Mělo by platit, že zaměstnanec nebude využívat pracovní počítač k řešení soukromých záležitostí.

Mělo by platit, že zaměstnanec nebude využívat pracovní počítač k řešení soukromých záležitostí.

Šéfové mohou prohlížet mailové schránky svých zaměstnanců

  • 35
Ale je to složité a nejednoznačné. Existují dva protichůdné názory - jeden říká, že e-mail je ryze soukromá záležitost, druhý, že počítač a firemní telefon přece patří firmě.

Jasné je, že nadřízení sice mohou prohlížet e-mailové schránky svých zaměstnanců, aby tak měli přehled, s kým jejich lidé komunikují, ale nesmějí si korespondenci číst.

„Mělo by platit, že zaměstnanec nebude využívat pracovní telefon nebo počítač k řešení soukromých záležitostí. Každý snad může mít vedle pracovní mailové schránky také soukromou,“ říká Smejkal. Pokud šéf zjistí, že se zaměstnanec na pracovním mailu zabývá třeba rodinnými nebo milostnými záležitostmi, může ho potrestat, dokonce až vyhazovem. „Vždyť takovým jednáním vlastně pracovník firmu okrádá,“ říká Smejkal.

Expert projektu Big Brother Award, který se zabývá ochranou lidských práv, Filip Pospíšil naopak říká, že každý zaměstnanec má právo na soukromí na pracovišti. „Na tomto právu nic nemění skutečnost, že zaměstnanec používá komunikační zařízení zaměstnavatele. Lokalita a vlastnictví elektronického zařízení nevylučuje právo na důvěrnost komunikací a korespondence,“ tvrdí Pospíšil.

Pokud má někdo pocit, že se mu zaměstnavatel příliš vlamuje do soukromí, může si stěžovat na Úřadu na ochranu osobních údajů. „Lidé si nám často stěžují, že šéfové bez jejich vědomí kontrolují veškerou poštu, i tu soukromou. Ale bývá problém tuto činnost prokázat,“ varuje Filip Pospíšil.

Jednoznačná odpověď neexistuje ani na otázku, zda má firma právo otevřít dopis adresovaný jejímu zaměstnanci, kde je na obálce uvedena firma. „Platí pravidlo, že nadřízení mohou otevřít dopis, pokud k tomu shledají vážný důvod,“ říká advokát Jiří Čermák. Takovým důvodem může být třeba strach, že by společnost propásla nějakou dodací lhůtu. „Ale i tak by se firma měla snažit sehnat dotyčného a získat jeho souhlas, aby se vyhnula nedorozuměním,“ vysvětluje Čermák.

Že nebude otevřen ryze soukromý dopis, by měly zajišťovat vnitrofiremní směrnice nebo aspoň dohoda mezi pracovníky společnosti. „Z mnoha znaků se dá poznat, že se jedná o veřejnou poštu - třeba když je na obálce razítko jiné firmy, je jasné, že nepůjde o žádné vyznání lásky,“ dodává Čermák.

Když vám šéf dopis otevře a vy budete protestovat, musíte dokázat, že byl dopis očividně vaší soukromou záležitostí. Třeba když vám do firmy napíše příbuzný.