Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéfové vědí málo o fungování svých firem

aktualizováno 
Šéfové nemají dostatek informací o správném fungování své firmy a nemohou tak správně rozhodovat. Důvodem je nedostatek kvalitních informací, které nelze specifikovat jednoduchým finančním ukazatelem. Tento fakt vyšel ze studie společnosti Deloitte.

Zdaleka ne všichni šéfové mají ucelený přehled o firmě | foto: Profimedia.cz

Nefinanční ukazatele jsou významné pro několik základních rovin v rámci fungování firmy. Projevují se ve výročních zprávách jednotlivých společností, v hodnocení ratingu společností při jejich žádosti o dotaci z EU, váží se k primárním emisím akcií. Mluvíme tak například o informacích typu: sociální odpovědnost společnosti, péče o odborný růst zaměstnanců, podnikatelská historie, závislost na hlavním odběrateli, řízení vlivu společnosti na životní prostředí, atd.

Ačkoli se nejedná o žádné nové ukazatele, přesto je zřejmé, že jim vedení tuzemských i zahraničních firem přikládá nedostatečnou váhu a nedokáže s nimi kvalitně operovat, jak ukazují výsledky testu, kterého se zúčastnilo 175 výkonných ředitelů a členů představenstev.

Finanční data mají navrch
Ze studie vyplynulo, že ačkoli většina respondentů (83 %) vnímá rostoucí požadavky trhu na nefinanční ukazatele (nejen trh samotný, ale také tlak ze strany sdělovacích prostředků, lobbyistů atd.), přesto věnují větší pozornost finančním ukazatelům. Sledování finančních údajů vyhodnotilo jako vynikající nebo velmi dobré 87 % respondentů, ovšem pouze 29 % podobných odpovědí zaznělo na stejnou otázku ohledně údajů nefinančních.

Přes 37 % respondentů uznává rozhodující vliv nefinančních ukazatelů na správné fungování firmy. Pokud bychom chtěli rozebrat názory respondentů na jednotlivé nefinanční ukazatele, pak největší význam byl přiložen spokojenosti zákazníků (52 %), výkonnosti a spokojenosti zákazníků (38 %) a například inovaci pak 28 %.

Špatné měkké informace
Jako hlavní důvod pro nesledování nefinančních ukazatelů uvedli dotázaní šéfové firem nedostatečnou kvalitu a spolehlivost tzv. „měkkých informací“. Potřebovali by zejména kvalitnější informace o: spokojenosti zaměstnanců (58 % resp.), zákazníků (48 % resp.), vývoji nových výrobků a služeb (36 % resp.), kvalitě řízení (35 % resp.). Naproti tomu potřebu zkvalitnit finanční údaje pociťuje jen pětina dotázaných.

Ačkoli je špatný postoj šéfů k nefinančním údajům z testu patrný, přesto spatřují ve větším zaměřením na ně možnost ochrany před ztrátou důvěry firmy (49 % resp.). 40% respondentů je přesvědčeno, že je ke sledování těchto ukazatelů donutí tlak zákazníků, kteří jsou čím dál lépe informováni o trhu např. prostřednictvím internetu, rostoucí světová konkurence (podle 38 % odpovědí), regulační a kontrolní instituce (32 %), nutnost inovovat produkci (29 %), sdělovací prostředky (26 %), případně nevládní a občanské organizace (16 %).

popisekŘEDITELKA:
důvěřuje lidem?
Kde jsou chyby?
Zatímco zájem vrcholových manažerů o nefinanční údaje stoupá, nedostávají je v potřebné míře a kvalitě. Podle 55 % respondentů je to proto, že nejsou dostatečně rozvinuté nástroje a metody zjišťování těchto údajů. 49 % soudí, že je za tím určitá skepse lidí z firmy, zda nefinanční data mohou vůbec nějak úspěšnost podniku ovlivňovat Pro 44 % respondentů tkví příčina ve stanovení odpovědnosti a 41 % odpovědí odkazuje na neznalost práce členů výkonného managementu a představenstev s měkkými daty. 

21 % soudí, že je to kvůli nemožnosti porovnání s údaji od konkurence, 19%respondentů soudí, že šéfové prostě nemají čas na práci s nefinančními ukazateli. 6% účastníků průzkumu se obává, že by údaje mohla získat konkurence.

Závěry ze studie jsou optimistické. Růst zájmu společností o nefinanční ukazatele údajně roste.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel vinařství v Kutné Hoře Lukáš Rudolfský
Obnovuje staré vinice a vyrábí naturální víno. Učí se od něj i cizinci

Lukáš Rudolfský je původně ajťák. K podnikání se dostal úplně náhodou, ale v zemědělství se našel. Vyrábí zcela přírodní nápoj, obnovuje středověké vinice a...  celý článek

Ilustrační snímek
Vybalancujte čas mezi prací a soukromím. Psycholog radí, jak na to

Věnovat se naplno práci a osobní život potlačit na minimum? Nebo brát zaměstnání jen jako nutnost a žít až večer s rodinou? Ani jedno není správně. Je třeba...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.