Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sbohem, šéfe, štveš mě

aktualizováno 
Podle amerického výzkumu lidé odcházejí z práce kvůli nadřízeným. Plané sliby, přivlastňování cizích zásluh a pomlouvání. Takové vlastnosti připisuje americkým šéfům studie provedená floridskou státní univerzitou.
Investice, cíl

Investice, cíl | foto: Profimedia.cz

„Lidé, kteří mění zaměstnání, neopouštějí pracovní místo nebo firmu, ale odcházejí od svého vedoucího,“ tvrdí autor studie Wayne Hochwarte, který vyzpovídal sedm set amerických zaměstnanců.

Jaké mohou mít špatné vztahy mezi nadřízenými a podřízenými pro firmy důsledky? Podle studie se stres a nedůvěra na pracovišti rychle promítnou do produktivity firmy. Lidé, kteří si stěžují na způsoby manažerů, jsou více vyčerpaní, mají sklon k depresím a logicky odmítají pracovat jakkoli navíc.

Neradi slyší špatné zprávy

Podobné pocity mají i někteří čeští zaměstnanci. „Když naše oddělení slavilo úspěch, okamžitě ho šéf stáhnul na sebe. Když se něco nedařilo, vše hodil na nás,“ vzpomíná na bývalého nadřízeného třicetiletý Radek z Prahy, jenž kvůli němu odešel z reklamní agentury.

Mezi další časté důvody pro výpověď, které uvádějí tuzemští zaměstnanci na adresu svých bývalých přímých nadřízených, je neochota slyšet špatné zprávy a především je předávat dále.

Takovou zprávou může být například nechuť přijmout další spolupracovníky, pokud má firma právě tvrdě šetřit náklady a vedoucí by musel požadavky svého oddělení obhajovat výše.

„Pracoval jsem každý den od devíti do devíti a šéf mi více než půl roku sliboval, že přijme dalšího člověka. Nakonec mi ještě poradil, abych si lépe organizoval čas,“ popisuje poslední kapku, která rozhodla o opuštění relativně dobře placeného místa, marketingový specialista, jenž si nepřeje být jmenován.

Tuzemští personalisté jsou v hodnocení amerického výzkumu opatrnější. „V Česku se nejčastěji setkáváme s touhou po změně a ekonomickém polepšení. Ale vztahy na pracovišti samozřejmě hrají také velkou roli,“ říká ředitel personální agentury Majora Josef Rajtr.


popisekDVA Z PĚTI ŠÉFŮ NEDRŽÍ SLOVO
nadřízení často dávají jen plané sliby

Souhlasí s ním šéfka agentury Axios Adéla Humlová. „Mám zkušenosti hlavně z oboru IT, který zápasí se zdaleka největším nedostatkem odborníků. Specialisté mají dostatek pracovních nabídek a jsou tedy méně motivovaní řešit případné konflikty na pracovišti,“ říká Humlová. Když se jim šéf nelíbí, jdou prostě jinam. To je ovšem výsada ceněných odborníků a především pražského regionu.

Rajtr dále upozorňuje na to, že český pracovní trh ještě není zdaleka stabilizován. Podle něj stále existují velké rozdíly v odměňování pracovníků na srovnatelných pozicích, kvalifikovaným lidem v podstatě nehrozí dlouhodobá nezaměstnanost a ztráta práce zatím v Česku neznamená zásadní ztrátu společenské prestiže.

To ovšem neznamená, že tuzemští zaměstnanci nechtějí co nejlepší nadřízené. Podle ankety internetového serveru jobs.cz je pro téměř pětasedmdesát procent hlasujících důležité, aby si mohli nového šéfa vážit jako člověka i jako odborníka. Žádnou váhu tomu nepřisuzuje pouze devět procent účastníků klikací ankety.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.