Projektové vyučování

-
Ať budoucí zaměstnanec či zaměstnavatel, všichni budou jednou potřebovat umět rozvrhnout si úkoly, rozdělit si práci, vytyčit si cíl. Že jsme se mnozí učili jen tradičně, a jsme přesto úspěšní, není platná námitka. Nehovořím totiž o menšině nadaných dětí, pocházejících z verbálně kulturního prostředí. Projektové a prožitkové metody nám pomáhají vzdělávat celou populaci. Učitelé se učí "učit jinak" tak, že někteří to okouknou tam, kde to funguje, kde už se to stalo normou. Jiní se do týmové práce pustí sami, protože je trápí, že jim tradiční výuka neposkytuje prostor pro uspokojení dětské zvídavosti. I konzervativnější pedagogové začnou zkoušet netradiční vyučování, když se setkají s efektivními metodami a vidí, že se do nich děti chtějí zapojovat, protože pak lépe rozumějí souvislostem. Rodiče vidí rádi, když učitelé například v projektu "Dokážu to?" vedou děti k samostatnosi a zodpovědnosti metodou psychoher a osobnostního tréninku. Dobří pedagogové totiž cítí zodpovědnost za to, že děti demokratickými formami naučí nejen tolik, co tradičním způsobem, ale k tomu je ještě dobře připraví na život. Například do Základní školy v Obříství děti přicházejí i o víkendových akcích pro učitele, a často právě ty, kterým učení moc nejde. Učitelky se nebojí přiznat, že něco nevědí, a dokážou se s nimi domluvit, jak na neznámou informaci přijít. Děti tady napsaly pro učitele i pro sebe kodexy školního chování, s vyučujícími je projednaly a dodržují je. Navíc tu pedagogové z vlastní vůle projektové metody nejen zavedli a používají, ale umějí je předávat i kolegům."

Pravidla pro týmovou spolupráci:

1. Snažím se srozumitelně vyjádřit ucelenou myšlenku.

2. Naslouchám ostatním.

3. Kritizuji názory, ne osoby.

4. Neměním svůj názor bez vlastního přesvědčení jen proto, že neodpovídá názoru ostatních.

5. Mluvím a chovám se tak, abych nerušil ostatní.

6. Podílím se na řešení, záleží mi na splnění společného úkolu.

7. Spojuji nové se známým, uplatňuji své zkušenosti, nebojím se pracovat s fantazií a hledat neobvyklá řešení.

8. Ověřuji si, zda správně rozumím zadání.

9. Umím vysvětlit a obhájit zvolené řešení.

10. Přijímám a oceňuji hodnocení ostatních, jejich kritiku chápu jako upřímné rady a podnět k přemýšlení.