se, že pro nájemce tato příznivá situace zůstane zachována v průběhu celého roku, pokud nedojde k nějakým dramatickým změnám na finančních trzích. Budoucí vývoj cen bude ovlivněn především úrokovými sazbami na peněžních trzích a nedomnívám se, že by mělo dojít k dalšímu výraznému snižování leasingu v důsledku konkurenčních bojů.

Jaká je nejobvyklejší doba splácení nových osobních automobilů? Preferují klienti nějakou dobu trvání splátkových kalendářů?
Myslím si že i v roce 2001 zůstane nejoblíbenější dobou splácení osobních automobilů rozmezí mezi 36 a 48 měsíci. Dají se však u určité omezené skupiny klientů vypozorovat jisté tendence prodlužovat dobu leasingu. Nejžádanější je však stále standardní trvání leasingové smlouvy po dobu 36 měsíců.

Na českém leasingovém trhu stále existuje vysoký počet leasingových společností. Je pravděpodobné, že dojde k postupnému snižování jejich počtu na trhu?
Leasingový trh v ČR se nadále výrazně koncentruje. Je to zřejmé především z obratu několika prvních, tedy největších leasingových společností. V důsledku toho, lze přepokládat, že pro menší a střední společnosti se tato oblast obchodu stane méně atraktivní a pravděpodobně budou hledat doplňkové služby ke klasickému leasingu nebo postupně přecházet na jinou činnost. Jinými slovy: ano, lze očekávat, že se celkový počet leasingových společností bude snižovat a bude nadále narůstat určitá koncentrace trhu.
Na druhou stranu je ovšem třeba si uvědomit, že z hlediska statistiky počtu leasingových společností, které jsou členy Asociace leasingových společností nedochází k žádným dramatickým změnám. Řekl bych, že standardně se počet leasingových společností udržuje řádově na čísle 120 a k žádném výraznému poklesu nedošlo. Trend je ale zřejmý: malé společnosti s českým kapitálem své aktivity omezují nebo i ukončují a přicházejí společnosti především se zahraničním kapitálem, tedy dceřiné společnosti známých nebo renomovaných evropských, případně světových leasingových společností.

Myslíte si, že ještě mohou nastat výhodnější podmínky leasingu z pohledu nájemce nebo se naopak bude leasing zdražovat? Těšíme se na vaše názory.