Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Sedm kroků k úspěšnému získání úvěru na bydlení

  • 21
Půjčka na bydlení se dá vyřídit během deseti dnů. Shromáždit potřebné dokumenty trvá ale déle. Při sjednání se ptejte na výši splátek i další poplatky spojené s hypotékou. Jdou řádově do tisíců.

Založit účet, sjednat pojištění, ale hlavně absolvovat mnoho různých jednání, to všechno vás čeká při vyřizování hypotéky.

1. Spočítejte si, zda vám půjčí a za kolik

Než se pustíte do hledání bydlení, zjistěte si, zda vůbec a kolik vám banka půjčí. Namodelovat se dají i různé doby splácení, fixování úroků včetně výše splátky.

2. Porovnejte jednotlivé nabídky na trhu

Většina bank, stavebních spořitelen i makléřských společností má na svých stránkách kalkulačku, podle které si můžete připravit orientační propočet, na kolik hypotéka přijde. Výhoda makléře je v tom, že předloží nabídky více bank, je schopný vyřídit většinu administrativy, a to bezplatně. Často nabídne nižší úroky než banka.

3. Nezapomeňte se zeptat na poplatky navíc

Může se hodit

Nespolehněte se jen na to, že znáte úrokovou sazbu a výši splátky, ptejte se také na poplatky. Některé banky za vyřízení hypotéky nechtějí nic, jiné požadují částku až 0,8 procenta z půjčené sumy. Počítejte také s měsíčním poplatkem za úvěrový účet ve výši 150 či 200 korun, u většiny bank musíte mít navíc běžný účet.

Ptejte se také na sankce při předčasném splacení úvěru. V bance se vám může podařit usmlouvat některé poplatky, či dokonce dosáhnout toho, že vám je odpustí. Nemovitost, kterou za úvěr ručíte, budete muset pojistit, v některých případech budete muset pojistit i sebe. Stačí však zřídit jen rizikové pojištění, nenechte si zbytečně vnutit dražší investiční.

4. Sepište žádost o úvěr

Pokud obstaráte všechny potřebné potřebné dokumenty, můžete sepsat žádost o hypotéku. Přímo v ní stanovíte, kolik let chcete splácet, jak dlouhá má být doba fixace úrokové sazby hypotéky, a jiné podmínky.

Kdo využívá služeb makléře, vyplní žádost s ním. Makléř pak žádost o hypotéku a podklady k ní předává bance a hlídá schválení hypotéky.

Jaké potřebujete doklady k vyřízení hypotéky

Doložení příjmů a výdajů
* Zaměstnanci zajdou do mzdové účtárny a nechají si potvrdit příjmy na formuláři banky, kde si budou brát hypotéku.
* Výpisy z účtu (za tři měsíce), kam chodí výplata. Banka si může zkontrolovat, zda na účet chodí částka, kterou máte na potvrzení od zaměstnavatele.
* Podnikatelé musí k žádosti o hypotéku předložit daňová přiznání za poslední rok či dva.
* Kopie všech úvěrových leasingových nebo pojistných smluv.

Doklady ke kupované nemovitosti
* Nabývací titul k nemovitosti od prodávajícího.
* Kupní smlouva nebo smlouva o smlouvě budoucí kupní.
* Výpis z listu vlastnictví a snímek z katastrální mapy.
Informace hledejte na www.katastralniurad.cz. Budete potřebovat originál orazítkovaný katastrálním úřadem. Výpis pořídíte i na Czech Pointu. Když hypotéku vyřizujete přes makléře, na katastr zajde on.

Odhad nemovitosti
Každá banka má jiné požadavky, někde dostanete seznam smluvních odhadců a odhad s ním vyřídíte sami, jinde zadáte požadavek a zajistíte přístup k nemovitosti. Počítejte s tím, že neplatí, že kupní cena se vždy rovná ceně odhadní. Máte-li makléře, o odhad se vám postará on.

Cena znaleckého posudku se pohybuje od 3,5 do 6 tisíc korun, záleží, zda jde o byt, či dům. U novostaveb většinou zajišťuje odhad developer, klienti ho proto nemusí platit.

5. Před podpisem smlouvy ji pečlivě prostudujte

Pokud banka hypotéku schválí, zpravidla to trvá týden, připraví úvěrovou smlouvu a vyzve vás k jejímu podpisu. Smlouvu si pečlivě prostudujte. Ptejte se na vše, čemu nerozumíte. V této fázi ještě můžete něco upravit. Po podpisu už budete za každou změnu platit a ceníky bank jsou nemilosrdné. Za změnu zaplatíte třeba i 5 tisíc korun.

6. Zajděte si na katastrální úřad

Současně s úvěrovou smlouvou banka připraví podklady k zastavení nemovitosti. V tuto chvíli je však bude podepisovat prodávající, protože nemovitost je ještě v jeho vlastnictví. Nezapomeňte si s ním tento krok vyjasnit při podpisu kupní smlouvy. Často se stává, že se v téhle fázi obchod zasekne: prodávající znejistí, ještě nemá peníze a už má zastavovat nemovitost. Zástavní smlouvu vložíte na katastr a kupní smlouvu den poté. Oba vklady musí mít různé datum.

V tuto dobu přichází čas na vyřízení pojištění nemovitosti. Smlouva je vinkulována ve prospěch banky. Peníze z pojistky by pojišťovna po dobu splácení úvěru nevyplatila vám, ale bance. Nemusíte mít obavu, že by banka vzala peníze a vy byste dům opravovali ze svého. Nemovitost je z těchto peněz uvedena do původního stavu.

7. Začněte čerpat úvěr a splácet

Peníze banka uvolní až na základě podaného návrhu na vklad zástavního práva. Peníze můžou jít buď na účet třetí osoby, do notářské úschovy, nebo na speciální účet u banky. A prodávající je dostane až ve chvíli, kdy je zápis nového majitele na katastru dokončen. Teprve pak se skutečně stanete majitelem nemovitosti. Případně se můžete dohodnout i na tom, že z banky putují peníze rovnou k prodávajícímu, je to však trochu riskantní. Kdyby k zápisu z nějakého důvodu nedošlo, prodávající nemá motivaci situaci s vámi řešit.

Ještě si ohlídejte, nejlépe rovnou ve smlouvě, aby prodávající finančnímu úřadu zaplatil daň z převodu nemovitosti, vy totiž fungujete jako ručitel.

Po výplatě peněz musíte v dohodnutém termínu začít hypotéku splácet. Nezapomeňte však, že dokud hypotéku čerpáte a ještě nesplácíte, platíte bance úroky z vyčerpané částky.

Přibližně dva měsíce před koncem fixace se začněte zajímat o nové sazby.