Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

S placením dovolené může pomoci i zaměstnavatel a ještě přitom ušetří

  • 17
Letos firmy mění systém svých benefitů, tedy zaměstnaneckých výhod, ve snaze snížit náklady. Nicméně podle průzkumu ING, příspěvek na dovolenou, na zájezdy a ubytování hodlá pro své zaměstnance zachovat většina firem.

"Poukázky na dovolenou patří mezi velmi oblíbené," vysvětluje Miroslav Čepický, tiskový mluvčí Vodafone. A podle studie společnosti Factum Invenio by podobné příspěvky dokonce uvítalo téměř 90 procent Čechů. Ušetří obě strany Přesto tento benefit stále nepatří mezi nejrozšířenější, v Česku ho nabízí asi 50 procent firem.

V nabídce výhod vedou stravenky, které se staly téměř samozřejmostí. Za nimi následuje využívání služebního telefonu, příspěvek na penzijní připojištění či životní pojištění a využívání firemního auta pro soukromé účely.

Z průzkumu společnosti Sodexo, zprostředkovatele firemních benefitů, přitom vyplynulo, že "stravenky" podporují spokojenost ve firmě, zatímco benefity vztahující se k dovolené zvyšují motivaci zaměstnanců. Mají totiž pocit, že firma ocenila nasazení, které od nich vyžaduje.

Nicméně většina firem poskytuje o týden delší dovolenou, než nařizuje zákon. "Týden placené dovolené navíc je třeba také považovat za benefit," říká Jan Šíbal, ředitel ING Employee Benefits. "Ten týden firma musí uhradit na vrub ze svých nákladů, takže se tento přístup dá považovat za velmi významnou zaměstnaneckou výhodu," dodává.

Možností je řada

Firma podle Jana Šíbala může zaměstnancům přispívat na dovolenou tak, že jim proplatí část zájezdu, který si sami zakoupili, nebo jim dá flexi pasy - tedy poukázky, které je možné v cestovních kancelářích směnit za zájezd nebo jimi zaplatit ubytování v některém hotelu po České republice, sportovní vyžití, návštěvu kina, divadla anebo vzdělávání. Každý si sám rozhodne. Na benefitech navíc ušetří obě strany - jak firma, tak i její zaměstnanci.

Poukázek na dovolenou se dá využít i jako 13. nebo 14. platu. "Pro zaměstnavatele je příspěvek na dovolenou do výše 20 000 korun na jednoho zaměstnance osvobozen od odvodů na sociální a zdravotní pojištění. Úspory mohou dosáhnout až 11,6 procenta," vysvětluje marketingová ředitelka Daniela Pedret ze společnosti Accor Services, která provozuje poukázkové systémy.

Vyplatí-li zaměstnavatel například letní prémie v poukázkách Ticket Holiday nebo Ticket Multi, zaměstnanci získají o 47 procent navíc oproti příspěvku do mzdy. Příspěvek ve formě poukázek totiž nepodléhá dani z příjmu fyzických osob ani odvodům na sociální a zdravotní pojištění.

Proč poukázky využívá jen málo firem?

Přesto se najdou firmy, které poukázky nevyužívají. Problém může být v komunikaci. Zatímco "stravenky" jsou už známé, s novými poukázkami je třeba zaměstnance seznámit.

Každý nový benefit, který firma zavádí, je třeba představit. Záleží tedy na samotném přístupu firem. Je pochopitelně administrativně jednodušší dát zaměstnanci tisícikorunovou prémii, na kterou je předepsaný formulář, než zavádět nový benefit, který je administrativně náročnější a kampaň na jeho propagaci uvnitř firmy si také vyžádá nějakou práci navíc. Přesto se poukázky vyplatí.

"Když dáte zaměstnanci tisícikorunovou prémii, zbude mu z ní po odečtení daní a srážkách na zdravotní a sociální pojištění řekněme polovina. Ovšem, pokud dáte zaměstnanci tisícikorunovou poukázku, zůstane mu poukázka ve stejné hodnotě a žádné odvody z ní neplatí ani firma," vysvětluje Lukáš Malík, produktový manažer společnosti Sodexo.

Pokud by vás tedy lákalo dostávat poukázky na dovolenou, nevyplatí se čekat, až to někoho z vedení nebo personálního oddělení napadne. Lukáš Malík proto radí: "Doporučil bych přednést návrh na nové výhody v rámci interních výzkumů či pohovorů. Pokud zaměstnavatelé uvidí, že zaměstnanci mají o takový benefit velký zájem, určitě se jim pokusí vyjít vstříc."