Rozlište podstatné od nedůležitého a máte vyhráno

Italský ekonom a sociolog Wilfredo Pareto zjistil již na počátku 20. století zajímavou věc: dvacet procent nejschopnějších Italů vlastní osmdesát procent veškerého majetku státu. Inspirován tímto zajímavým poměrem 20:80 jej nalézal v dalších a dalších oblastech života, práce, společnosti. Dvacet procent nejdůležitějších pracovních činností neboli též dvacet procent časových nákladů přináší osmdesát procent žádoucích pracovních výsledků a ohodnocení ­ zisku, platu a podobně. Na ně je třeba se soustředit, zbylými čtyřmi pětinami rizik se příliš netrápit.
Dvacet procent nejlepších zákazníků firmy přináší čtyři pětiny tržeb a úměrně tomu je třeba o ně pečovat. Dvacet procent nejdůležitějších komunikačních situací (nejen porady, ale i společenské hovory na večírku, tenisu, golfu a podobně) znamená osmdesát procent příležitostí pro náš pracovní a osobní úspěch, růst a rozvoj. Úkol vašeho každodenního dne tedy zní: rozeznat!! Rozlišit situace, lidi, úkoly důležitější a méně důležité. Neustále vyhodnocovat svými zkušenostmi, celoživotním sebevzděláváním, častou komunikací s druhými a neustálou tvořivou inspirací jejich osudy. Dvakrát nebo i třikrát je třeba zvážit závažnost té či oné záležitosti v práci a pak se pevně rozhodnout a věnovat jí svůj čas a koncentrovanou energii. Ve školách různých typů a stupňů nás léta učili v mnoha předmětech, jak dělat věci správně. Jak správně vyřešit kvadratické rovnice nebo správně vyjmenovat přítoky Labe. Život však chce něco navíc ­ jak dělat správné věci. Jak třeba nechat stranou přítoky Labe a soustředit se na tvary anglických nepravidelných sloves. Na zvládání konfliktů bez zbytečných emocí, kterými ostatně škodíme sobě za chyby druhých. Kdo umí vybrat správné věci, ten může dalším sebezdokonalováním postoupit do mistrovské kategorie ­ a sice naučit se dělat správné věci správným způsobem.

Fero Fenič, filmový režisér a producent:

V duchu otázky odpovím efektivně: první poučení - věci neodkládat. Poučení druhé být důsledný. Poučení třetí rozpoznat podstatné věci a těmi se zabývat.

Jak přijmout kritiku? Jak vyjít se spolupracovníky či jak se vyrovnat se stresem? Odpovědi na tyto otázky najdete v seriálu 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho s docentkou Evou Bedrnovou z pražské VŠE a Davidem Gruberem, autorem knih s touto tematikou.

Co jsme psali a co si přečtete

74. Chci šéfovat!
77. Jak dosahovat co nejlepších výsledků
78. Nikdo mi nic neřekl...