Co je vlastně PR?
Obor public relations (PR) se v České republice vyvíjel postupně s tím, jak rostla potřeba významných firem budovat dobré vztahy s veřejností. Z toho vyplývá role zaměstnance PR: pomocí různých komunikačních nástrojů vytváří povědomí o existenci a činnosti firmy (instituce, značky či jednotlivce). Tím buduje jejich pověst. Odpovídajícím cílovým skupinám přináší informace nejen o komerčních aktivitách společnosti, ale deklaruje také její společenské postoje. Do této sféry patří sponzorské projekty, projekty sociální odpovědnosti firem, zaměstnanecká politika a podobně. Vytipování konkrétních cílových skupin (např. veřejnost, orgány státní správy, obchodní partneři atd.), a především správná volba obsahu i formy sdělení, která jsou těmto skupinám určena, tvoří základ práce zaměstnance PR. Podstatnou část pracovní náplně pracovníků tohoto oboru předst
Co je nutné udělat pro práci v PR? |
Obor PR vyžaduje vzdělání vysokoškolské nebo vyšší odborné (ekonomický směr, žurnalistika). Ale jsou i další cesty. Vysokoškolské studium a VOŠ Cyklus přednášek na Univerzitě Karlově, konkrétně na fakultě sociálních věd. Také je možné absolvovat Vysokou školu mezinárodních a veřejných vztahů Praha, o.p.s. Dále Vyšší odborná škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha. Další variantou studia je Český institut reklamní a marketingové komunikace. APRA O osvětu v oboru PR se stará i Asociace PR agentur (APRA), která v ČR organizuje London School of PR (LSPR) - více na www.apra.cz. Jejích kurzů v ČR se mohou zúčastnit jak zaměstnanci členských agentur APRA, tak i zaměstnanci firem. Dále APRA organizuje například Akademii PR pro studenty VŠE a dalších vysokých škol. Kurzy, semináře - externí studium PR Klub - sdružení PR profesionálů z řad zaměstnanců PR agentur i PR oddělení firem - organizuje různé semináře a diskusní setkání, více na www.prklub.cz. UNYP (University of New York / Prague a La Salle University) v ČR - nabízí studium PR a komunikace, absolventi získávají titul MA in Communication and Public Relations Interní vzdělávání Tento trend přichází ze zahraničí a spočívá v systému vnitřního vzdělávání zaměstnanců. Ti absolvují interní školení, koučingy ve spolupráci s externími odborníky, výjezdní zasedání, atp. |
Předpoklady pro kariéru
Pro budování kariéry v oboru public relations je potřeba rozumět oboru samotnému, jeho filozofii a samozřejmě také ovládat metody práce. Předpokládá se i základní orientace v legislativě, která s oborem souvisí. Patří sem i znalost psychologie a obchodní a manažerské dovednosti (komunikační, organizační, analytické). A také schopnost psát například obchodní dokumenty, texty pro média a vytvářet ucelené prezentace, tedy rozsáhlé soubory logicky řazených informací pro klienty, kolegy či nadřízené. Z výše zmíněného je jasné, že klíčovou roli mezi předpoklady pro práci v PR hrají schopnost komunikace a intuice. Díky nim se člověk dokáže rychle orientovat ve vztazích mezi lidmi, které jsou určující pro chod každé firmy. Pracovník PR se neobejde bez kreativity a schopnosti operativně řešit problémy. Pro dobré zvládnutí všech úkolů je také nezbytné, aby si uměl dobře organizovat svůj vlastní čas.