Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč bychom měli nakupovat akcie špatných společností

Určitě každý, kdo se byť jen okrajově zajímá o investování a kapitálové trhy, narazil při čtení zpráv z trhu, investičních doporučení a analýz na rozlišení na růstové a hodnotové styly či akcie. Přestože investování na základě rozlišení na růstové a hodnotové akcie není u nás příliš rozšířené, v jiných zemích je členění akcií a fondů do různých stylů hojně využívané. Jaký je rozdíl mezi růstovými a hodnotovými akciemi, které z nich jsou výnosnější? Jaký bychom měli zvolit investiční styl?

Již jsme si mohli zvyknout na diagramy, které vymezují akcii (nebo strategii fondu) ve srovnání s ostatními na velké, malé a střední společnosti a na růstové (growth), hodnotové (value) a neutrální. Diagram 3x3, kde na jedné ose je kapitalizace a na druhé styl, se rozšířil díky serveru Morningstar, který takto začal klasifikovat fondy, aby mezi nimi šly provádět lepší srovnání. Určení tržní kapitalizace firmy nečiní nikomu potíže, horší je to s rozlišením, zda je akcie hodnotová nebo růstová. Každý, kdo provádí rozčlenění totiž používá jiná kritéria (např. Morningstar používá celkem deset kritérií, z nichž největší váhu mají P/E počítaný z očekávaného zisku a očekávaná dlouhodobá míra růstu zisku), navíc akcie v čase „přeskakují“ z jednoho stylu do druhého.

Mezi hodnotové se řadí takové tituly, u kterých se akcie prodávají za cenu relativně nízkou, než odpovídá výnosům a účetní hodnotě na jednu akcii (P/E, P/BV) podobných titulů, či společností ze stejného odvětví. Poměr P/E u hodnotových akcií je tedy nízký, akcie jsou „levné“. Očekávání investorů je takové, že trh objeví nesprávně oceněnou akcii a vyrovná její cenu s „férovou hodnotou“.

Nakupovat každou „levnou“ akcii však přivede investory spíš ke ztrátě než k zisku. Ne každá levná akcie je totiž podhodnocená akcie. Jsou jistě tituly, u nichž nízká cena odpovídá slabým vyhlídkám na růst tržeb a zisků a špatným fundamentálním údajům. 

Společnosti, jejichž tržby a zisky rostou více než u jiných firem, jsou více poptávané na trhu a investoři jsou ochotni zaplatit za ně více (za budoucí očekávané zisky),

Příklady růstových a hodnotových akcií z USA i Evropy naleznete ZDE

takže dosahují vyššího poměru P/E. Takové společnosti se nazývají růstové. Trh u takových společností očekává růst zisků a růst ceny akcií v budoucnu. Všichni známe růstové akcie z vlny zájmu o technologické akcie v devadesátých letech.

Technologie jsou typickým odvětvím, které patří mezi růstové, kromě toho sem patří i média, zdravotnictví nebo spotřebitelský průmysl. Hodnotové společnosti se naproti tomu většinou rekrutují z odvětví finančních služeb, průmyslu, energií a utilit (ropa, plyn, infrastruktura).

Zastoupení sektorů v růstovém a hodnotovém indexu*
  Hodnotový index Růstový index 
Informační tech. 11,92 43,19
  Software 0,06 14,27
  Hardware 3,12 22,69
  Média 0,13 5,28
  Telekomunikace 8,61 0,95
Služby 42,52 50,81
  Zdravotnictví 1,21 28,89
  Consumer Services 4,64 14,74
  Obchod 2,15 5,07
  Finanční služby 34,52 2,11
Výroba 45,49 5,93
  Spotřební zboží 8,63 1,82
  Průmyslové zboží 11,64 1,19
  Energie 14,81 2,92
  Utility 10,41 0
Zdroj: Morningstar, *Morningstar US Growth Index a Morningstar US Value Index

Jsou výnosnější hodnotové nebo růstové akcie?

Přestože by se mohlo zdát, že větší výnos získáme investicí do růstové akcie, opak je pravdou. Růstové akcie sice patří úspěšným společnostem, nicméně jejich cena již je „vysoká“ - růstové akcie jsou předmětem různých (módních) trendů na trzích, ať už jde o akcie zlatých společností, technologické akcie, apod. Naopak hodnotové jsou takové společnosti, které se potýkají s těžkostmi, není u nich jistá budoucí ziskovost, cena se drží nízko,… Hodnotové akcie, protože je u nich méně jistý budoucí zisk, musejí nabízet vyšší výnosnost. Riziko, které plyne z nákupu společnosti, u které je šance na zotavení firmy i ceny akcie menší, musí být vyváženo vyšším výnosem.

To potvrzují i historická data. V delším horizontu jsou hodnotové akcie výnosnější než růstové. Průměrný roční výnos hodnotových akcií (index MSCI World Value) za období let 1975 – 2003 činí 9,88 %, zatímco výnos růstových akcií činí za stejné období 8,57 %. Růstovým akciím se lépe daří v době růstu (90. léta), zatímco hodnotové akcie překonávají růstové v době medvědích trhů.

Na následujícím obrázku je patný strmý vzestup cen růstových akcií v souvislosti s technologickou bublinou na konci devadesátých let a jejich následný prudký propad.

 
Zdroj: MSCI

Růstové akcie se před hodnotové dostávají opět v těchto měsících, kdy začínají přibývat pozitivní zprávy o ziscích firem a výhledy na další období. Za poslední rok se tak dalo více vydělat na růstových akciích (americké růstové akcie +25,08 %, hodnotové +23,72 %). Nicméně za poslední tři roky byste z 1 000 dolarů investovaných do růstového indexu měli pouze 766 dolarů, zatímco v hodnotovém indexu byste ztratili pouze necelé 4 dolary. Za poslední tři roky rovněž neplatí poučka, že hodnotové akcie představují vyšší riziko. Pokud budeme měřit riziko pomocí volatility (směrodatné odchylky), pak byly kurzy růstových akcií takřka dvakrát rozkolísanější.

Výnos indexů* value x growth (% p.a.)
Index 1 rok 3 roky 5 let 10 let vol**
Large-Cap Growth Index 25,08 -23,41 -6,94 6,83 27,4
Mid-Cap Growth Index 44,96 -18,52 4,15 6,95 15,4
Small-Cap Growth Index 43,75 -16,08 5,72 5,74 31,4
Large-Cap Value Index 23,72 -3,27 2,15 10,27 14,5
Mid-Cap Value Index 24,32 10,26 8,92 12,17 31,5
Small-Cap Value Index 27,09 15,23 11,63 11,88 16,3
Zdroj: Dow Jones, *indexy DJ U.S.,**volatilita (roční sm.odch. IX.2000-IX.2003)

Rozdělení na růstové a hodnotové akcie samo o sobě návod, jak investovat, nadává. Můžeme říci, že bychom měli nakupovat akcie levně (hodnotové akcie) a prodávat je, až budou „drahé“ (hodnotovou strategii přijal i světoznámý Warren Buffet) a nikoli nakupovat akcie za draho (růstové) a prodávat je levně, po skončení módy technologických akcií, na dně medvědího trhu, kdy nevydržíme čekat na

Své schopnosti portfolio manažera si můžete vyzkoušet v Investiční hře - bez rizika a ve hře o ceny.

oživení,… Přestože dlouhodobé statistiky mluví pro hodnotové akcie, v kratších obdobích (do deseti let) již situace není tak jednoznačná.

Existují období, kdy růstové akcie překonávají hodnotové o několik procent ročně a hodnotové sektory se potácejí v stagnaci a analytici o nich začínají pochybovat (kromě začátku devadesátých let např. roky 1983 – 87). Platí však, že investování podle růstového a hodnotového stylu by mělo být pouze doplňkové a měli by se do něj pouštět už zkušenější investoři. Také nesmíme zapomínat na to, že se většinou nenabízí jen hodnotové nebo růstové fondy, ale dále se dělí na small, large a mid capy, což je rovněž důležité při posuzování rizika a výnosu (viz poslední sloupec v předešlé tabulce).

U nás mají investoři na výběr z široké nabídky zahraničních fondů, ketré se na jednotlivé styly specializují. Mezi hodnotové patří např. Pioneer U.S. Value nebo Julius Baer Euroland Value Stock Fund, mezi růstové, kterých k nám bylo v devadesátých letech „přivezeno“ značné množství, např. Parvest Europe Growth či Franklin Aggressive Growth Fund.

Jaká je podle vás lepší strategie, hodnotové nebo růstové společnosti? Těšíme se na vaše názory.

Autor:
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Mně se nic nestane, pojišťovna mi nic nedá. Pět mýtů o životním pojištění

12. dubna 2024

Životní pojištění má podle statistik uzavřené každý druhý Čech. Vyplývá to z dat České asociace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

13. dubna 2024

Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

Sonda: Stavebko stojí za úvahu, akční nabídky zhodnotí vklady i o 5 %

19. dubna 2024

Stát srazil příspěvek na stavební spoření na polovinu. Od letošního roku přidá střadatelům nejvýš...

Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

19. dubna 2024

Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Analýza: Autopojištění zdražuje. Kde a kteří řidiči zaplatí nejvíce?

18. dubna 2024

Oproti roku 2022 se průměrná cena povinného ručení v roce 2023 zvedla o 2,4 procenta na celkových 3...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...