Studentům hotelových škol a žákům potravinářských učilišť se tato studie líbit nebude. Podle ní to číšníci ani kuchaři do důchodu nedotáhnou. Jejich profese má před sebou maximálně čtyřicet let, než zcela vymizí.
„Myslím, že to tak zlé nebude. Lidi budou pořád jíst a obsloužit se taky rádi nechají. Restaurací i hospod stále přibývá, strach o práci do budoucna nemám,“ říká Michal Kolář, který se druhým rokem učí na kuchaře. Výzkumníci z Oxfordské univerzity to však vidí jinak.
„Už nyní v kuchyních spatřujeme stále častější využívání moderních technologií – robotické mixéry, kráječe a podobně. Roboti budou v budoucnu schopni na základě jasného a přesného zadání sami pokrm připravit,“ myslí si vědci.
Restaurace, kde vám drink podá robotická ruka, připomíná sedícího psa |
Stejně tak podle nich stroj nahradí i číšníka. „Zákazník po příchodu do restaurace zadá svoji objednávku přes tablet či mobil a ta půjde rovnou do kuchyně,“ vidí do budoucna. Mezi hosty pak bude talíře s jídlem roznášet robot nebo třeba samoobslužné pásy.
Do čtyřiceti let by měl stroj nahradit člověka ve více než 45 procentech dnešních profesí. „Ve zbylých zaměstnáních se radikálně změní náplň práce,“ míní Barbora Wachtlová ze společnosti Green Fox Academy, která zajišťuje rekvalifikační kurzy programování.
Koho nahradí mezi prvními
Projděte si v duchu všechny úkony, které během pracovního dne děláte. Máte hodně stereotypních míst, děláte monotónní práci? Pak nejspíš vykonáváte jednu z profesí, které hrozí brzký konec.
Právě stereotypní a jasně definované chování je ideálním místem, kde mohou být roboti využiti. Umělá inteligence s námi už nyní hovoří na ústřednách po telefonu, sami nakupujeme online nebo u samoobslužných pokladen. A inteligentní automatizace bude v příštích letech do našich životů pronikat ještě hlouběji.
I když je studie oxfordských profesorů už pět let stará, její závěry se „plní“ podle plánu. V Londýně během posledních 15 let ubylo 33 tisíc sekretářek, 30 tisíc účetních a 16 tisíc prodavaček.
„Někdo se může dívat na nasazení robotů tak, že lidem bereme práci, já se naopak na to dívám tak, že jim uvolňujeme ruce, aby se mohli věnovat něčemu mentálně náročnějšímu, místo toho, aby se věnovali monotónní práci a přenášení dat z jednoho systému do druhého,“ říká Karel Kohout, senior manažer pro oblast robotiky ve společnosti Accenture, která připravuje automatizaci firmám na míru.
Práce se mění už teď. Číšníci denně pracují s elektrickými pokladnami, sekretářky či makléři s uživatelským rozhraním. „Jak poroste tlak na využívání technologií, lidé se je budou muset naučit používat. V budoucnu se v práci bez základů programování neobejdou,“ vysvětluje Barbora Wachtlová z Green Fox Academy. Výrazně se podle ní také změní kariérní dráha: „Lidé budou častěji procházet rekvalifikacemi. Během kariéry to bude třikrát až pětkrát. Ten, kdo řeč počítačů zvládne, bude mít obrovskou výhodu a náskok.“
Kde jsou i roboti krátcí
Je jasné, že o budoucnost se nemusí obávat odborníci v informačních technologiích. A i řada dalších profesí, kde je nutné kreativní a kritické myšlení, osobní péče nebo reakce na nečekané situace.
Jistotu zaměstnání tak budou mít sociální pracovníci, lékaři či učitelky v mateřských školách. „Lidský kontakt je pro vývoj dítěte důležitý a nejde jej ničím nahradit,“ říká Karolina Nedělová, ředitelka neziskové organizace Prostor pro rodinu. Podle britské studie stroje nemohou nahradit ani práci hasičů, policistů, psychologů, personalistů či archeologů.
Deset nejohroženějších profesí podle studie vědců z Oxfordu z roku 2013
99 % Pracovníci telemarketingu
Již dnes většina firem využívá telefonní automaty s jasně danými pokyny (volbou pro volající).
98 % Likvidátoři pojistných událostí
Většina pojišťoven upřednostňuje hlášení pojistných událostí přes internet, kde si lidé sami zadají potřebné údaje. Lze předpokládat, že v budoucnu budou lidé řešit pouze složitější případy.
98 % Modelky a modelové
Existuje předpoklad, že oblečení se bude „oblékat“ pomocí photoshopu na figuríny či digitálně vytvořené modely, ostatně móda se už teď prodává online.
97 % Hostesky a uvaděči
Nahradí je umělá inteligence se schopností komunikace, která bude poskytovat příchozím prvotní informace. Tito humanoidi se vyvíjejí již dnes (např. Toyota a její model Kirobo). Jsou schopni komunikovat a rozeznávat tváře. Odpovídají a kladou otázky.
97 % Realitní makléři
Prodeje se přesunou do oblasti internetu a zdokonalené aplikace zprostředkují přímý kontakt mezi prodávajícím a kupujícím.
97 % Pokladní
Nahradí je samoobslužné pokladny v kamenných prodejnách a většina nákupů bude online.
96 % Kuchaři a kuchařky
Roboti budou v budoucnu schopni sami pokrm připravit na základě jasného a přesného zadání.
96 % Sekretářky a recepční
Díky rozmachu automatických ústředen a dalších smart zařízení přestávají být potřebné. Profese zanikne zcela, na recepcích budou roboti se schopností komunikovat s příchozími.
94 % Číšníci a číšnice
Zákazník po příchodu do restaurace zadá svoji objednávku přes tablet či mobil, ta půjde rovnou do kuchyně. Následně existuje několik variant. Jídlo budou roznášet roboti, nebo je dopraví samoobslužné pásy.
89 % Taxikáři
Auta budou mít autonomní řízení, které již dnes vyvíjejí či testují téměř všechny automobilky.
Čísla uvádějí pravděpodobnost, s jakou budou lidé v profesích nahrazeni umělou inteligencí.