Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Špatná zkušenost vede ke strachu z dalších pohovorů

aktualizováno 
Udělá-li uchazeč o zaměstnání s personalisty špatnou zkušenost, ovlivní to jeho výkon u dalších pohovorů. Je demotivovaný, má nízké sebevědomí, používá naučené způsoby sebeprezentace, které ho stylizují do nepřirozené polohy... A někdy dokonce zvažuje, že na pohovor vůbec nepůjde.
Personalisté by při pohovoru měli sledovat jen projevy, které přímo souvisí s výkonem práce. Ilustrační snímek

Personalisté by při pohovoru měli sledovat jen projevy, které přímo souvisí s výkonem práce. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Je chyba, když budoucí nadřízený zkouší na kandidátech na volné pracovní místo šablonovité dotazy, které si někde přečetl. Ty by měl užívat opravdu jen zkušený personalista, jenž umí správně vyhodnocovat odpovědi. Uchazeč se po několika takových schůzkách snaží používat naučené způsoby, protože se dozvěděl jen o chybách a nemohl se bezprostředně projevit.

Personalisté a ti, kdo organizují přijímací pohovory, by měli sledovat jen ty projevy, které se budou přímo vztahovat k výkonu práce, a oprostit se od nesouvisejících dotazů. Například personální ředitel jednoho z našich klientů odděluje fotografie v životopisech kandidátů, aby vzhled neovlivnil názor jeho nadřízeného na uchazeče ještě před osobním pohovorem.

Může se hodit

Najděte si práci, která vás bude opravdu bavit na jobDNES.cz.
Zaujměte potenciálního zaměstnavatele kvalitním životopisem.

Vygenerujte si jej zdarma na jobDNES.cz.

Potřebujete poradit? Vstupte do poradny jobDNES.cz o trhu práce a hledání zaměstnání.

Nenechávejte si místo "v záloze"

Často také nebývá na pohovor dostatek času, takže neposkytne všechny žádoucí informace a zájemce o místo poškodí. Firma může na první posouzení využít služeb personálních agentur, které ověří kvalitu uchazečů osobním pohovorem s konzultantem, psychologickými testy anebo organizací development centra za účasti personalisty a budoucího nadřízeného.

Někdy bohužel dochází ze strany firmy k zbytečnému protahování výběrového řízení nebo odkládání rozhodnutí a práce je kandidátovi nabídnuta později, než bylo slíbeno. Ten mezitím může dostat jinou nabídku, kterou přijme, protože nechce déle čekat.

Také uchazeči by měli informovat ostatní společnosti, u kterých žádají o zaměstnání, že si vybrali jinou pracovní nabídku, a nespekulovat, že pokud se jim na novém působišti nebude líbit, mají v záloze ještě místo u dalšího zaměstnavatele.

Připravte se na pohovor a mluvte pravdu

Obě strany by měly zachovávat maximální profesionalitu. Uchazeč by se měl vždy pečlivě připravit na pohovor, zjistit si detailní informace o společnosti a vědět přesně, na kterou pozici se hlásí, i když odpovídal na více inzerátů. Je fatální chybou žádat u pohovoru personalistu, aby mu připomněl popis pozice.

Personalista by zase měl s kandidátem krátce projít podklady nebo prezentaci úkolu, které si od něj před setkáním vyžádal, aby uchazeč neměl pocit, že se připravoval několik hodin zbytečně.

Vyčkávání na to, kdo se při přijímacím řízení dříve zeptá na platové podmínky, je zbytečné. Kandidát by měl znát svoji cenu. Příliš vysoké platové požadavky mohou zastavit slušně rozjetý pohovor a naopak nízké snížit budoucí příjem pracovníka a následně spokojenost na novém místě.

Zatajování informací nepomůže nikomu. Zaměstnavatel se dozví na základě referencí nebo psychologických testů, že něco není pravda, což může úplně změnit pohled na dosavadní projev uchazeče a připravit ho o vysněné místo. I firma by měla být vůči kandidátům otevřená a nezatajovat například problémy s poklesem výroby, když se to na trhu obecně ví, ale naopak zájemce motivovat, aby přinesli novinky, které jí pomohou nepříznivý vývoj změnit.

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.