Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průvodce investováním do technologických akcií podle časopisu Red Herring (3.část). Hodnota.

  9:00aktualizováno  9:00
Tradiční hodnotové investování (= snaha najít levné akcie) se může zdát jako beznadějně zoufalá investiční strategie v technologickém sektoru. Je nemoderní hledat levné a propadající se akcie v sektor
Tradiční hodnotové investování (= snaha najít levné akcie) se může zdát jako beznadějně zoufalá investiční strategie v technologickém sektoru. Je nemoderní hledat levné a propadající se akcie v sektoru, kde investoři jsou ochotni platit velmi vysoké ceny za obrovský růstový potenciál. Ale právě po loňském jarním masakru technologických akcií nemají již někteří investoři žaludek na strávení velmi vysoké volatility technologických akcií.

S cílem snížit volatilitu by investoři měli zvážit nákup několika podhodnocených akcií, které neslibují výrazný růst hospodářských výsledků, ale představují bezpečnější investici s nižším potenciálem poklesu v případě nepříznivého vývoje trhu. Základním cílem hodnotového investování je nákup dolarové hodnoty podniku za méně než dolar. Investoři s touto strategií sledují co nejnižší P/E nebo P/Book ukazatele nebo se snaží najít společnost, jejíž cena je nižší než odhadovaná vnitřní hodnota akcie. V technologickém sektoru je ovšem velmi těžké, jestli vůbec možné, najít akcie s nízkým P/E či jiným ukazatelem.

Red Herring se snažil určit akcie, které se obchodují velmi hluboko pod svými nedávnými maximy nebo jsou relativně levné vůči svým konkurentům, případně obojí. Ostatní části najdete zde (1.část, 2.část, 4. část, 5. část, 6. část, 7.část, 8.část, 9.část).Důvodem propadu ceny mohlo být špatně provedené uvedení nového výrobku na trh, sílící konkurence nebo cokoli jiného. Musí existovat důvod věřit, že vybraný podnik má šanci zlepšit své hospodaření. Katalyzátorem může být cokoli, co způsobí růst zisků jako např. úspěšné uvedení nového produktu na růstový trh, získání velkého klienta nebo získání unikátní konkurenční výhody.

Novell
Novell, dodavatel softwaru řídící síťové servery, je levný měřeno snad každým kritériem. Novell se dostal do problémů začátkem roku 2000, kdy se prodej jeho softwarových produktů přes nezávislé distribuční kanály zpomalil v důsledku zvyšující se popularity ASP modelu (application service provider). ASP model umožňuje klientům pronajímat si různý software přes Internet. Hlavní produkt Novellu NetWare prodávají především nezávislí distributoři, kteří ale prodávají i konkurenční software.
Navíc po uvedení nových produktů Linuxu a Windows 2000 od Microsoftu se velmi přiostřila konkurence. Loňské výsledky Novellu byly žalostné. Novell ovšem proti této nepříznivé situaci bojuje. Razantně snižuje náklady a hodlá v tom dále pokračovat. Kromě toho zavádí nové produkty související s Internetem, např. cachování či bezpečnost, jejichž růst je velmi slibný. Výsledky ovšem nebudou vidět okamžitě a akcionáři Novellu musejí být trpěliví.

AMD
Akcie tohoto výrobce mikroprocesorů oslabily v souvislosti s klesající dynamikou prodeje osobních počítačů. Toto oslabení se ovšem jeví jako neopodstatněné, protože AMD je zároveň druhý největší výrobce speciálního druhu paměti, který se používá pro úschovu dat v nepočítačových zařízeních jako jsou mobilní telefony nebo palmtopy. Poptávka po tomto druhu paměti v současnosti převyšuje poptávku a AMD postupně zvyšuje produkční kapacitu. Osobní počítače ovšem stále představují dobrý business pro AMD i přes pokles dynamiky růstu jejich prodeje. Její procesor Athlon je nezanedbatelným konkurentem Intelu v oblasti vysoce výkonných procesorů.

Razorfish
Prasknutí dot.com bubliny se muselo zákonitě projevit v hospodaření a prospektech přední internetové konzultační společnosti Razorfish. Přirozeně klesající poptávka internetových firem je doprovázena nedobytnými dluhy. Navíc velké firmy už rozvinuly své internetové aktivity a jejich poptávka po konzultačních službách v této oblasti výrazně poklesla. Razorfish se ale úspěšně brání, především pomocí akvizic v oblasti širokopásmového přístupu (broadband) a bezdrátových technologií, kde se očekává výrazný růst spojený s poptávkou po konzultantech.
Další akvizice posílily pozici společnosti v Evropě, kde je internetová penetrace mnohem nižší než v Americe. Tyto akvizice by měly společnosti Razorfish pomoci snadněji překonat i sílící konkurenci ze strany tradičních konzultanských firem, které posilují své internetové aktivity.

MicroStrategy
V dubnu loňského roku se akcie firmy MicroStrategy, vyvíjející software pro analyzování dat, propadly o 90%, aniž se z tohoto propadu vzpamatovaly. Důvodem byla zpětná úprava hospodářských výsledků, kdy se zisky za poslední tři roky přeúčtovaly ve ztráty. Navíc se přidaly vnitrofiremní soudní spory, které poničily firemní image. Business ale zůstává solidní. V srpnu IBM znovu začala prodávat produkty firmy MicroStrategy. Dále firma představila novou verzi svých klíčových produktů a začala snižovat náklady. MicroStrategy doufá, že se jí podaří dosáhnout ziskovosti do konce letošního roku, s čímž se shodují i analytici.

Amazon
Volný pád akcií Amazonu přirozeně poutá pozornost technologických hodnotových investorů. Red Herring se ale domnívá, že se akcie Amazonu dostaly přinejlepším zpátky na zem, tedy tam, kde mají být. Těžko lze čekat nějaký výrazný růst v budoucnosti. Klíčová otázka je, kdy Amazon dosáhne ziskovosti. Mnozí věří, že tomu tak bude ve druhé polovině letošního roku. Těžko ale lze očekávat, že Amazon dosáhne takových zisků, které ospravedlní vysoké ohodnocení jeho akcií.
Stabilní ziskovost totiž vyžaduje růst tržeb, ale tržby Amazonu se za poslední dva kvartály nezvyšovaly. Investoři netrpělivě čekají, zda Amazon prokáže, že jeho business model spočívající v prodeji širokého sortimentu od palmtopů po nábytek přinese slibovanou efektivitu. Pokud Amazon neospravedlní svou strategii superobchodu výrazným nárůstem tržeb, neexistuje mnoho důvodů, aby jeho akcie byly ohodnoceny výrazně odlišně od tradičních maloobchodníků, jejichž akcie se pohybují na zhruba dvoj až trojnásobku tržeb. Dle Red Herringu jsou akcie Amazonu stále nadhodnoceny.

Jak postupujete při výběru titulů jejichž akcie jsou s ohledem na jejich konkurenční výhody podhodnoceny vůči konkurenci? Jsme zvědavi na vaše názory.

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Investice: Kde vám dobře vydělají dva tisíce a kam uložit velké částky

Kam s penězi, když na spořicích účtech se sazby pohybují pod jedním procentem? Je dnes vůbec možné zhodnotit finance alespoň tak, aby je „nesežrala“ inflace?...  celý článek

Ilustrační snímek
Tři investice, u kterých se nafukuje spekulativní bublina

Státní dluhopisy, akcie, nemovitosti, půjčky. U těchto všech nástrojů se vytváří gigantická bublina. K takovému závěru dojdete, když se začtete do finančních...  celý článek

Ilustrační snímek
Penzijko, stavebko nebo fondy? Spočítali jsme výnosy oblíbených produktů

Nejprve se rozhodnete, že budete část svých prostředků ze mzdy dávat stranou. Pak si určíte, na co má rezerva sloužit, a v dalším kroku se rozhodnete, kam...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.