Prodej staršího vozu bez převodu se může brzy vymstít

- Do nečekaných problémů se mohou dostat tisíce řidičů, kteří koupili ojetá vozidla, aniž se o změně držitele dozvěděl dopravní inspektorát. Při první silniční kontrole se může stát, že jim policisté oznámí nepříjemnou zprávu: Vaše auto nemá na silnici co dělat, protože bylo trvale vyřazeno z evidence! "To může mít na svědomí původní držitel, který neměl ponětí, kdo vozidlo v současnosti vlastní a zda je vůbec ještě pojízdné. Vyřadí ho z registru z obavy, aby se vyhnul tvrdým sankcím za nezaplacení povinného ručení na rok 2000. Tyto případy určitě nebudou ojedinělé a zřejmě skončí u soudu," obává se šéf dopravních policistů Zdeněk Bambas.

Překvapenému řidiči nebude nic platné, že bude mít veškeré potřebné doklady od původního majitele, že vozidlo zdárně absolvovalo technickou prohlídku a je za ně zaplaceno povinné ručení.

Za to, že vjel na silnici s autem, které někdo bez jeho vědomí vyškrtl z registru, mu policisté seberou technické osvědčení a může přijít i o řidičský průkaz.

Policie eviduje více než půl milionu automobilů, které jsou starší dvaceti let. Mnohé z nich skončily na vrakovišti, ale není málo těch, které šly z ruky do ruky bez záznamu v registru a stále jsou v provozu.
Odborníci soudí, že tyto případy se budou týkat především starších aut a motocyklů, které se prodávaly lacino u piva v hospodě, kde se obchod stvrdil jen plácnutím ruky.

"Lidé si případné nesnáze zavinili sami, když při prodeji vozidla nenahlásili změnu," říká Bambas. Připomíná, že je v silách posledního majitele, aby se domluvil s osobou, která je zapsána v dokladech a v registru jako držitel, a společně uvedli záznamy na pravou míru.

Je vůbec možné, aby člověk, který prodal auto, je mohl vyřadit trvale z evidence? "Jako držitel zapsaný v registru na to má právo. Pokud nemá doklady ani státní poznávací značky, sepíše čestné prohlášení, v němž může uvést, že je ztratil.

Naším úkolem není prověřovat, zda je to pravda, jestli jen nemaskuje, že vozidlo prodal a neví nic o jeho dalším osudu," vysvětlil šéf plzeňského dopravního inspektorátu Luboš Berka.

Pokud se ovšem časem ukáže, že čestné prohlášení je nepravdivé a způsobilo novému majiteli potíže, může původnímu držiteli hrozit i trestní stíhání.

"Prokáže-li se, že uvedl v omyl správní orgán a v důsledku rozhodnutí o trvalém vyřazení vozidla vznikla újma současnému majiteli vozidla, může být původní držitel stíhán pro poškozování cizích práv," upozornil plzeňský advokát Jaroslav Svejkovský.

Doplnil, že postižený motorista může vymáhat od původního držitele vozidla i náhradu škody v občanskoprávním sporu.

"Poslední vlastník bude mít navíc velké problémy znovu přihlásit do registru například dvacet let staré auto. Dnes jsou podmínky mnohem přísnější než v minulosti a většina dříve vyrobených automobilů by je nesplnila," upozorňuje Berka.