Šaty dělají člověka a člověk funkci

  • 6
Jsou profese, kde příliš nezáleží na tom, co si do práce obléknete. Čím dál víc je však těch, u kterých je oblečení velmi důležité. Na veřejnosti totiž jeho prostřednictvím signalizujete ostatním, co mohou od vaší firmy očekávat.

Pokud například máte oblečení v barvách a s logem firmy a trávíte delší čas z pracovní doby v restauraci, můžete odradit potenciální zákazníky od toho, aby si vaši firmu vybrali k postavení domu nebo přestavbě bytového jádra.

Oblečení hraje výraznou roli zejména u zaměstnanců, kteří v rámci své práce jednají s lidmi. Pak je zcela pochopitelné, že pokud jim na oblečení příliš nezáleží, může k němu mít nadřízený oprávněné výhrady. Je možné s ním sice o stylu oblékání polemizovat, avšak zásady slušného oblečení je potřeba dodržovat.

Jednoduché to je pro šéfy u povolání, kde se nosí uniformy, tam žádná diskuse o vhodnosti toho či onoho oblečení nepřichází v úvahu. Počítejte s tím, že každá pracovní funkce, každá role, kterou ve své práci máte, chce v tomto směru od vás určitou daň.

V některých zemích (například v konzervativní Anglii) se dokonce můžete setkat i s obchody, které prodávají vše třeba jen pro bankéře. To, co si tam koupíte, vám pak dává příslušný image. Ale i pak se dá leccos zkazit, pokud o svém oblečení nepřemýšlíte tvořivě a komplexně: když si vybíráte, zohledňujete barvy, střih, styl i možnost doladění s dalšími doplňky.

V řadě firem bývá zvykem povolit jeden den v týdnu (obvykle v pátek) ležérnější oblečení. Na tento den si však nesmějí pracovníci plánovat obchodní jednání. Běžně si lidé v kancelářích raději nechávají i v pátek "společenskou uniformu", kdyby se nějaké jednání přece jen uskutečnilo.

Teprve až budete mít v bance několik milionů dolarů, můžete chodit, jak chcete. Třeba v "uniformě" bezdomovců (zmačkané, bez ladu a skladu zkombinované oblečení doplněné teniskami či botami s pořádným žralokem). Ale to už je image tak trochu "naruby" a normálním pracujícím smrtelníkům ho nelze příliš doporučovat.