Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jakou slevu požadovat, když vám zkazí dovolenou a co lze nárokovat

  13:00aktualizováno  13:00
Nový občanský zákoník přinesl k velké nevoli cestovních kanceláří zásadní změny týkající se zájezdů. Zavedl totiž prvek odpovědnost za ztrátu radosti z dovolené. Pokud se chystáte na dovolenou s cestovní kanceláří, právník Lukáš Zelený radí, jak hájit svá práva.

Cestovní kancelář odpovídá za splnění povinností ze smlouvy o zájezdu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

1.Jak se bránit, když vás ubytují v jiném hotelu?

Dorazili jste na místo a delegát vás vede k hotelu. Jenže kvůli plné kapacitě inzerovaného hotelu jste zavedeni do jiného, který není tak blízko u moře a ani avizovaný balkón s výhledem na mořskou hladinu nakonec nedostanete. Jak by měla odpovědnost za vady a škodu fungovat v praxi? „Každý by měl vědět, že nápravy je nejlepší domáhat se ihned na místě. Pořadatel je povinen zajistit náhradu, a pokud ji nesjedná včas, můžete si ji zařídit ve vlastní režii na jeho náklady. Lhůtu si stanovíte sami a měla by být přiměřená okolnostem. Když budete například požadovat výměnu pokoje, je přiměřené, aby vám ho v neobsazeném hotelu zajistili do večera. Pokud zástupce cestovní kanceláře vašim oprávněným nárokům nevyhoví, dochází k porušení smlouvy, a za to se platí,“ dodává Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

2.Na co je nárok, když má služba vadu?

Ubytují-li vás ve stejném hotelu, jen ne s touženým výhledem, pak máte nárok, aby vám vrátili rozdíl v ceně. Pokud vás přemístí do lepšího, jde to na vrub pořadatele a vy nemusíte nic doplácet. Pro cestovní kanceláře je někdy komplikované pochopit, že když vadu nenapraví hned, poskytují službu s vadou, a i za tu zákazníkovi přísluší patřičná sleva.

3.Jak velká by měla být adekvátní sleva?

„Žádný seznam slev zatím neexistuje, ale sousední německé soudy používají tzv. Frankfurtskou tabulku slev. Pro orientaci může sloužit i českému spotřebiteli, i když nejede s německou kanceláří,“ radí právník.

Podle této tabulky zákazníkovi přísluší v konkrétním případě sleva 10 až 25 procent za jiný než smluvený hotel (posuzováno dle vzdálenosti), 5 až 10 procent za chybějící slíbený výhled na moře a 5 - 10 procent za nefunkční výtah.

Finance.iDNES.cz radí

Nezpomeňte na cestovní pojištění, sjednáte ho i den před dovolenou, online.

Nejlevnější cestovní pojištění

Pokud nevyřídíte nápravu či slevu hned na místě, čeká vás reklamační řízení doma. „Pozor, na vytknutí vad cestovní kanceláři se zkrátila lhůta, a pokud to provedete déle než měsíc po skončení zájezdu, nemusíte se domoci ničeho. Pro reklamační řízení si připravte podklady. Pokud v pokoji chytíte hmyz, radši si ho vyfoťte. Hodit se mohou výpovědi svědků, protokoly z místa a podobně,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

4.Za co zodpovídá cestovní kancelář?

Cestovní kancelář odpovídá za splnění povinností ze smlouvy o zájezdu a je vcelku jedno, jestli jednotlivé služby za ni poskytuje někdo jiný. Pokud byste se v hotelové restauraci nakazili nebezpečnou bakterií, zodpovědná je cestovní kancelář. Pořadatel je rovněž povinen poskytnout pomoc v nesnázích, a pokud zájezd nemůže pokračovat, musí zákazníka dopravit zpět do vlasti.

S uplatněním náhrady škody a nemajetkové újmy není potřeba tolik spěchat, protože zákazník není omezen měsíční lhůtou jako u reklamace. Brzké uplatnění škody je samozřejmě lepší jak z hlediska důkazů, tak kvůli případné délce soudního řízení, ale nárok se promlčí až za tři roky. Tuto zákonnou lhůtu nelze zkrátit v neprospěch spotřebitele ani smluvním ustanovením, ke kterému by se prostě nepřihlíželo.

Máte již zkušenost s reklamací zájezdu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 20. června 2015. Anketa je uzavřena.

Zatím ne 40
Již ano 35

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vyznáte se v cestovním připojištění? Otestujte se

K základnímu cestovnímu pojištění si můžete vybrat celou řadu různých připojištění. Proč je dobré si je sjednat a s čím mohou na cestách pomoci, prozradí i náš...  celý článek

Ilustrační snímek
Exekuce sužují už i střední třídu, je to problém, varují odborníci

Do exekucí se dostávají už i lidé ze střední třídy, kteří si nikdy nemysleli, že se jim něco takového může stát. Ve videorozhovoru na to upozorňují odborníci.  celý článek

Ilustrační snímek
Co si ohlídat, aby se vyšší mzda na brigádě neproměnila v nižší výdělek

Během léta si na brigádách přivydělává až 90 procent studentů. Díky ekonomickému růstu a nedostatku zaměstnanců je letošní nabídka sezonních prací výrazně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.