Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Firmy chtějí kvalitní zaměstnance, ale neumějí je hledat

Řada firem si stěžuje, že nabídka trhu práce neodpovídá jejich požadavkům a že nemohou najít schopné zaměstnance. Do jejich hledání ale mnoho peněz a úsilí neinvestují. Ukázal to průzkum právní kanceláře Vilímková Dudák & Partners a společnosti Mazars.

Většina personalistů hledá vhodné kandidáty na volné pozice na běžných inzertních serverech. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Většina firem využívá k hledání nových kandidátů na volné pozice jen běžné inzertní servery a do náborové kampaně je ochotna investovat jen pár desítek tisíc korun za rok.

„Přitom výběr vhodného zaměstnance prostřednictvím efektivní nástrojů je jedním ze základních předpokladů úspěchu každé firmy. Správně nastavená marketingová kampaň může výrazně pomoci ve zviditelnění firmy jako dobrého zaměstnavatele. A tím pádem i v konkurenčním boji o získávání kvalitních lidí,“ říká Ivana Folwarczná Martínková ze společnosti Vilímková Dudák & Partners. Podle ní ovšem jen polovina personalistů si s takovou marketingovou strategií dává práci.

Může se hodit

Hledáte novou nebo lepší práci? Aktuální pracovní nabídky najdete na jobDNES.cz.

Jděte práci naproti a nestůjte v koutě. Vytvořte si profesionální životopis.

Potřebujete radu. Ptejte se v poradně jobDNES.cz.

„Personální manažeři mají v současnosti problém s obsazováním volných pozic, zejména v oblasti technických profesí. Budování povědomí o firmě je tak více než žádoucí. Navíc tím, že o sobě dáváme vědět, apelujeme již na školáky, studenty a hlavně jejich rodiče, kteří mohou ovlivnit výběr studijních oborů,“ doplňuje Ivana Folwarczná Martínková.

Jenže podle průzkumu většina oslovených personalistů, a bylo jich více než stovka, se efektivnímu hledání nových kandidátů nevěnuje. Přesně 77 procent využívá specializované internetové servery. Na doporučení stávajících zaměstnanců pak dá 75 procent z nich. A více než polovina, přesně 54 procent, se při výběru obrací do vlastních zdrojů (interní recruitment). Na aktivní vyhledávání, například přes sociální sítě, sází 40 procent dotázaných odborníků.

V přibližně jedné třetině případů spolupracují personalisté se školami, využívají agentury specializující se na přímé vyhledávání manažerů a specialistů, tzv. „headhunters“, případně spoléhají na to, že si je kandidáti vyhledají sami.

Pětina HR odborníků, tedy personalistů, inzeruje v médiích a 15 procent využívá k oslovení zaměstnanců pracovní veletrhy. Vůbec nejméně, pouze v jediném procentu, se využívají úřady práce a personální agentury.

Podle Jany Boštíkové, vedoucí oddělení HR&Payroll Services společnosti Mazars, která se na průzkumu podílela, jsou jedním z nejspolehlivějších zdrojů zajímavých tipů na nové pracovníky stávající zaměstnanci firmy. „Společnosti by je měly do přípravy náborové kampaně zapojit. A to tak, že je budou dostatečně a včas o jejím průběhu a výsledku informovat. Ovšem ze zkušenosti víme, že atmosféru ve firmě častokrát narušuje právě špatná komunikace směrem dovnitř,“ tvrdí Jana Boštíková.

Pár tisíc korun měsíčně a dost

Do propagace v oblasti náboru nových kolegů investuje 58 procent společností sumu do 100 tisíc korun ročně, což je jen necelých 8 500 korun za měsíc. Přibližně třetina společností podporuje budování své značky dobrého zaměstnavatele částkou mezi 100 a 250 tisíci ročně a pouhých 13 procent dává do propagace více jak 250 tisíc za rok.

“Tento výsledek je překvapivý vzhledem k faktu, že třetina sledovaných firem jsou velké společnosti s více než pěti stovkami zaměstnanců. Stále je patrný trend, že i velké společnosti nejsou zatím příliš ochotny investovat do HR marketingu vyšší částky odpovídající jejich velikosti. Je to škoda, protože špatně provedený nábor často znamená dodatečné náklady, které mnohdy převýší původní investici do správně nastaveného marketingového mixu,“ uzavírá Jana Boštíková.

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

DIP je všude. Jen on sám ale problém budoucích důchodů a důchodců neřeší

2. května 2024

Na důchod si v penzijních fondech se státním příspěvkem nespoří čtyři z deseti Čechů. A jsou to...

Anketa: Jaký byl můj největší pracovní omyl či trapas

1. května 2024

Od nečekaných zvratů na pohovorech přes pracovní faux pas po chyby, které je dokázaly posunout...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...