Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řešení konfliktu? S argumenty a bez emocí

  23:43aktualizováno  23:43
Konflikty patří k životu. Lidé nemusejí mít ani zvlášť významný důvod, aby si "vjeli do vlasů". A což teprve, když je ve hře také nějaká zcela objektivní příčina. To, že ve vzduchu už visí konflikt, ale nedokáže řada lidí rozeznat. Aniž si toho všimnou, octnou přímo v jeho epicentru. Ve hře už jsou v takové chvíli obvykle emoce a konflikt začne mít ničivý průběh. Stává se pro zúčastněné i přihlížející velkou zátěží. Ještě náročnější bývají konflikty, které mají "na svědomí" lidé, u nichž konfliktnost patří přímo k rysům jejich osobnosti.

Na jednom pracovišti například stačilo, když mladá asistentka předala zkušenému prodejci reklamaci se slovy: "Máte tu zase nějaký průšvih". Prodejce byl starší člověk, který těžce snášel jakoukoli kritiku. A ještě od začátečnice! Začal na ni řvát "co si myslí, že je hloupé mladé střevo" a přidal i další, drsnější výrazy. Dívka se rozplakala, běžela za šéfem a chtěla hned dát výpověď.

Řešení konfliktu závisí na tom, zda jde jen o konflikt s věcným jádrem, či zda v něm převažují stránky osobní. Věcné spory se řeší lépe, přesvědčivé argumenty zabírají. Horší je to u těch emocionálních, účastníci často trvají na svém a těžko se nechají přesvědčit, že nemají pravdu. V praxi se však obě možnosti dost často prolínají, takže i racionální spory o věcné záležitosti končívají u těžko zvládnutelných emocí.

V každém konkrétním případě konfliktu se člověk musí nejprve rozhodnout, zda má smysl celou záležitost řešit, nebo ji nechat raději bez větších zásahů a snahy odeznít.

V případě, že konflikt chce nebo někdy i musí řešit, měl by se dotyčný snažit zjistit, o co v něm jde a pokusit se odhadnout, jak asi budou zúčastněné strany reagovat. Podle toho pak může volit strategii jednání.

Důležité je zjistit si také co nejvíc informací o problémech i zúčastněných osobách a hlavně - zůstat v klidu, nenaštvávat se předem. Dlouhodobější spory a konflikty by se neměly řešit ve chvílích spěchu, ani tehdy, jsou-li ve hře například prudké změny počasí. Neměli bychom je řešit ani v případech, když má druhá strana právě nějaké větší osobní problémy. Určitě je dobře vyhýbat se opakovaným konfliktům navozovaným problémovými lidmi. A vždy je namístě se z každé konfliktní situace poučit - z případných vítězství i proher.

Jak přesvědčit šéfa, aby vám zvýšil plat? Jak vyjít z konfliktů v zaměstnání? Jak se obléci na důležité jednání? Odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek, které jsou rozhodující při budování kariéry, vám přináší seriál 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho ve spolupráci s docentkou Evou Bedrnovou z pražské Vysoké školy ekonomické.

Autoři:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v novelizovaném zákoníku práce?

Slovo „práce“ zadávají lidé do vyhledávačů nejčastěji v září. Je to možná proto, že řada těch, kteří uvažují o změně zaměstnání, si nechává léto na rozkoukání...  celý článek

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.