Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Říká vám něco rétorika? Měla by...

  23:33aktualizováno  23:33
Umět oslovit větší množství lidí vyžaduje poznat pravidla a osvojit si dovednosti rétoriky. Musíte například dobře vědět, co chcete říci a jaké prostředky pro své sdělení použijete. Musíte umět mluvit nejen přesvědčivě, ale také stručně, srozumitelně, věcně, s citem pro situaci. Nemůžete na všechny posluchače a za všech okolností působit stejně.

Někde to prostě chce větší vážnost, jindy se hodí spíše smysl pro humor a odlehčení situace.

Pokud nechcete posluchače nudit, nemluvte monotónně. Počítejte s tím, že pozornost lidí kolísá, čas od času některou myšlenku zdůrazněte. Tu odmlkami, řečnickou otázkou či hlasitější mluvou. Volte vhodné tempo řeči.

Pomalá řeč uspává, "kulomet" nestíhají posluchači vnímat. Je třeba výrazně artikulovat, podstatné myšlenky zopakovat, dát pozor na různé zvukové či slovní parazity (třeba mmm..., či různá čili, jaksi, jako), šetřit cizími slovy.

Mluvíte-li k více lidem, nemáte obvykle jasnou zpětnou vazbu.

Je proto důležité pozorně sledovat reakce posluchačů. Z mimiky a gestikulace těch, kteří vám naslouchají, můžete snadno zjistit, zda přitakají či reagují odmítavě.

Co radí JACK STACK, šéf České spořitelny
Pečlivě se soustřeďte na to, co chcete vyjádřit. Buďte přesvědčiví a sebevědomí. Nemluvte zbytečně dlouho a používejte srozumitelné výrazy. Je dobré promyslet si dopředu, co by si měli posluchači z vašeho projevu odnést jako klíčové, a mějte to stále na paměti.

V každém projevu je také třeba dobře si rozvrhnout začátek, prostředek a konec, vhodně zvolit pointu. Nejtěžší bývá získat správný odhad pro čas. Ten, kdo ví, co chce říci, s tím mívá menší problémy. Zejména pokud se drží zásady, že méně je někdy více a že není dobře se nadbytečně rozpovídat. Rozhodně bývají vhodnější spíše minutové než hodinové časové úseky.

Je také dobře, když člověk ví, čím působí na druhé: od toho, jak vypadá, jak se tváří, jaká používá gesta, jaký má typický postoj a chůzi, až po to, jaký má tón hlasu a intonaci či jaké používá slovní obraty. Na to však neexistují zaručené recepty. Člověk jen musí existující prostředky dobře sladit se svým naturelem. Pokud si nejste jisti, zkuste videozáznam a začněte s jeho kritickou analýzou.

Autoři:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Simone Giovannozzi
Netradiční zaměstnání: Se psy hledá lanýže a slušně vydělává

Říkají mu Simone Tartufi, tedy Simone Lanýž. To proto, že se živí prodejem aromatických hub. Dodává lanýže do špičkových italských, francouzských, německých...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.