Slevový portál ve většině případů pouze zajišťuje zprostředkování smlouvy.

Slevový portál ve většině případů pouze zajišťuje zprostředkování smlouvy. | foto: Profimedia.cz

Slevu kupujete u obchodníka, u něj ji také reklamujte

  • 19
Slevových portálů je hodně, ale jak na první pohled poznat, že některý z nich je neseriózní? Podle Jana Vetyšky z Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje webové obchody, je dobré si slevový portál dopředu proklepnout.

"Momentálně neevidujeme žádné stížnosti - že by některý nefungoval a působil pouze jako klamavá webová stránka. Občas se setkáme s tím, že některé ze služeb, zaplacených prostřednictvím slevových portálů, není nakonec možné vyčerpat. V poměru k počtu nabízených slev je to ale minimální procento," říká Jan Vetyška.

Co si na slevových portálech ohlídat?
Stejně jako u internetových obchodů je vhodné se orientovat podle informací dostupných na webu či podle toho, co doporučují přátelé. Zkušenosti s daným portálem jsou vždy výhodou. Dále je dobré si ověřit provozovatele či prodejce konkrétní služby či zboží.

Důležité je si uvědomit, že byznys slevových portálů převážně funguje na principu zprostředkování kupní smlouvy - zboží nebo službu tedy nekupujete od portálu, ale od provozovatele či prodejce. Často jde prakticky jen o inzertní servery, nikoliv přímé dodavatele služby nebo zboží.

Když člověk hledá dejme tomu ubytování přes slevové portály, zjistí, že mnoho pobytů je nabízeno na více webech zároveň, což vypadá jako nějaký podvod nebo chyba. Je to v pořádku?
V tomto případě vše záleží na prodejci konkrétního zájezdu a na jeho smluvním vztahu s jednotlivými portály. Sám obchodník si může vybrat více prodejních kanálů, záleží, zda si s některým ze serverů domluví exkluzivitu, či ne.

Jakou chybu dělají lidé, kteří nakupují slevy? Mě typicky napadá: neověří si, zda u pobytu je volno v době, kdy by ho chtěli využít, ale možná jsou i další?
Termíny u pobytů či vůbec doba platnosti nabídky jsou velmi důležité body, kterým by měl kupující věnovat pozornost. Při nakupování zboží je zase důležité sledovat cenu dopravného či kusové omezení nákupu.

Kdo garantuje slevu? Portál, nebo ten, kdo ji nabízí, tedy hotel, restaurace či třeba kadeřnictví? Co když si někdo koupí voucher, ale pak zjistí, že slevu nemůže využít, protože hotel nemá volno v požadovaném termínu nebo nedokáže nabídnout žádnou vhodnou dobu?
Slevový portál ve většině případů pouze zajišťuje zprostředkování smlouvy. Proto zákazník při reklamaci bývá odkazován na toho, s kým fakticky uzavřel smlouvu - prodejce služby či zboží.

Samozřejmě, seriózní provozovatelé slevových portálů se v podobných případech snaží situaci vyřešit ve prospěch zákazníků, ať už vrácením peněz či jinou obdobnou nabídkou zdarma.

Jsou nějaké typy slev, jejichž nákup nedoporučujete, protože jsou nevýhodné nebo rizikové?
Zákazník by si měl dát pozor, aby prodejce služby nebo zboží, u kterého voucher uplatňuje, splnil slíbené. Setkali jsme se s případy, kdy byla masáž kratší nebo kdy bylo ubytování koupené na slevovém serveru ochuzeno o standardní služby. Dále je dobré sledovat, zda je konkrétní slevový portál pojištěný pro případ, že by čerpání slevy nebylo vůbec možné.

Jaké náležitosti musí slevový portál splňovat?
Stejně jako všichni ostatní podnikatelé musí dodržovat platnou legislativu. Žádná zvláštní úprava speciálně pro ně neexistuje.