Využijte zákon. Stojí za vámi.

Využijte zákon. Stojí za vámi. | foto: Profimedia.cz

Proti ulhaným hypermarketům se můžete bránit

  • 52
V současné době probíhají velké výprodeje a slevy. S nimi zesiluje prodejní tlak na zákazníky, který má často charakter nekalé obchodní praktiky. Jak odlišit to, co si k vám může obchodník dovolit od toho, co je v jednoznačném rozporu se zákonem?

Velmi často se v životě setkáme s tím, že podnikatel nabízí v nejrůznější formě reklamy služby nebo zboží, které ve skutečnosti není schopen nabídnout. Může jít například o majitele hotelu, který ve svém propagačním materiálu nabízí několik pokojů s vířivkou. Ovšem ve skutečnosti vířivku v žádném z pokojů nemá.

Z pohledu zákona se jedná jednoznačně o nedovolené jednání - o nekalou obchodní praktiku, neboť podnikatel při propagaci svých služeb užívá nepravdivý údaj ve snaze zatraktivnit svoji nabídku. Vy se jako spotřebitel můžete bránit tím, že na takového podnikatele podáte stížnost k orgánu dozoru, například na živnostenský úřad. Ten takovou reklamu nejčastěji zakáže, popřípadě s příslušným podnikatelem zahájí správní řízení s pokutou.

. Zákon je na vaší straně

Ochrana spotřebitele zaznamenala v posledních několika měsících významné změny, které směřují k posílení práv zákazníků. Únorový zákon 36/2008 Sb. přinesl pozitivní úpravy v oblasti zákona o regulaci reklamy a zákona na ochranu spotřebitele.

Cena na letáku se liší od účtované ceny
Velkým nešvarem, který je často zneužíván hypermarkety, jsou odlišné ceny uváděné v reklamních letácích od těch ve skutečnosti účtovaných. V praxi jde o situace, kdy obdržíte reklamní leták s nabídkou zboží za zvýhodněnou cenu a při placení zjistíte, že cena nebyla vůbec zvýhodněná, nýbrž šlo o docela běžnou cenu.

V takovém případě máte prostřednictvím účtenky a reklamního letáku velmi solidní důkazní prostředek na prokázaní klamavé obchodní praktiky. Opět je vhodné se obrátit na dozorový orgán, aby sjednal nápravu.

. Buďte aktivní, pomozte sami sobě

Většina obchodníků překračuje hranice zákona a používá při své propagaci klamavé obchodní praktiky. Setkáváme se s tím každý den, ale většina lidí nad tím mávne rukou. Taková liknavost vede v konečném důsledku k absenci kontrol a obchodníci nad námi zákazníky stále vítězí. Máte-li pocit, že vás obchodník klame, neváhejte si stěžovat u živnostenského úřadu, popřípadě u České obchodní inspekce.

Zboží v prodejně chybí? Rozlišujte mezi nabídkou a reklamou
Kromě účtování zvýhodněné ceny při placení se často setkáváme s tím, že zvýhodněné zboží v konkrétní den v daném obchodě vůbec nenabízejí. Určitě to znáte ze života. Jedete do konkrétního obchodu za koupí velmi výhodných pomerančů a po příjezdu vám v prodejně sdělí, že zboží není. Často se personál ani nehlásí k tomu, že v akci vůbec něco bylo.

Jestliže se o takové nabídce dozvíte mimo provozovnu, tak se podobně jako v předcházejících případech jedná o klamavou reklamu a je možné se bránit nejlépe u krajského živnostenského úřadu. Pokud se o zvýhodněné nabídce dozvíte až v prostorách prodejny, tak již nejde o klamavou reklamu, ale o klamavou nabídku. V takovém případě již nebude stížnost projednávat krajský živnostenský úřad, ale Česká obchodní inspekce.

Velkým nešvarem takzvaných akčních nabídek je garance zvýhodněných cen "do vyprodání zásob". Seriózní obchodník by měl na propagačních materiálech uvádět dobu trvání akce a zároveň také rozsah zboží, které má skutečně za akční ceny k dispozici. Velmi často pustí do akce jen několik desítek kusů zboží, které jsou vyprodány během několika hodin a dalším klientům prodavačky sdělí, že zboží v akci je vyprodané.

Bohužel zde by měly kontrolní orgány postupovat mnohem razantněji, neboť ty mají možnost kontrolovat, kolik měl skutečně obchodník zboží do akce objednaného a jaký byl jeho úmysl ve vztahu ke spotřebiteli.