Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autopojištění podle ujetých kilometrů je chytrý tah. Kdo ušetří a kdo ne

aktualizováno 
V Česku už zítra startuje převratná novinka. Allianz začíná počítat sazby u povinného a havarijního pojištění podle počtu ujetých kilometrů, objem motoru vozu již není důležitý. Pojišťovna má spočítáno, že při nájezdu do 10 tisíc kilometrů bude mít nejlevnější pojištění na trhu.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nový princip autopojištění vychází z jednoduché úvahy: čím kratší dobu trávíte na silnicích, tím menšímu riziku se vystavujete. Přitom není podstatné, v jak silném vozu jezdíte. Alliaz proto od října přechází na tarif podle počtu ujetých kilometrů a netají se tím, že cílí na řidiče, kteří jsou podle dlouhodobých analýz méně rizikoví. Jde o chytrý a matematicky dobře spočítaný tah.

Hodnocení Financí iDNES.cz: 85 %

Co ovlivnilo hodnocení:

Cena: ****
Srozumitelnost: *****
Dostupnost: ***
Obsluha: *****

U povinného ručení jsou slevy v rozpětí 10 až 40 procent. Pro nájezd do 10 tisíc kilometrů mohou řidiči získat například 20% slevu. Sváteční řidiči, kteří najedou ročně do pěti tisíc kilometrů, získají dokonce 40% slevu. U havarijního pojištění jsou pak slevy nastaveny v rozpětí 5 až 30 procent.

Počet najetých kilometrů však není jediné kritérium, ke kterému bude pojišťovna přihlížet. Cenu povinného ručení ovlivní i to, kolik je řidiči let, z jakého města či obce je a jak jezdí. Tedy zda řídí bez nehod, nebo s karamboly.

Kdo dostane slevu a kdo ne
Ročně ujeté kilometrySleva povinné ručeníSleva havarijní pojištění
do 5 000 km40 %30 %
do 7 500 km30 %25 %
do 10 000 km20 %20 %
do 12 500 km10 %10 %
do 15 000 kmbez slevy5 %
do 20 000 kmbez slevybez slevy
Zdroj: Allianz

V konečném součtu se přechod na povinné ručení podle sazeb ujetých kilometrů vyplatí všem, kdo najezdí za rok méně než 10 tisíc kilometrů. Kupříkladu pražský 40letý řidič nové Mazdy 6, který najede ročně do pěti tisíc kilometrů, může ušetřit více než dva tisíce korun.

Modelové propočty

Jak zlevní povinné ručení těm, kdo najedou málo kilometrů:

  • Mazda 6 (nová), klient 40 let z Prahy. Dnes = 4 716 Kč. Nově při najetí do 5 000 km/rok = 2 336 Kč
  • Peugeot 206 SW (9 let), klient 55 let z Lipna. Dnes = 3 289 Kč. Nově při najetí od 7,5 do 10 tis. km/rok= 2 494 Kč.
  • Citroën C1 (nový), klientka 35 let z Chlumce n. C. Dnes = 2 826 Kč. Nově při najetí od 7,5 do 10 tis. km/rok = 2 191 Kč.
  • Ford Fusion (4 roky), klient 50 let z Č. Budějovic. Dnes = 3 824 Kč. Nově při najetí do 5 000 km/rok = 2 236 Kč.
    zdroj: Allianz

Přirážky pro ty, kdo najezdí hodně kilometrů

Ale pozor, naopak přirážka čeká ty, kteří stráví za volantem hodně času a najezdí ročně 20 tisíc a více kilometrů. Například 53letý řidič Fordu Fiesty z Prahy, který u klasického povinného ručení dnes zaplatí 4 163 korun, by s přechodem na sazbu podle kilometrového tarifu při najetí 30 tisíc kilometrů zaplatil ročně 6 193 korun. To je o 2 030 korun více.

Modelové propočty

Jak zdraží povinné ručení těm, kdo najedou hodně kilometrů:

  • Ford Fiesta 1,0, benzin, řidič 53 let z Prahy. Dnes = 4 163 Kč. Nově při najetí 30 000 km/rok = 6 193 Kč.
  • Škoda Octavia 1,9, nafta, řidič 45 let z Třince. Dnes = 3 801 Kč. Nově při najetí 40 000 km/rok = 5 519 Kč.
  • Škoda Superb 2,8, nafta, řidička 35 let z Červeného Kostelce. Dnes = 5 489 Kč. Nově při najetí 50 000 km/rok = 7 376 Kč.
  • Hyundai iX20 1,4l, benzin, řidička 30 let z Brna. Dnes = 5 152 Kč. Nově při najetí 50 000 km/rok = 8 623 Kč.
    zdroj: Allianz

Pojišťovna má celkově 12 pásem, podle kterých určuje, jakou získá řidič slevu, nebo přirážku (intervaly nájezdu do 5 tisíc km; 5 až 7,5 tisíce km a dále 7,5 -10 tisíc km; 10-12,5 tisíce km; 12,5-15 tisíc km; 15-20 tisíc km; 20-25 tisíc km; 25-30 tisíc km; 30-35 tisíc km; 35-40 tisíc km; 40-50 tisíc km; 50-60 tisíc km).

„V Česku je hodně řidičů, kteří jezdí málo, ale svým pojišťovnám platí, jako kdyby každý rok objeli půl Evropy. Celkem 75 procent českých motoristů ročně ujede maximálně 15 tisíc kilometrů, 50 tisíc kilometrů za rok najedou pouze tři procenta z celé naší motoristické populace,“ přibližuje Václav Bálek, mluvčí Allianz.

Jak to bude fungovat

Nové autopojištění začne v Česku fungovat od 1. října 2016. Kdo má u Allianzu již uzavřené povinné ručení, na novinku ho pojišťovna nepřevede automaticky, ale jen tehdy, když o ni klient požádá a nechá si přepracovat smlouvu k výročí.

V praxi to bude probíhat tak, že řidič sám odhadne, kolik kilometrů během roku najezdí. Pojišťovně pak předá fotografii s aktuálním stavem tachometru. Při uzavření pojistky potřebuje pojišťovna znát pouze rodné číslo, SPZ vozu a poštovní směrovací číslo obce, v níž řidič žije. Na základě těchto údajů mu pojišťovna spočítá cenu.

Finální vyúčtování bude fungovat podobně jako u plynu nebo elektřiny. Pokud řidič najede během roku méně kilometrů, na konci výročí mu pojišťovna peníze vrátí. Kdo najede více, než byl zvolený limit, bude muset povinné ručení doplatit. Jako důkaz bude opět stačit fotografie se stavem tachometru. Žádné telemetrické jednotky do auta instalovány nebudou, obavy z neustálého sledování tak řidiči mít nemusí.

Fotografii tachometru, která je klíčová pro uzavření nové smlouvy i samotné vyúčtování, umožňuje pojišťovna poslat elektronicky prostřednictvím svého elektronického portálu, ale dá se přinést i na pobočku na jakémkoliv tradičním nosiči, nebo po dohodě pořízení fotografie nechat na pracovníkovi pojišťovny či obchodním zástupci.

Kdo bude chtít chytračit a zkusí tachometr přetočit ve svůj prospěch, nebo předá pojišťovně fotku s tachometrem jiného vozu, může tvrdě narazit. Sankce je vysoká: zaplatí trojnásobek ročního pojistného, ale nejméně 25 tisíc korun. Zároveň hrozí trestní oznámení za podvod. Pojišťovna tvrdí, že na pokusy o podvody je připravena a bude vůči podvodníkům nekompromisní. Proto si také vyhrazuje právo, aby mohla čtyřikrát ročně kontrolovat stav tachometru.

Hodnocení novinkyvýhody a nevýhody

  • Nové autopojištění má jasná pravidla včetně sankcí v případě podvodu s počtem najetých kilometrů.
  • Jako důkaz o počtu ujetých kilometrů postačí fotografie tachometru.
  • Vyúčtování podle skutečného počtu ujetých kilometrů za rok je férové, předání fotografie se stavem tachometru lze elektronicky.
  • Pojišťovna si vyhrazuje právo zkontrolovat vozidlo (stav tachometru) čtyřikrát ročně, ale technicky to nebude možné u všech klientů.
  • Cenově výhodná je novinka vůči svátečním řidičům a šoférům, kteří pravidelně nejezdí na daleké cesty, ale třeba jen o víkendu na chalupu, na nákupy či k příbuzným.
  • Cenově nevýhodná je novinka vůči řidičům, kteří jezdí pravidelně na daleké cesty a najedou ročně více než 20 tisíc kilometrů.
Autor:


Hlavní zprávy

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Vedoucí ekonomického oddělení

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.