Rizika při nákupu ojetin na leasing

Při nákupu ojetého vozu se můžete setkat s následujícími problémy:

Skryté vady
Při koupi jakéhokoli ojetého vozu se můžete setkat se skrytými vadami, které vážně zhoršují či prodražují provoz. Pokud si takový vůz pořídíte za hotové, můžete jej při nejhorším zase prodat, u leasingu ale podobná věc nepřichází v úvahu. Leasingové splátky musíte platit bez ohledu na to, jak vůz funguje, a to po celou dobu leasingu.

Možnost nákupu odcizeného vozu
Další významné riziko, kterého se nemůžete nikdy úplně vyvarovat, je koupě odcizeného vozu. Pokud na takou věc přijde policie (jakéhokoli státu), vůz bez náhrady zabaví. Leasingové splátky však musíte platit dál, pokud je tento vůz pořízen na leasing. Škodu pak můžete vymáhat pouze na tom, od koho jste vůz koupili.

Podpojištění
U nových vozů je samozřejmé, že pojistná částka se rovná kupní ceně. O ojetých vozů tomu však tak není. Pojistná částka by se měla rovnat „nové ceně“ vozu, a to z toho důvodu, že pojišťovna vždy musí v případě dílčích škod hradit cenu nových náhradních dílů. Pokud bude Váš vůz tzv. podpojištěn, pak se v případě jakékoli pojistné události může stát, že pojišťovna poskytne jako plnění pouze částku sníženou poměrem pojistná částka/nová cena. Tedy například, když si koupíte 2 roky starou Octavii za 300 tis. Kč a stejná nová stojí 500 tis. Kč, měli byste si tuto Octavii pojistit na 500 tis. Kč. Pokud si tento vůz pojistíte na 300 tis. Kč (=budete platit pojistné ve výši pojistná sazba*300 tis. Kč), případné pojistné plnění pak může činit částku: cena opravy*300/500! Podpojištění tedy efektivně znamená vysokou spoluúčast.

Přepojištění
Opak podpojištění. Pojistná částka je vyšší než „nová cena“ vozu. Příklad: pořídíte si 3 roky starou Felicii a pojistíte si ji na 500 tis. Kč. Potom v případě totální škody či odcizení pojišťovna plní pouze do výše časové ceny – ceny tržní pro tento vůz (třeba 120 tis. Kč) a od této ceny ještě odečte spoluúčast. Vyšší pojistku proto platíte naprosto zbytečně.