S podřízenými jednejte lidsky

Čím drsnější, více manuální a méně intelektuální práci vaši podřízení vykonávají, tím více ocení ráznou autoritu. Neznamená to vůbec, že podřízený betonář je obecně horší člověk než podřízený docent uměleckých věd.

Pouze to, že podřízený betonář nerozumí takovému šéfovi, který neumí nikdy zařvat a nikdy nedoprovodí svůj pracovní pokyn drsnějším výrazem. Drsný stavební dělník uzná vaši autoritu až po první hádce, pak můžete být dlouhé období jemný a tiše hovořící. Podřízený už ví, že kdyby přišlo na věc, dovedete být i jiný. Obecně jsou však lidé tím nejcennějším kapitálem v rukou šéfa.

Začínejte proto své pohovory s příkazy a pokyny takticky: "Co potřebuješ v oblasti pracovních podmínek, co ti chybí, co mohu pro tebe udělat a zařídit." A vteřinu poté, co ukážete podřízenému snahu vyhovět mu ve věci, na které mu hodně záleží, se vytasíte s náročným úkolem. On se pak bude jen těžko vymlouvat, když uvidí vaši vstřícnost.

Podřízení nemají rádi příkazy a pokyny často z jednoho prostého důvodu - přicházejí téměř vždy v momentě, když něco zkazili, když jsou kritizováni, když se hovoří o jejich chybách a nedokonalostech. Nepříjemná atmosféra z vytýkání chyby se přenese i na jinak seriózní a logický pokyn či příkaz. A pak už samotné slovo příkaz zní negativně.

Zkuste jinou metodu: přistihněte podřízeného při dobré práci! Důsledně vychvalte, co se mu povedlo. A pak přidejte pracovní pokyn. Plný důvěry, že váš člověk je skvělý a zvládne i více. Podřízený je v okamžiku chvály bezbranný i vůči velmi náročným úkolům.