Server se v porovnání zaměřil na to, zda se oproti roku 2012 změnila etika jednání některých bank vůči spotřebitelům, pokud jde o sankce za nedodržení úvěrových podmínek.
Srovnání ukázalo, že banky mají v porovnání se dvěma značkovými nebankovními domy stále velmi komplikované smlouvy o spotřebitelském úvěru, které navíc nejsou zcela transparentní a neupozorňují na všechny sankce, jimž může být spotřebitel vystaven.
"Už několik let upozorňuji na fakt, že zatímco u značkových nebankovních poskytovatelů spotřebitelských úvěrů je vyvíjen tlak na zlepšování postavení klientů, v případě bank se tak neděje v mylném dojmu, že u nich jsou smluvní podmínky nastaveny dostatečně "bezpečně" a zcela automaticky," komentuje výsledky letošního zjištění provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.
Poplatky za upomínky v rozpětí 100 až 1 000 korun
Nejasná je podle Nachera například frekvence, s jakou mohou banky posílat upomínky, a tedy cena, kterou za taková upozornění mohou klienti bance zaplatit.
Velké rozdíly jsou u bank také v tom, jak postupují, když se klient opozdí se splátkou. "Některé banky reagují téměř obratem, jiné dávají klientům až jeden týden času na nápravu. Kuriozitou jsou potom například poplatky ve smlouvě na žádost klienta. I u pouhé změny adresy tak mohou spotřebitelé zaplatit bankám nemalé peníze," poukazuje Nacher.
Jak dodává, každý, kdo si půjčí, by si měl uvědomit, že je třeba úvěr splácet pravidelně a včas. "Na straně druhé by měli být klienti na rizika, která jsou s úvěrem spojena, transparentně a zřetelně upozorněni," uzavírá Patrik Nacher.
Sankční podmínky | 1. upomínka | 2. upomínka | 3. upomínka | četnost upomínek |
---|---|---|---|---|
BANKY | ||||
PS – ERA | 300 | 500 | 500 | neuvádí |
mBank (kreditní karta) | 150 | 500 | 500 | max. 3 |
GE Money Bank | 600 | 600 | 600 | 1x měsíčně, až 4x |
LBBW | 300 | 500 | 500 | max. 3 |
Zuno Bank | 350 | 350 | 350 | neuvádí |
Raiffeisenbank | 300 | 500 | 1 000 | max. 3 |
UniCredit Bank | 350 | 500 | 650 | neuvádí |
Česká spořitelna | 300 | 300 | 300 | max. 3 (označuje jako poplatek za správu z prodlení, + poštovné) |
Komerční banka | 100 | 500 | 500 | neuvádí |
ZNAČKOVÉ NEBANKOVNÍ SPOLEČNOSTI | ||||
Cetelem | 100 | 200 | - | max. 2 |
Home Credit | 150* | 360 | 360 | max. 2, *odpouští se, pokud ji klient dostane poprvé |
Zdroj: čerpáno z veřejně dostupných údajů, zpracování: www.bankovnipoplatky.com, poplatky v Kč |
Rady Na co si dát pozor
- Důkladně pročtěte smlouvu a zaměřte se na uvedené sankce.
Zda smluvní podmínky obsahují nejen cenu každé upomínky, ale například také zda je omezen počet upomínek, který vám banky mohou poslat.
Dejte si pozor na to, jaká práva bance podepisujete. Mnohdy spotřebitelé podepisují například právo jednostranné změny smluvních podmínek ze strany banky, právo zesplatnění úvěru bez vědomí spotřebitele apod.
Zaměřte se na to, zda podepisovaná smlouva obsahuje skutečně všechny sankce, a zda neodkazuje na některá další interní pravidla banky. Trvejte na tom, aby ve smlouvě byly uvedeny všechny detaily, včetně všech sankcí. Nebo aby tato pravidla byla nedílnou součástí smlouvy, kterou podepisujete.
Všímejte si všech dalších ustanovení, která vás jako spotřebitele zavazují k poplatkům. Nepodceňujte ani takové poplatky, o kterých se domníváte, že se vás nikdy týkat nemohou. Ve chvíli, kdy na ně dojde, se pro vás může stát půjčka opravdu drahou.
- A především – nepolevujte v ostražitosti jen proto, že podepisujete smlouvu s bankou. Neměřte vždy jen cenu úvěru, ale důkladně prostudujte také všechny sankce, které obsahuje.