Velkou výhodou firemních školek je to, že jsou otevřené i o letních prázdninách.

Velkou výhodou firemních školek je to, že jsou otevřené i o letních prázdninách. | foto: Profimedia.cz

Proč chybějí firemní školky

  • 2
Firemních školek je v Česku málo. Zaměstnavatelé vycházejí zaměstnaným matkám vstříc obvykle jen prostřednictvím polovičních úvazků a možnosti pracovat doma.

Jednou z mála společností, které provozují firemní školku, je Raiffeisenbank. Stojí v blízkosti její pražské centrály. "V současné době ji navštěvuje dvaadvacet dětí. Školka je otevřena od sedmi ráno do šesti večer po celý rok. Rodiče stojí měsíčně třináct set korun," říká mluvčí banky Tomáš Kofroň. Dodává, že kromě školky se banka snaží o zaměstnankyně starat již v době těhotenství. "Budoucí maminky mohou čerpat placené volno bez udání důvodu nebo nutnosti brát si dovolenou, a to dva dny v jednom čtvrtletí," dodává.

Ženy se chlubí

Analytičce Raiffeisenbank Heleně Horské usnadnila firemní školka návrat do práce. "Ten není asi nikdy jednoduchý, ale s firemní školkou, která je snadno dostupná, je to určitě snazší," říká. Banka jí navíc vyšla vstříc a umožnila jí pracovat na částečný úvazek. "Mohu skvěle spojit práci s péči o rodinu," konstatuje Helena Horská.

Nebýt firemní školky, čelila by Helena Horská podobně jako mnoho dalších rodičů problému s nedostatkem mateřských škol. "Velkou výhodou firemní školky je také to, že je otevřená i o prázdninách. Už nemusíme s manželem řešit otázku hlídání v červenci a srpnu. A když se rozhodneme jet na dovolenou, můžeme kdykoliv bez ohledu na prázdniny," dodává Helena Horská.

Je školka kvalitní? "Spokojenost rodičů je odrazem spokojenosti dětí. A náš syn je spojený. Kromě výuky angličtiny rodilým mluvčím jezdí děti pravidelně na výlety, navštěvují solnou jeskyni, jezdí na koni, pravidelně chodí do místní knihovny, která pro ně vždy připravuje program," vypočítává Helena Horská.

Podle Tomáše Kofroně firemní školka nejen pomáhá rodičům, ale zvedá i prestiž zaměstnavatele. "Je to natolik silný a v České republice mimořádný benefit, že významně zvyšuje povědomí o bance jako o dobrém zaměstnavateli. Přestože je školka otevřena teprve několik měsíců, zpětná vazba je jednoznačná: každého zmínka o školce vzbudí zájem. Zároveň se výrazně zvyšuje loajalita zaměstnanců. Ženy o školce rády mluví, rády se jí ,chlubí‘ mezi svými známými," doplňuje Tomáš Kofroň.

Spíš kratší úvazek

O jejím zřízení uvažuje i společnost Vodafone. "Mělo by to být zařízení, které vyjde rodičům vstříc například i v době, kdy jsou běžné školky zavřené, například o prázdninách," říká její mluvčí Miroslav Čepický. O přesném termínu otevření je však podle něj zatím předčasné hovořit.

Společnost Microsoft sice vlastní firemní školku nemá, ale snaží se zajistit hlídání v jiných školkách v okolí.

Naopak ke společnostem, které zatím o vlastní školce neuvažují, patří například ČEZ. Jeho mluvčí Eva Nováková to vysvětluje strukturou firmy. "ČEZ je specifický tím, že podniká v mnoha lokalitách na celém území České republiky, koncept firemních školek tedy pro nás není efektivní a zatím o jejich zřízení neuvažujeme," říká.

Školku nemají ani v České spořitelně. "Zvažovali jsme tuto možnost, ale nakonec jsme se vydali jinou cestou podpory rodičům s malými dětmi. Naši zaměstnanci mohou mít zkrácený pracovní úvazek anebo si mohou vybrat práci z domova," uvádí její mluvčí Kristýna Havligerová. Celkem 900 zaměstnanců České spořitelny má částečný pracovní úvazek nebo práci z domova.

Personalistce České spořitelny Alici Chvojkové umožnil částečný úvazek dřívější návrat do práce. "Můj manažer mi ještě před odchodem na mateřskou dovolenou nabídl možnost vrátit se brzy zpět na částečný úvazek, a navíc v kombinaci práce v kanceláři a práce z domova. Nastoupila jsem, když byl dceři jeden rok. Důležité pro mě bylo ,nevypadnout‘ na příliš dlouhou dobu a neztratit vazby. A to návrat po jednom roce podle mé zkušenosti optimálně splnil," uvádí Alice Chvojková.