Internet - Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Rady k nákupům v zahraničí

KAMENNÉ OBCHODY

1.Cesta za nákupem

Pokud jedete jen za účelem nakupování, spočítejte celkové výdaje cestu a připočtěte je k ceně zjistíte tak, zda vám cestovní náklady nesmažou cenovou výhodu.

2.Záruční lhůta a servis

Ptejte se, jak dlouhá je záruční a co dělat v případě, že budete potřebovat servis.

3.Technické parametry

Zkontrolujte, zda technické parametryvýrobku vyhovují tuzemským podmínkám.

4.Reklamace zboží

Zjistěte, kde máte možnost zboží případně reklamovat. Informujte možnosti vyřídit reklamaci tuzemské pobočce obchodu nebo zdejším zastoupení značky.

INTERNETOVÉ OBCHODY

1.Zvažte rizika nákupu

- zneužití osobních údajů, zejména pro nevyžádanou poštu (spam)
- zneužití platebních údajů, například údajů o platební kartě
- riziko, že dostanete jiné než objednané zboží
- obtížná reklamace, například u elektroniky ne všechny značky uznávají takzvanou celoevropskou záruku
- různé lhůty pro vrácení zboží
- jiné technické parametry zboží, například u elektra zástrčky nebo různé napětí, jazyk u filmů na DVD a podobně

2.Přečtěte si názory jiných

- podívejte se na diskuse zákazníků
- seznámte se s obchodními podmínkami (vracení zboží, reklamace, způsob platby, doručení, výše poplatků)
- ověřte si technické parametry zboží a možnost výrobek používat v tuzemských podmínkách
- ověřte si důvěryhodnost obchodníka, zda se jedná o zavedenou firmu, uvádí o sobě všechny údaje, je držitelem nějakého certifikátu,

3.Prověřte si obchodníka

- zavedená firma se netají svou historií a uvádí výsledky
- má certifikát nebo hodnocení uživatelů (například systémy BBB Online, Shopzilla)
- uvádí přehled podle zemí – ceník dodání zboží a podobně
- máte na ni osobní referenci

Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci