Podle oznámení společnosti CardSystem Solutions, že počítačoví hackeři zaútočili na její informační systém, se nepovolané osoby dostaly k informacím o platebních kartách, které byly použity u amerických obchodníků v období srpen 2004 až květen 2005. Objem získaných dat představuje podle dostupných informací zahrnuje zhruba 40 milionům platebních karet.
Karetní asociace zasahují
V pondělí 20. června 2005 obdržely tuzemské banky od karetních asociací VISA a MasterCard informaci o nastalém problému spolu se souborem několika stovek čísel jimi vydaných platebních karet. A ty, které identifikovaly „své“ karty, je zařadily okamžitě na „stoplist“. Ohrožené platební karty tak byly nenávratně zablokovány a banky zahájily vystavování nových karet.
Toto opatření se týká zejména klientů, kteří použili platební kartu u obchodníků na území Spojených států v období mezi srpnem 2004 a květnem 2005 a nikoli všech platebních karet vydaných v ČR. Karty byly postiženým klientům bez poplatku zablokovány a zdarma jim také budou v co nejkratším čase vydány karty nové.
Které banky mění karty?
Test směnáren: neplaťte zbytečně více. Kde je nejlevněji? Více ZDE. |
Sama ČSOB uvádí, že v tuto chvíli jde o několik desítek případů, kdy její klienti během posledních devíti měsíců platili v USA svými platebními kartami u obchodníků. Plošná blokace všech karet, které byly použity v USA, není zatím nutná. Podle informací, které má ČSOB k dispozici od karetních asociací, unikla z americké firmy CardSystem Solutions data, která však neobsahují PIN kód.
Mluvčí Komerční banky Marie Petrovová uvádí, že: „banka provedla preventivní stoplistaci u několika platebních karet. Klienti, kterých se stoplistace týkala byli neprodleně individuálně kontaktováni.“ Zároveň také mluvčí uvedla, že KB doposud nemá informaci o tom, že by skutečně byla zneužita data některého z jejích klientů, takže opatření je skutečně preventivní.
Ani klientům České spořitelny nehrozí bezprostřední nebezpečí. Z více než 2,5 milionu karet, které používají, zatím ČS preventivně zablokovala pouze cca 30 karet, a ty následně klientům bezplatně do týdne vymění. Postižené klienty kontaktuje banka opět telefonicky a vysvětluje jim důvod blokace karty.
Závěrem...
Rozhodně se ale všechny banky shodují na tom, že preventivně by klienti by měli sledovat výpisy z účtu a stav konta a v případě pochybností u některé z transakcí kontaktovat vydavatele karty - tedy úvěrovou společnost nebo banku. A pokud by snad došlo ke zneužití dat kvůli hackerovi, podle pravidel kartových asociací škodu plně nahradí vydavatel karty.
Setkali jste se s problematickým vypořádáním plateb v zahraničí? Vyměnila vám banka vaši platební kartu? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.
Hackeři ohrozili až 40 milionů platebních karet v USA. |