Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Projektové vyučování

aktualizováno 
-
Ať budoucí zaměstnanec či zaměstnavatel, všichni budou jednou potřebovat umět rozvrhnout si úkoly, rozdělit si práci, vytyčit si cíl. Že jsme se mnozí učili jen tradičně, a jsme přesto úspěšní, není platná námitka. Nehovořím totiž o menšině nadaných dětí, pocházejících z verbálně kulturního prostředí. Projektové a prožitkové metody nám pomáhají vzdělávat celou populaci. Učitelé se učí "učit jinak" tak, že někteří to okouknou tam, kde to funguje, kde už se to stalo normou. Jiní se do týmové práce pustí sami, protože je trápí, že jim tradiční výuka neposkytuje prostor pro uspokojení dětské zvídavosti. I konzervativnější pedagogové začnou zkoušet netradiční vyučování, když se setkají s efektivními metodami a vidí, že se do nich děti chtějí zapojovat, protože pak lépe rozumějí souvislostem. Rodiče vidí rádi, když učitelé například v projektu "Dokážu to?" vedou děti k samostatnosi a zodpovědnosti metodou psychoher a osobnostního tréninku. Dobří pedagogové totiž cítí zodpovědnost za to, že děti demokratickými formami naučí nejen tolik, co tradičním způsobem, ale k tomu je ještě dobře připraví na život. Například do Základní školy v Obříství děti přicházejí i o víkendových akcích pro učitele, a často právě ty, kterým učení moc nejde. Učitelky se nebojí přiznat, že něco nevědí, a dokážou se s nimi domluvit, jak na neznámou informaci přijít. Děti tady napsaly pro učitele i pro sebe kodexy školního chování, s vyučujícími je projednaly a dodržují je. Navíc tu pedagogové z vlastní vůle projektové metody nejen zavedli a používají, ale umějí je předávat i kolegům."

Pravidla pro týmovou spolupráci:

1. Snažím se srozumitelně vyjádřit ucelenou myšlenku.

2. Naslouchám ostatním.

3. Kritizuji názory, ne osoby.

4. Neměním svůj názor bez vlastního přesvědčení jen proto, že neodpovídá názoru ostatních.

5. Mluvím a chovám se tak, abych nerušil ostatní.

6. Podílím se na řešení, záleží mi na splnění společného úkolu.

7. Spojuji nové se známým, uplatňuji své zkušenosti, nebojím se pracovat s fantazií a hledat neobvyklá řešení.

8. Ověřuji si, zda správně rozumím zadání.

9. Umím vysvětlit a obhájit zvolené řešení.

10. Přijímám a oceňuji hodnocení ostatních, jejich kritiku chápu jako upřímné rady a podnět k přemýšlení.


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Majitel vinařství v Kutné Hoře Lukáš Rudolfský
Obnovuje staré vinice a vyrábí naturální víno. Učí se od něj i cizinci

Lukáš Rudolfský je původně ajťák. K podnikání se dostal úplně náhodou, ale v zemědělství se našel. Vyrábí zcela přírodní nápoj, obnovuje středověké vinice a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.